דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

שאלות ותשובות

47 תוצאות

  • האם מותר לזרוק דף שכתוב עליו בס"ד?

    מותר לזרוק אין בו קדושה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    399 צפיות
  • דף שנדפס בו דברי תורה, אך לא למדו בו עדיין, האם טעון גניזה דווקא, או שאפשר לזורקו לפח?

    לכתחילה יש לגנוז אותו.

    לעמוד השאלה
    הרב חיים קיז'נר

    הרב חיים קיז'נר

    רב קהילת חב"ד, חבר בית הדין הרבני עמנואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    438 צפיות
  • עטיפות של ספרי קודש שמורידים בסוף שנת הלימודים, האם צריכים גניזה?

    אם לא כתוב עליהם פסוקים וכדומה, אפשר לזרוק.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    230 צפיות
  • האם כיפה ישנה טעונה גניזה?

    לא, מותר לזרוק כיפה לאשפה.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    991 צפיות
  • האם נייר טישו צריך להיות ללא חשש גניזה?

    לא חובה, ניתן להדר.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    268 צפיות
  • האם מותר לקרוא לארגון שם הנלקח מתוך פסוק, כאשר ככל הנראה חלק מדפי הפרסום יזרקו לפח?

    אם זה יהיה מותג, ולא דבר תורה מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    413 צפיות
  • האם צריך לשים בגניזה דפים עם אותיות א' ב' לתרגול, שהילד מביא מה'חדר'?

    אין צורך.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    215 צפיות
  • פסוקי תורה ללא שם השם טעונים גניזה?

    כן, בפסוקי התורה יש קדושה גם כאשר אין בהם את שם השם, ויש לגונזם. כאן המקום לציין שאין להשתמש בכתב אשורי לדברי חולין, וכך אף הורה הרבי להימנע משימוש בכתב זה בספרי קודש הורה הרבי להימנע מכך אם אין בכך צורך בחינוך והוראה. וכתבו הפוסקים שאם עבר והשתמש בכתב זה לדברי חולין אין לזורקו בבזיון.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1280 צפיות
  • מסגרת של תמונה של הרבי שהתפרקה - האם יש לגנוזה?

    אין צורך. כיון שזה לא תשמיש קדושה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    543 צפיות
  • האם גביע של קידוש טעון גניזה?

    אינו טעון גניזה ומותר לזורקו.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    581 צפיות
  • האם מותר לזרוק עיתונים שיש בהם לפעמים קצת דברי תורה?

    צריך להסיר את החלקים שיש בהם דברי תורה ולגונזם ואת שאר העיתון לזרוק.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    579 צפיות
  • פתק שרשום עליו ב"ה טעון גניזה?

    לא טעון גניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    465 צפיות
  • האם חלק מפסוק חייב גניזה, אם לא מופיע בו שם ה'?

    הכריעו הפוסקים שגם חלק מפסוק, בדרך כלל משלוש מילים רצופות ומעלה, חייב בגניזה. אמנם לעיתים אין חיוב גניזה, ותיאורטית ההיתר יהיה קיים גם בפסוק שלם. וכמה היתרים ישנם למקרים שונים בהם אין חיוב גניזה. אחד ההיתרים : אם המילים נכתבו בלשון צחות או בדרך מליצה, למשל מודעה המזהירה מסכנה שכתוב: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם - אינה טעונה גניזה כי המילים ההלו נכתבו לא בתור ציטוט מהתורה אלא כמליצת הלשון לנכתב, והסתמכו על לשון התורה. וכן המילים "והיה מחניך קדוש" במודעות על צניעות, או מודעת ברכה הפותחות ב"ברכה לראש משביר" למרות שאלו מילים השאולות מפסוק, אך הכוונה אינה לציטוט פסוק, וכן דוגמאות רבות. אמנם אם הפסוק מופיע כציטוט ובפרט אם מציינים בסוגריים את המקור בתורה או בתנ"ך - זה מדגיש את הכוונה לציטוט מהתורה ומצריך גניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    221 צפיות
  • האם אחרי שכותבים לרבי באגרות קודש אפשר לזרוק את דף המכתב או שצריך לגנוז אותו?

    אין צורך לגנוז. אך כיוון שהרבי מוזכר שם לא כדאי לזרוק באשפה כמו שהוא, אלא להניחו בעטיפה.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    470 צפיות
  • האם הקולמוסים של הסופר צריכים גניזה או שאפשר לזורקם לאשפה?

    מכיון שנועדו לכתיבת סת"ם יש בהם קדושה וצריכים גניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב חיים קיז'נר

    הרב חיים קיז'נר

    רב קהילת חב"ד, חבר בית הדין הרבני עמנואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    249 צפיות
  • האם מותר לזרוק את האתרוג?

    מותר לזרוק את האתרוג, רק בצורה מכובדת ללא בזיון. כגון לעטוף אותו בשקית לפני זריקתו.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    663 צפיות
  • האם רצועות תפילין נגנזים בגניזה מיוחדת?

    רצועות תפילין צריכים גניזה. במקום ששמים תפילין ומזוזות שבלו בגניזה חמורה, יש לשים שם גם רצועות תפילין.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    442 צפיות
  • האם מותר לחתוך ולקצר את רצועות התפילין?

    אם יש צורך אפשר לחתוך בסכין או מספריים, כמובן שהרצועה עצמה צריכה גניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1067 צפיות
  • שמן למאכל שהשתמשתי בו להדלקה ונשאר בבקבוק שמן האם מותר להשתמש בו לאכילה?

    השמן שבקבוק לא הוקצה להדלקה, ואפשר להשתמש בו לשאר דברים.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    642 צפיות
  • קלטות וידאו ישנות של הרבי צריך לגנוז?

    אין צורך לגנוז. עדיף אם אפשר לשים במיכל מיחזור המיועד לכך וכדומה, שלא יהיה בדרך ביזיון.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    368 צפיות
  • האם מותר לזרוק לפח בשמים שברכו עליהם בהבדלה?

    נכון שלא לזרקם לאשפה דרך בזיון. בשעת הצורך ישימו אותם בפח, בשקית שאינה שקופה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    413 צפיות
  • האם אפשר לשים שקית שיש עליה כיתוב, בפח של שירותים?

    אם זה לא כתב אשורי כמו של ספר תורה או דברי קודש, מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    334 צפיות
  • האם שקית תפילין, והשקית החיצונית (שבה שמים את שקיות הטלית והתפילין) טעונים גניזה?

    נרתיק ששמו בו תפילין, כדאי להניח בגניזה. אך השקית העוטפת (הפלסטיק), אין חובה לגניזה, אלא יש לשים בשני שקיות ואפשר לזרוק בפח.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    612 צפיות
  • ציצית שנפסלה, אפשר לזרקה לפח?

    לפח רגיל נכון שלא, למקום שאוספים בדים כן.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    762 צפיות
  • טלית קטן של ילד שנקרעה, האם יש צורך בגניזה, או אפשר להשליך לאשפה?

    יש להניח בגניזה. בשעת הדחק ניתן לעטוף בשני עטיפות ולשים בפח, אך אין לנהוג בזה מנהג בזיון.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    373 צפיות
  • דברי חולין שנדפסו בכתב אשורי – מה דינם?

    אודות כתב האשורי – הכתב בו כותבים ספר תורה, נחלקו התנאים, ולכמה מהם "בכתב זה ניתנה תורה לישראל". בכך באו לשלול ולחלוק על הדעות הסוברות כי התורה נתנה בכתב עברי. וכך עולה מפשטות לשון התלמוד במה מקומות. הרמב"ם אף הוסיף שמחמת קדושת אותיות אלו נמנעו מלהשתמש בו לדברי חולין ולכן ניתן למצוא במטבעות ובכתבים עתיקים כתבים אחרים, ולא הכתב האשורי. הרמ"א אף כתב, שאין להשתמש בכתב אשורי לדברי חולין, וכך אף הורה הרבי להימנע משימוש בכתב זה אם אין בו צורך בחינוך והוראה. וכתבו הפוסקים שאם עבר והשתמש בכתב זה לדברי חולין כמו הדפסת הזמנות, אין בהן חיוב גניזה אך אין לזורקו בבזיון.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    319 צפיות
  • האם דבק שהדביק ספר קודש, והסירו אותו מהספר טעון גניזה?

    לא. אך נכון שלא לזרוק אותו במקום מבוזה.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    464 צפיות
  • האם הלולב לאחר החג טעון גניזה?

    אמרו חכמים: "תשמישי מצוה – נזרקין, תשמישי קדושה – נגנזין". כלומר חיוב שמירה על הקדושה קיים רק בתשמיש קדושה כמו תפילין, מזוזות ודומיהן. אולם תשמיש מצווה שמקיימים את המצווה באמצעותו, כיוון שאינם קדושים אין חיוב לגונזם. אחת הדוגמאות לכך היא הלולב, שלאחר החג מעיקר הדין מותר לזרקו. אלא שעם זאת כתבו הפוסקים שאין לזרקם דרך בזיון והמחמיר תבוא עליו ברכה. וראוי לנצל את הלולב ומיניו למצווה נוספת, ולכן טוב לצרף את ההדסים לבשמים של מוצאי שבת, על מנת שיוכלו לברך עליהם במוצאי שבת. ויש הנוהגים לשרוף את החמץ בערב פסח בערבה החבוטה של הושענא רבה, ולהסיק את התנור לאפיית המצות מהלולב.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    765 צפיות
  • ערבה או הדס שנפלו בחול המועד מד' המינים ונפסלו, האם צריך לגונזם?

    לא גניזה, אך לא להשליך בבזיון.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    171 צפיות
  • סכך לנצח שהתעפש - איפה מניחים אותו?

    אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער. אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    403 צפיות
  • מה עושים עם ארבעת המינים לאחר חג סוכות?

    אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה. כמובן שלולב ערבות והדסים מומלץ לשומרם לשריפת חמץ כהלכה הידועה לעשות עוד מצוות בחפץ ששימש למצווה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    406 צפיות
  • האם מותר להשליך לאשפה את נר ההבדלה או שטעון גניזה?

    מותר להשליך

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    328 צפיות
  • מה יש לעשות עם בית מזוזה ישן, שאנו לא משתמשים בו יותר?

    בית המזוזה צריך לשים בגניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    799 צפיות
  • האם יש עניין לגנוז שערות שנפלו מהזקן בתוך ספרי קודש?

    בספרי ההלכה התרעמו על הגונזים שער זקנם בספרים (וההגיון בזה פשוט הוא). לענ''ד, אלו החוששים לד' האריז''ל שהדיקנא קדישא הוא צינורות קדושים וממילא סבורים שיש לגונזם, מוטב יעשו אם יגנזו את שער זקנם במקום אחר.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    865 צפיות
  • האם דף שכתוב בו את המילים 'הקדוש ברוך הוא' טעון גניזה?

    המילים הקדוש ברוך הוא אינם טעונים גניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער טאלר

    הרב שלום דובער טאלר

    מורה-צדק וראש כולל, אור יהודה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    782 צפיות
  • האם כריכה או חלק מכריכה של ספר קודש צריכה גניזה?

    אכן, כל חלק מספר קודש דינו כספר עצמו וצריך גניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    305 צפיות
  • תרמו לבית הכנסת בימה חדשה לספר תורה, ולא מצאנו מישהו שרוצה את הבימה הישנה, האם מותר לזרוק את הבימה הישנה?

    בבימה יש קדושה מאחר ומניחים עליה את ספר התורה ונחשבת כתשמיש קדושה, ונפסק להלכה שתשמישי קדושה טעונים גניזה, ולכן אין לזרוק את הבימה, אלא יש לפרק ולשים בגניזה.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1202 צפיות
  • אדם שצריך לטוס לחו"ל ולא יכול לשמור את הלולב לפסח. האם מותר לזרוק את הלולב לזבל?

    מוצאי שמחת תורה אפשר לזרוק.(ראוי בתוך שקית בצורה מכובדת).

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    334 צפיות
  • האם מותר להשתמש בסכך של סוכות לקישוט של חול?

    אם זה תשמיש לא מבזה - מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    147 צפיות
  • מה עושים עם הערבות שנשארו מהחבטות?

    אפשר לזרוק. עדיף לגנוז.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    805 צפיות
  • האם אפשר לזרוק לפח אחרי חנוכה את הכוסיות הריקות של הנרות?

    אפשר לזרוק לפח.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    749 צפיות
  • האם חנוכיות של מבצעים טעונות גניזה או שאפשר לפנותם לפח האשפה?

    בעיקרון ניתן להניחם באשפה, אלא שלעיתים רשומים עליהם פסוקים ומאמרי חז"ל ויש להפריד חלקים אלו ולגנזם ואת היתר ניתן לזרוק, וראוי להניחם בתוך שקית ובצורה מכובדת.

    לעמוד השאלה
    הרב משה רוזנבלט

    הרב משה רוזנבלט

    הרב משה רוזנבלט // לדף הרב

    705 צפיות
  • חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?

    כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    880 צפיות
  • מה דין השמן שנותר מנרות החנוכה, לאחר חג החנוכה?

    על נר חנוכה צוו חז"ל ש"אסור להשתמש לאורה". וביארו הראשונים בטעם הדבר, משום שיהיה ניכר שהוא לשם מצוה, כמו שנרות המקדש היו אסורים לשימוש זר. וכתבו הפוסקים שמכך למדים דין איסור השתמשות בשמן הנותר בחנוכיה לאחר שכבתה משום שהוקצה למצוותו. וביארו הפוסקים בטעם הדבר שאין השמן מותר בהנאה כמו עצי הסוכה שמותרים לאחר החג, משום שבעצי הסוכה היה ידוע מראש שיישארו אחרי החג ולכן לא כיון להקצותם רק למצוותם. לעומתם בשמן נרות החנוכה, ידע שהשמן יכלה וכשיצק את השמן במנורת החנוכה, כוונתו הייתה שכל השמן יבער. משום כך נפסק בשלחן ערוך כי יש לשרפו לאחר חג החנוכה.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1429 צפיות
  • מה דין פתילות נרות החנוכה לאחר חג החנוכה?

    כיוון ששמן נרות החנוכה הוקצה למצוותו נאסר בהנאה ויש לשורפו. וראוי לציין שאם התנה לפני שיצק את השמן שיהיה מותר בשימוש, יכול להשתמש בו. וכל האמור הוא בשמן שבנרות ממש, אך השמן שבבקבוק מותר אף ללא תנאי. ולגבי הפתילות, כתבו הפוסקים שמעיקר הדין אין צריך בהן תנאי כלל, אלא שמצד השמן הבלוע בהן יש להתנות שאינו מכוון להקצותן למצוותן. ואף שעשה תנאי, אין להשליכם בבזיון, ככל תשמיש מצוה שבלו שאמנם מותר להשתמש בהם תשמיש של חול, אך לא להשליכם בבזיון, ולכן יגנזו, או שיעטוף אותם היטב בשקית ויניח במקום שמישהו אחר מבלי משים ישליך לפח.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1436 צפיות
  • האם מותר למחוק מהפלאפון הודעות, אפליקציות, תוכנות וקבצים שיש בהם דברי קודש?

    מותר למחוק, מאחר ואין כאן כתיבה.

    לעמוד השאלה
    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר // לדף הרב

    428 צפיות
  • איך ראוי (למנהג חב"ד) לכתוב בראש העמוד, בס"ד או ב"ה?

    הרבי כותב במכתביו ''ב"ה', וכן במקומות רבים הורה להוסיף לפרסומים שונים את ראשי התבות "ב"ה" ולא מצינו שיתייחס לצירוף "בס"ד". יחד עם זאת, הוא הזכיר "ב"ה וכיו"ב", וגם במאמרי החסידות הפתיח הוא "בס"ד", כך שאין לשלול זאת. אין חשש בכתיבת "ב"ה" ואין צורך בשמירה מיוחדת על קדושת הגליון בשל כך, מאחר ומדובר בראשי תבות של המילה "השם" שהיא עצמה אינה קדושה.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1020 צפיות
צור קשר בוואטסאפ