דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

שאלות ותשובות

12 תוצאות

  • בשבת האחרונה שליח ביקש ממני לתפוס מקום ב770 בבוקר תמורת תשלום, כדי שבתפילה יהיה מקום למקורב שלו, האם זה מותר?

    כיון שכל העבודה נעשית בשבת, זה שכר שבת ואסור לקבל כסף על זה. רק אם התשלום יהיה מובלע עם עוד עבודה שתעשה עבורו ביום חול, יהיה מותר לקבל תשלום גלובלי על שני העבודות יחד, אבל רק על עבודת השבת - אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    480 צפיות
  • האם מותר ללמוד בשבת עם ילדה למבחן, ולקבל על כך כסף מראש?

    זה אסור. אך אפשר לקבל כסף על הכנת חומר הלימוד ביום שישי.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    249 צפיות
  • האם מותר לקבל שכר על קריאה בתורה בשבת?

    כיוון שהתשלום הוא גם על ההכנה של הקריאה לפני השבת, ניתן לקבל.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    779 צפיות
  • האם מותר בשבת ללמד בתשלום?

    לפי שעות אסור, אם התשלום חודשי או שבועי וכולל ימים נוספים וגם שבת ולא מחושב לפי שעות - מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    636 צפיות
  • בחורה ששמרה על ילדים בשבת, האם מותר לה לקבל כסף עבור זה?

    רק בהבלעה. ולדוגמא, לקבל יותר פעם אחרת כשתבוא ביום חול, או על כך שהגיעה לפני שבת אם אכן כך קרה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    409 צפיות
  • האם מותר לעבוד בפורים, אם מדובר בעבודה שמקבלים עליה שכר גבוה בהרבה מהשכר הרגיל?

    אף אם מעיקר הדין היה אולי מקום לדון ולהתיר לעבוד בכזה רווח גדול, אך למעשה יש להמנע מכך, כיוון שהעושה מלאכה בפורים אינו רואה סימן ברכה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    675 צפיות
  • פועל החוזר בו - האם מחויב בנזקי המעסיק שנגרמו מהפסקת עבודתו?

    לשכיר יום קיימת האפשרות לחזור בו מביצוע עבודתו אלא שהמעסיק זכאי להביא עובד חלופי על חשבון העובד שהתפטר, בכפוף לגובה שכרו. ודנו הפוסקים האם המעביד זכאי לפיצוי, כאשר לא שכר עובד חלופי, וכתוצאה מכך נגרם לו הפסד. יש הסבורים שכשנגרם הפסד למעביד עקב התפטרות העובד או שנמנע ממנו רווח בטוח, העובד נושא באחריות כלפי מעבידו אף יותר מן הסכום שהיה נדרש המעביד לשלם תמורת עובד חלופי. אלא שרווחת הדעה שאף במקרה שנגרם למעסיק הפסד בעקבות התפטרות העובד, אחריותו של העובד מוגבלת לסכום שהיה המעביד זכאי להוציא להעסקת עובד חלופי. וכשאין הסכמה בין הצדדים יש לפנות לבי"ד מוסמך.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    264 צפיות
  • האם מותר לעובד במוסד, לעבוד במשרה אחרת שעות נוספות להכנסה כספית נוספת?

    אמרו חכמים: "אין הפועל רשאי לעשות מלאכתו בלילה ולהשכיר את עצמו ביום”. טעם דין זה שאף נפסק להלכה הוא משום שהעבודה ללא מנוחה עשויה להתיש את כוחו ולגרוע מעבודתו של בעל הבית. מטעם זה חייב הוא לשמור על גופו ונאסר לחיות בסגפנות, מפני שבכך תפוקתו תיפגם ונמצא כגוזל את בעל הבית המשלם על מלאכתו. אלא שכתבו הפוסקים שאיסור עשיית המלאכה בלילה לפועל, הוא דווקא בקביעות, אך לעיתים כאשר יש צורך בכך רשאי לעבוד אף מחוץ לעשות העבודה, שמן הסתם אין המעביד מקפיד בכך, ומובן שהדבר אף תלוי בסוג העבודה ובכוחו של הפועל, שכן מטרת איסור זה היא להבטיח שהפועל לא יגרע מעבודתו.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    328 צפיות
  • אני עובד עם חבר והוא משלם לי יומי, לפעמים התשלום נדחה מסיבות כאלה ואחרות וזה מקובל עלי, רק רציתי לדעת האם הוא עובר על ביומו תתן שכרו או שזה בסדר?

    אם אתה מוחל לו על כך שהוא לא משלם לך הוא לא עובר איסור, שאין עובר על האיסור אלא בתנאים אלו: שבפועל תבע אותו, והיה לו כסף לשלם, ואעפ''כ לא שילם.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    352 צפיות
  • מתי חל חיוב התשלום לאיש מקצוע שהוזמן לעבוד?

    אמרו חכמים "כל הכובש שכר שכיר עובר בה' ..ועשה". כלומר, חייב אדם לשלם את התשלום אותו הוא חייב לפועל, באותו יום בו סיים לתת את שירותיו, והזהירו חכמים כי המאחר שכר הפועל עובר על 5 לאוין: 'בל תעשוק', 'בל תגזול', 'בל תעשוק שכיר', 'בל תלין', 'לא תבוא עליו השמש'; ומבטל מצוות עשה של 'ביומו תתן שכרו'. זמן התשלום נקבע על פי סיום עבודתו - אם סיים את עבודתו ביום חייב לשלם ביום, ואם סיים בלילה חייב לשלם את שכרו במהלך הלילה, יצוין כי חובת התשלום חלה במידה והפועל הודיע שסיים את עבודתו. וכן קבעו חז"ל שחיוב זה הוא רק כאשר הפועל תובע את תשלום שכרו בזמן, אולם כשהפועל אינו מקפיד, ומוכן לקבל את שכרו מאוחר יותר, אינו חייב לשלם מיד, אלא על פי הסיכום ביניהם. וכתבו הפוסקים שכשהפועל אינו תובע את שכרו מחמת בושה ולא מפני שמחל, עדיין תחול מצוות התורה גם כשאינו תובע. ויש להיזהר בכך. לדוגמא, כאשר מביאים לבית צעירה כשמרטף (בייביסיטר) ייתכן ואי תביעתה הוא מחמת מבוכה ולכן ישנו חיוב להביא לה את שכרה בזמן, אלא אם כן יודעת מראש שההורים ישובו מאוחר ומתכננת לקחת מהם את שכרה למחרת.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    464 צפיות
  • האם בזמן העבודה מותר ללמוד תורה?

    באם זה מפריע אפילו מעט לעבודה, אין ללמוד בזמן העבודה אלא רק בזמנך הפנוי או בהפסקה.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    507 צפיות
  • סיכמנו עם נערה שתיקח ביום הכיפורים את התינוק שלי לטיול בחוץ, כיצד ניתן לסכם איתה מחיר? לתת מראש או לאחר החג? זה נחשב עבודה בחג?

    הדין כמו בכל שבת, שצריך לתת גם קצת עבודה לפני או אחרי יום כיפור (ניתן למשל לקבוע שתגיע קודם על מנת להכיר את התינוק) ואז לשלם לה על הכל ביחד (זה נקרא לשלם בהבלעה).

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    517 צפיות
צור קשר בוואטסאפ