
שאלות ותשובות
47 תוצאות
-
האם מותר לזרוק דף שכתוב עליו בס"ד?
-
דף שנדפס בו דברי תורה, אך לא למדו בו עדיין, האם טעון גניזה דווקא, או שאפשר לזורקו לפח?
-
עטיפות של ספרי קודש שמורידים בסוף שנת הלימודים, האם צריכים גניזה?
-
האם כיפה ישנה טעונה גניזה?
-
האם נייר טישו צריך להיות ללא חשש גניזה?
-
האם מותר לקרוא לארגון שם הנלקח מתוך פסוק, כאשר ככל הנראה חלק מדפי הפרסום יזרקו לפח?
-
האם צריך לשים בגניזה דפים עם אותיות א' ב' לתרגול, שהילד מביא מה'חדר'?
-
פסוקי תורה ללא שם השם טעונים גניזה?
כן, בפסוקי התורה יש קדושה גם כאשר אין בהם את שם השם, ויש לגונזם. כאן המקום לציין שאין להשתמש בכתב אשורי לדברי חולין, וכך אף הורה הרבי להימנע משימוש בכתב זה בספרי קודש הורה הרבי להימנע מכך אם אין בכך צורך בחינוך והוראה. וכתבו הפוסקים שאם עבר והשתמש בכתב זה לדברי חולין אין לזורקו בבזיון.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1280 צפיות -
מסגרת של תמונה של הרבי שהתפרקה - האם יש לגנוזה?
-
האם גביע של קידוש טעון גניזה?
-
האם מותר לזרוק עיתונים שיש בהם לפעמים קצת דברי תורה?
צריך להסיר את החלקים שיש בהם דברי תורה ולגונזם ואת שאר העיתון לזרוק.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
579 צפיות -
פתק שרשום עליו ב"ה טעון גניזה?
-
האם חלק מפסוק חייב גניזה, אם לא מופיע בו שם ה'?
הכריעו הפוסקים שגם חלק מפסוק, בדרך כלל משלוש מילים רצופות ומעלה, חייב בגניזה. אמנם לעיתים אין חיוב גניזה, ותיאורטית ההיתר יהיה קיים גם בפסוק שלם. וכמה היתרים ישנם למקרים שונים בהם אין חיוב גניזה. אחד ההיתרים : אם המילים נכתבו בלשון צחות או בדרך מליצה, למשל מודעה המזהירה מסכנה שכתוב: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם - אינה טעונה גניזה כי המילים ההלו נכתבו לא בתור ציטוט מהתורה אלא כמליצת הלשון לנכתב, והסתמכו על לשון התורה. וכן המילים "והיה מחניך קדוש" במודעות על צניעות, או מודעת ברכה הפותחות ב"ברכה לראש משביר" למרות שאלו מילים השאולות מפסוק, אך הכוונה אינה לציטוט פסוק, וכן דוגמאות רבות. אמנם אם הפסוק מופיע כציטוט ובפרט אם מציינים בסוגריים את המקור בתורה או בתנ"ך - זה מדגיש את הכוונה לציטוט מהתורה ומצריך גניזה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
221 צפיות -
האם אחרי שכותבים לרבי באגרות קודש אפשר לזרוק את דף המכתב או שצריך לגנוז אותו?
אין צורך לגנוז. אך כיוון שהרבי מוזכר שם לא כדאי לזרוק באשפה כמו שהוא, אלא להניחו בעטיפה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
470 צפיות -
האם הקולמוסים של הסופר צריכים גניזה או שאפשר לזורקם לאשפה?
-
האם מותר לזרוק את האתרוג?
מותר לזרוק את האתרוג, רק בצורה מכובדת ללא בזיון. כגון לעטוף אותו בשקית לפני זריקתו.
לעמוד השאלה663 צפיות -
האם רצועות תפילין נגנזים בגניזה מיוחדת?
רצועות תפילין צריכים גניזה. במקום ששמים תפילין ומזוזות שבלו בגניזה חמורה, יש לשים שם גם רצועות תפילין.
לעמוד השאלה442 צפיות -
האם מותר לחתוך ולקצר את רצועות התפילין?
-
שמן למאכל שהשתמשתי בו להדלקה ונשאר בבקבוק שמן האם מותר להשתמש בו לאכילה?
-
קלטות וידאו ישנות של הרבי צריך לגנוז?
אין צורך לגנוז. עדיף אם אפשר לשים במיכל מיחזור המיועד לכך וכדומה, שלא יהיה בדרך ביזיון.
לעמוד השאלה368 צפיות -
האם מותר לזרוק לפח בשמים שברכו עליהם בהבדלה?
-
האם אפשר לשים שקית שיש עליה כיתוב, בפח של שירותים?
-
האם שקית תפילין, והשקית החיצונית (שבה שמים את שקיות הטלית והתפילין) טעונים גניזה?
נרתיק ששמו בו תפילין, כדאי להניח בגניזה. אך השקית העוטפת (הפלסטיק), אין חובה לגניזה, אלא יש לשים בשני שקיות ואפשר לזרוק בפח.
לעמוד השאלה612 צפיות -
ציצית שנפסלה, אפשר לזרקה לפח?
-
טלית קטן של ילד שנקרעה, האם יש צורך בגניזה, או אפשר להשליך לאשפה?
יש להניח בגניזה. בשעת הדחק ניתן לעטוף בשני עטיפות ולשים בפח, אך אין לנהוג בזה מנהג בזיון.
לעמוד השאלה373 צפיות -
דברי חולין שנדפסו בכתב אשורי – מה דינם?
אודות כתב האשורי – הכתב בו כותבים ספר תורה, נחלקו התנאים, ולכמה מהם "בכתב זה ניתנה תורה לישראל". בכך באו לשלול ולחלוק על הדעות הסוברות כי התורה נתנה בכתב עברי. וכך עולה מפשטות לשון התלמוד במה מקומות. הרמב"ם אף הוסיף שמחמת קדושת אותיות אלו נמנעו מלהשתמש בו לדברי חולין ולכן ניתן למצוא במטבעות ובכתבים עתיקים כתבים אחרים, ולא הכתב האשורי. הרמ"א אף כתב, שאין להשתמש בכתב אשורי לדברי חולין, וכך אף הורה הרבי להימנע משימוש בכתב זה אם אין בו צורך בחינוך והוראה. וכתבו הפוסקים שאם עבר והשתמש בכתב זה לדברי חולין כמו הדפסת הזמנות, אין בהן חיוב גניזה אך אין לזורקו בבזיון.
לעמוד השאלה319 צפיות -
האם דבק שהדביק ספר קודש, והסירו אותו מהספר טעון גניזה?
-
האם הלולב לאחר החג טעון גניזה?
אמרו חכמים: "תשמישי מצוה – נזרקין, תשמישי קדושה – נגנזין". כלומר חיוב שמירה על הקדושה קיים רק בתשמיש קדושה כמו תפילין, מזוזות ודומיהן. אולם תשמיש מצווה שמקיימים את המצווה באמצעותו, כיוון שאינם קדושים אין חיוב לגונזם. אחת הדוגמאות לכך היא הלולב, שלאחר החג מעיקר הדין מותר לזרקו. אלא שעם זאת כתבו הפוסקים שאין לזרקם דרך בזיון והמחמיר תבוא עליו ברכה. וראוי לנצל את הלולב ומיניו למצווה נוספת, ולכן טוב לצרף את ההדסים לבשמים של מוצאי שבת, על מנת שיוכלו לברך עליהם במוצאי שבת. ויש הנוהגים לשרוף את החמץ בערב פסח בערבה החבוטה של הושענא רבה, ולהסיק את התנור לאפיית המצות מהלולב.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
765 צפיות -
ערבה או הדס שנפלו בחול המועד מד' המינים ונפסלו, האם צריך לגונזם?
-
סכך לנצח שהתעפש - איפה מניחים אותו?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער. אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה.
לעמוד השאלה403 צפיות -
מה עושים עם ארבעת המינים לאחר חג סוכות?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה. כמובן שלולב ערבות והדסים מומלץ לשומרם לשריפת חמץ כהלכה הידועה לעשות עוד מצוות בחפץ ששימש למצווה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
406 צפיות -
האם מותר להשליך לאשפה את נר ההבדלה או שטעון גניזה?
-
מה יש לעשות עם בית מזוזה ישן, שאנו לא משתמשים בו יותר?
-
האם יש עניין לגנוז שערות שנפלו מהזקן בתוך ספרי קודש?
בספרי ההלכה התרעמו על הגונזים שער זקנם בספרים (וההגיון בזה פשוט הוא). לענ''ד, אלו החוששים לד' האריז''ל שהדיקנא קדישא הוא צינורות קדושים וממילא סבורים שיש לגונזם, מוטב יעשו אם יגנזו את שער זקנם במקום אחר.
לעמוד השאלה865 צפיות -
האם דף שכתוב בו את המילים 'הקדוש ברוך הוא' טעון גניזה?
-
האם כריכה או חלק מכריכה של ספר קודש צריכה גניזה?
-
תרמו לבית הכנסת בימה חדשה לספר תורה, ולא מצאנו מישהו שרוצה את הבימה הישנה, האם מותר לזרוק את הבימה הישנה?
בבימה יש קדושה מאחר ומניחים עליה את ספר התורה ונחשבת כתשמיש קדושה, ונפסק להלכה שתשמישי קדושה טעונים גניזה, ולכן אין לזרוק את הבימה, אלא יש לפרק ולשים בגניזה.
לעמוד השאלה1202 צפיות -
אדם שצריך לטוס לחו"ל ולא יכול לשמור את הלולב לפסח. האם מותר לזרוק את הלולב לזבל?
-
האם מותר להשתמש בסכך של סוכות לקישוט של חול?
-
מה עושים עם הערבות שנשארו מהחבטות?
-
האם אפשר לזרוק לפח אחרי חנוכה את הכוסיות הריקות של הנרות?
-
האם חנוכיות של מבצעים טעונות גניזה או שאפשר לפנותם לפח האשפה?
בעיקרון ניתן להניחם באשפה, אלא שלעיתים רשומים עליהם פסוקים ומאמרי חז"ל ויש להפריד חלקים אלו ולגנזם ואת היתר ניתן לזרוק, וראוי להניחם בתוך שקית ובצורה מכובדת.
לעמוד השאלההרב משה רוזנבלט
705 צפיות -
חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?
כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
880 צפיות -
מה דין השמן שנותר מנרות החנוכה, לאחר חג החנוכה?
על נר חנוכה צוו חז"ל ש"אסור להשתמש לאורה". וביארו הראשונים בטעם הדבר, משום שיהיה ניכר שהוא לשם מצוה, כמו שנרות המקדש היו אסורים לשימוש זר. וכתבו הפוסקים שמכך למדים דין איסור השתמשות בשמן הנותר בחנוכיה לאחר שכבתה משום שהוקצה למצוותו. וביארו הפוסקים בטעם הדבר שאין השמן מותר בהנאה כמו עצי הסוכה שמותרים לאחר החג, משום שבעצי הסוכה היה ידוע מראש שיישארו אחרי החג ולכן לא כיון להקצותם רק למצוותם. לעומתם בשמן נרות החנוכה, ידע שהשמן יכלה וכשיצק את השמן במנורת החנוכה, כוונתו הייתה שכל השמן יבער. משום כך נפסק בשלחן ערוך כי יש לשרפו לאחר חג החנוכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1429 צפיות -
מה דין פתילות נרות החנוכה לאחר חג החנוכה?
כיוון ששמן נרות החנוכה הוקצה למצוותו נאסר בהנאה ויש לשורפו. וראוי לציין שאם התנה לפני שיצק את השמן שיהיה מותר בשימוש, יכול להשתמש בו. וכל האמור הוא בשמן שבנרות ממש, אך השמן שבבקבוק מותר אף ללא תנאי. ולגבי הפתילות, כתבו הפוסקים שמעיקר הדין אין צריך בהן תנאי כלל, אלא שמצד השמן הבלוע בהן יש להתנות שאינו מכוון להקצותן למצוותן. ואף שעשה תנאי, אין להשליכם בבזיון, ככל תשמיש מצוה שבלו שאמנם מותר להשתמש בהם תשמיש של חול, אך לא להשליכם בבזיון, ולכן יגנזו, או שיעטוף אותם היטב בשקית ויניח במקום שמישהו אחר מבלי משים ישליך לפח.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1436 צפיות -
האם מותר למחוק מהפלאפון הודעות, אפליקציות, תוכנות וקבצים שיש בהם דברי קודש?
-
איך ראוי (למנהג חב"ד) לכתוב בראש העמוד, בס"ד או ב"ה?
הרבי כותב במכתביו ''ב"ה', וכן במקומות רבים הורה להוסיף לפרסומים שונים את ראשי התבות "ב"ה" ולא מצינו שיתייחס לצירוף "בס"ד". יחד עם זאת, הוא הזכיר "ב"ה וכיו"ב", וגם במאמרי החסידות הפתיח הוא "בס"ד", כך שאין לשלול זאת. אין חשש בכתיבת "ב"ה" ואין צורך בשמירה מיוחדת על קדושת הגליון בשל כך, מאחר ומדובר בראשי תבות של המילה "השם" שהיא עצמה אינה קדושה.
לעמוד השאלה1020 צפיות