
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם נוהגים להשאיר מעט אוכל בצלחת בסיום האוכל?
כן, אין לקנח את הצלחת לגמרי שלא ישאר בה כלום, אלא יש להשאיר מעט.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
781 צפיות -
האם ישנה חובה לשבת בשעת האכילה?
מן הדין אין חיוב לשבת כשאוכלים, אך מצד דרך ארץ יש להקפיד לשבת בשעת האכילה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
268 צפיות -
האם את חתיכת המוציא שמברכים עליה צריך דווקא לטבול במלח או שאפשר גם לבזוק מלח מעליה עם היד?
אנו נוהגים על פי הקבלה דווקא לטבול שלוש פעמים במלח, ולא להניח את המלח על הפרוסה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
270 צפיות -
האם מותר להתנזר ממאכלים מסוימים ללא סיבה מיוחדת?
נאמר בפרשת נזיר: "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש". וביאר רבי אלעזר הקפר שהתורה מתייחסת לנזיר כ"חוטא" בכך שציער עצמו מן היין. וכן כתבו הראשונים והובא הדבר אף להלכה שחייב האדם לשמור על בריאותו ואין לו רשות לאדם לסגף את עצמו ואפילו אסור לו למנוע עצמו ממאכל מסוים לשם סיגוף, אלא אם יש צורך בדבר לעבודת ה', ובפרט בדורותינו שנמנעים אף מתעניות של תשובה, ועבודת התשובה נעשית מתוך שמירה על בריאות הגוף. עם-זאת, מצווה התורה: "קדושים תהיו", ופירש הרמב"ן, שגם בהנאות העולם הזה הכשרות והמותרות לפי ההלכה יש לאדם לרסן את עצמו שלא יצרוך אותם לספק תאוותיו אלא לעבודת ה'.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
366 צפיות -
האם מותר לעשות דיאטה, שלא לצורך רפואי?
אסור לאדם לסגף את עצמו ולהימנע ממאכל מסוים לשם סיגוף, אלא באם עושה זאת לצורך עבודת ה'. דנו הפוסקים האם לאור האמור מותר לעשות דיאטה ללא מטרה בריאותית, או שזה נכלל באיסור ההסתגפות. ויש מן האחרונים שכתבו, שבמאכלים שיש תאווה לאכלם - אם ההימנעות היא לשפר את התדמית ומראה הגוף, אין זה נחשב כסיגוף הגוף אלא "החלפת תאווה בתאווה" ולכן אין בכך איסור חבלה. וכן המצער עצמו במטרה להיגמל מהרגלים של אכילה מופרזת, אין למחות בידו. אולם, אם ההימנעות היא מאכילת מאכלים בסיסיים תוך צער עצמי ברעבון לא שגרתי, כתבו האחרונים שיש בכך איסור חבלה וסיגוף בעצמו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
414 צפיות -
האם מותר לקרוא בעלון היומי שלכם בשעת הסעודה?
בקריאה בעיניים מותר, אך יש להיזהר לא לקרוא בפה בשעת האכילה ממש מחשש סכנה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
244 צפיות -
מדוע אנו נוהגים לשים מלח על השולחן בשעת האכילה?
כיון שהשולחן דומה למזבח, והאכילה היא כקרבן ונאמר 'על כל קרבנך תקריב מלח'.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
282 צפיות -
מהו המקור לאי אכילת קצה הלחם או החלה?
אין לזה מקור בהלכה, אבל הובא ב"טעמי המנהגים" וז"ל: "ונראה דעל כן נוהגין דהפת שיש לו קצה אחד או שני קצוות, חותכין מעט מהקצוות כדי לבטל כחם [דהחיצונים], ורמז לזה, כל ערל לא יאכל בו".
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
837 צפיות -
האם יין שנשאר בגביע משבע ברכות, אפשר להחזיר לבקבוק?
צריך קודם להוסיף יין לגביע, כדי לתקן שלא ייקרא פגום ואחר כך ניתן להחזירו לבקבוק.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
344 צפיות -
האם ישנה בעיה לחלק לחם מיד ליד בחדר אוכל של ישיבה?
ההלכה היא רק לגבי פרוסת המוציא שמניחים לפני האדם והוא נוטל לבד, ולאבל נותנים ביד. אבל לחלק לחם וכדומה לאכילה אין בזה בעיה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
329 צפיות -
האם יש עניין בהלכה לאכול ארוחת בוקר?
ארוחת בוקר ('פת שחרית') הינה ארוחה חשובה מבחינה בריאותית, ומביאה הרבה רפואות, ולכן אף נאמר שמי שאינו אוכל פת שחרית אלא מאחר סעודתו (עד אמצע היום) כ'זורק אבן לחמת'.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
690 צפיות -
האם צריך לשתות כוס מים בשתי לגימות ולא אחת?
כן, כך רצוי בשתי לגימות בכוס רגילה, אך כוס גדולה אפשר ביותר וכוס קטנה אפשר גם בלגימה אחת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
418 צפיות -
האם מותר לאכול מכלים שבורים?
-
האם יש עניין שהשומעים ברכת "המוציא" מבעל הבית יברכו בעצמם על הפרוסה כשתבוא לידם?
אכן, נוהגים שכל אחד ואחד יברך לעצמו, כשמגיעה הפרוסה לידו. (אף שמן הדין יוצאים המסובים מבעל-הבית אף בברכת "המוציא", אלא שמפני שקשה להיזהר מהפסק, וכן כיון שצריך שתהיה כוונת המברך להוציא ידי-חובה וכוונת היוצא לצאת ידי-חובה לכן נוהגים שכל אחד ואחד יברך לעצמו, כשמגיעה הפרוסה לידו).
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
338 צפיות -
האם מותר לאכול ארוחה בגינה ציבורית?
איסור האכילה ברחוב, הוא כי לא מכבד את עצמו, וממילא אם זה בצורה מקובלת ומכובדת, זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
679 צפיות -
האם יש להקפיד לאכול מאכל חם בסעודת שבת ביום?
-
קינוח המוגש בסיום הארוחה, האם מותר לחכות לאכלו אחר ברכת המזון כדי לברך עליו גם ברכה אחרונה, או שאין לעשות כך כיוון שזה גורם לברכה שאינה צריכה?
מותר, ואף יותר טוב להשאיר את הקינוח לאחר ברכת המזון כדי לברך אחר הקינוח את הברכה האחרונה המיוחדת לו ולא לפוטרו בברכת המזון, ובפרט בשבת ויום טוב שיש להרבות בהם בברכות כדי להגיע למאה ברכות.
לעמוד השאלה745 צפיות -
מה הכמות המינימלית שאני צריכה לאכול בסעודות שבת כדי לצאת לידי חובתי?
מי שיכול, יש לו לאכול בסעודת שבת לפחות מעט יותר מכביצה - 57 סמ"ק - פת, ואין הבדל בין גברים לנשים בדין זה.
לעמוד השאלה563 צפיות -
בירכתי על מאכל מזונות שנאכל כקינוח בסוף הסעודה, כעת לאחר ברכת המזון אני רוצה להמשיך לאכול את המאכל מזונות, צריך לברך שוב מזונות?
-
האם הכלל ש'אי אפשר לאכילה בלא שתיה' שלכן לא מברכים על שתיה באמצע האוכל, הוא רק באכילת לחם או בכל אכילה?
-
אדם שמתכנן לאכול לחם, אך עד שהלחם מגיע אוכל דברים אחרים, האם כשמגיע הלחם הוא צריך לברך ברכה אחרונה לפני שנוטל ידיים על הלחם?
אכן צריך קודם לברך ברכה אחרונה על מה שאכל לפני כן, אלא אם כן אוכל דברים לצורך פתיחת התיאבון לסעודה, שאז זה חלק מהסעודה ונפטר בברכת המזון.
לעמוד השאלה67 צפיות -
האם יש עניין ששולחן שבת יהיה בעל ארבע רגליים?
-
נטלתי ידיים לסעודת מלווה מלכה בבית הוריי ובמהלך הסעודה החלטתי להמשיך את הסעודה באוטובוס בדרך לביתי. אבל לא כיוונתי על כך כשנטלתי את ידי, האם זה מותר?
-
האם מותר לאכול ולשתות עם תפילין?
ע״פ עיקר הדין מותר לאכול ולשתות אכילת ארעי עם התפילין, אמנם בפועל נהגו הרבה להחמיר לא לאכול ולשתות אפילו ארעי שהרי ממילא אנו חולצין את התפילין ולא לובשים אותם כל היום.
לעמוד השאלה727 צפיות -
בארוחת בוקר עם המוציא, צריך לברך על גרנולה בנפרד?
-
האם רק על קינוח שברכתו מזונות מברכים בתוך הסעודה, או שמברכים גם על מאכלים משאר הברכות שנאכלים לשם הנאה בסיום הסעודה?
על כל מאכל שנאכל כקינוח מברכים בנפרד, גם דברים שברכתם שהכל אדמה או העץ, (למעט פת שנילושה במי פירות, כיוון שיש אומרים שברכתה המוציא אף שלהלכה מברכים מזונות על כל פנים בתוך הסעודה לא יברך עליהם בנפרד).
לעמוד השאלה489 צפיות -
אפשר לעשות לחם משנה בשבת על שני לחמניות מזונות?
-
האם מותר לבשל לסעודה מפסקת דגים עם שום?
-
האם יש חובה לעשות סעודה בחנוכה?
לגבי חנוכה לשון הרמ"א הוא: "ויש אומרים שיש קצת מצוה בריבוי הסעודות, משום דבאותן הימים היה חנוכת המזבח. ונוהגין לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודת מצוה".
לעמוד השאלה406 צפיות -
האם יש עניין לאכול בחנוכה מאכלים שעשויים בשמן, ומדוע?
-
האם סעודת האפשערניש (תספורת) היא סעודת מצווה? האם יש עניין לאכול בה בשר?
-
האם למנהג חב"ד צריך לאכול סעודה שלישית בשבת?
מנהג חב"ד לאכול מזונות וכדומה ללא נטילת ידיים והמוציא, ויש להקפיד בזה, אך אפשר לעשות זאת לפני מנחה.
לעמוד השאלה948 צפיות -
האם יש עניין להשכיב את הבקבוקים הריקים הנמצאים על השולחן?
-
האם יש איסור לאכול ברחוב?
-
אם התפללתי ערבית באמצע סעודה, האם עלי ליטול ידיים ולברך שוב?
-
אדם שכבר שבע לגמרי, ואוכל עוד, צריך לברך על אכילתו?
מי שהיה כבר שבע קודם שאכל, ואכל אכילה גסה, אם נהנה גרונו מאותה אכילה מברך לפניו ולאחריו, אבל אם נפשו קצה עליו, ואין גרונו נהנה מאכילתו, אינו מברך כלל לא לפניו ולא לאחריו שאכילה כזו אינה חשובה אכילה כלל.
לעמוד השאלה259 צפיות -
אדם שהתחיל לאכול לפני שספר ספירת העומר, האם צריך להפסיק את סעודתו?
אין אוכלים אפילו סעודה קטנה, החל מחצי שעה קודם השקיעה, עד שיספור ספירת העומר. סעודת עראי - דהיינו, מיני מזונות או לחם - פחות מכביצה (56 סמ"ק) וכן פירות, ירקות, בשר, מותר לאכול. לשתות מותר, ללא הגבלה. שכח והתחיל לאכול, אם התחיל לפני השקיעה אין צריך להפסיק, ואם התחיל לאחר השקיעה, צריך להפסיק ולספור באמצע סעודתו. אם מעמיד שומר שיזכיר לו לספור, מותר לו לאכול בתוך החצי שעה שלפני השקיעה. ולמעשה מקלים לסמוך על שומר לעניין אכילה גם לאחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
258 צפיות -
האם מותר מלכתחילה לאכול לחם פחות משיעור כזית, כך שלא יוכל לברך ברכת המזון?
מותר, אך צריך ליטול ידיים בלי ברכה ויברך רק המוציא, ויאכל פחות מ19 גרם כי יותר מזה לכמה דעות נחשב לכזית.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
358 צפיות -
מהו השיעור שצריך לאכול תיכף מיד אחר הברכה, בכדי שלא ייחשב הפסק?
כשם שאסור לדבר בין הברכה לעשיית המצווה כך אסור לדבר בין הברכה לאכילה, משום שהדיבור נחשב ל"הפסק", ואם טעה ודיבר, חייב לחזור ולברך. אלא שאמרו בגמרא שאם דיבר בצרכי הסעודה, כגון שאמר "הביאו מלח", אינו צריך לחזור ולברך, משום שאינו נחשב ל"הפסק". כמו"כ אסור ללכת ממקום למקום בין הברכה לאכילה, שגם ההליכה נחשבת ל"הפסק". אם ההליכה היא לצורך האכילה, כגון, שנאלץ לאכול במקום שאסור לברך בו, רשאי לעשות זאת בתנאי ששני המקומות הינם בבית אחד. ודנו הפוסקים עד מתי אין להפסיק בין הברכה לאכילה, יש שסברו עד שיאכל כזית, אולם ממשמעות אדמוה"ז עולה שאין להפסיק עד שיבלע, גם אם אכל פחות מכזית.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
348 צפיות -
נרדמתי באמצע הסעודה ליד השולחן לזמן קצר, ולא ידוע לכמה זמן בדיוק, האם עלי ליטול ידיים בכדי שאוכל להמשיך בסעודה?
זה נחשב לשנת עראי, בפרט שאתה לא יודע כמה זמן זה היה, ולכן אתה יכול להמשיך לאכול, אבל כדאי ליטול ידיים בלא ברכה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
360 צפיות -
האם כאשר אוכלים חומוס לא טחון עם כף ויש עליו נוזלים צריך ליטול ידים?
-
האם מותר ליטול ידיים מבקבוק?
מותר ליטול מבקבוק, רק שיש לשים לב להמשיך בשפיכה עד שישפוך על כל היד עד הפרק.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
81 צפיות -
האם אפשר להשתמש בקוקוס בראש השנה?
-
האם בראש השנה רצוי להימנע מנתינת חומץ לתיבול בסלט או שאין בכך בעיה?
-
שמעתי שיש עניין בראש השנה וכדומה להניח על השולחן גם מלח וגם דבש ולטבול רק בדבש, יש לזה מקור?
יש עניין להניח מלח על השולחן להזכיר את 'ברית מלח' וזהו הטעם גם שיש להניח את המלח על השולחן לפני הקידוש. מנהג כ''ק אד''ש הוא שאחר שטובל בדבש לוקח חתיכה נוספת ומטבלה במלח, וכן יש לנהוג.
לעמוד השאלה633 צפיות -
האם ישנה בעיה לאכול טחינה בראש השנה? ומה בנוגע לאכילת דברים חריפים?
אין בעיה בטחינה, דברים חריפים מותר, המנהג שלא לאכול דברים מרים וחמוצים (ויש מחמירים גם בדברים חריפים שנרגש חריפותם).
לעמוד השאלה693 צפיות -
האם מותר בראש השנה לאכול תפוחי גראנד שהם קצת חמוצים?
-
האם אפשר לאכול בראש השנה עוגה עם אבקת קוקוס?
-
האם ניתן לקחת עבור סימני ראש השנה ראש של דג סלמון?
-
האם משתמשים בלימון בראש השנה להשריית דגים, לתיבול סלטים וכדומה?
לימון זה חמוץ, ואין משתמשים בזה בראש השנה. אם משרים דגים בלימון ואין להם טעם חמוץ וכן אם מערבים מעט לימון בסלט אך אין לו טעם חמוץ כלל - הדבר מותר.
לעמוד השאלה720 צפיות