
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
עד מתי ניתן להשלים את הקידוש של שבת?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. אלא שלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש היא בסמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד ניתן להשלים את הקידוש עד צאת השבת מיד שנזכר, ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש, וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
177 צפיות -
מה הדרך העדיפה לתת לאנשים לטעום מכוס הקידוש, כדי שהיין לא יהיה פגום?
או שישתו ישירות מכוס המקדש עצמו, ואז אין צריך לתקן, או אחרי ששותה יתקן וימזוג לכוסות השומעים.
לעמוד השאלה338 צפיות -
ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?
-
האם מותר לשתות את היין שנשפך לצלוחית מהקידוש?
-
עד מתי ניתן לקדש את הלבנה, בכל חודש?
לאחר שעבר 7 ימים מלאים מהמולד, ניתן לברך את הלבנה עד שבעה ימים (היינו ליל טו בדרך כלל).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1107 צפיות -
האם אפשר לעשות קידוש לבנה כשיש ענן שמסתיר את הלבנה אך רואים אותה דרכו?
אם הלבנה מכוסה בענן קל בלבד, כך שאפשר לראות לאורה את מה שבדרך כלל רואים לאור הלבנה, יכול לברך עליה. ואם תוך כדי הברכה התכסתה הלבנה לגמרי יש להמשיך בברכה; אולם אם מראש ניתן לשער שתוך כדי הברכה יבוא ענן גדול ויכסה את הלבנה לגמרי, אין להתחיל בברכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
214 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש לבנה במוצאי שבת ליל ח' לחודש?
תלוי מתי היה המולד כיון שצריך לחכות שיעברו שבעה ימים מלאים מהמולד (לכן אם המולד היה לאחר תחילת ראש חודש יש לחכות).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
422 צפיות -
ברכתי ברכת הלבנה ולאחר מכן נזכרתי שלא הבטתי בירח לפני הברכה, האם עלי לחזור ולברך?
אף שלכתחילה יש להביט בלבנה קודם הברכה, כאשר טעה ולא הביט אינו צריך לחזור ולברך שנית.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
485 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש לבנה דרך חלון מהבית?
לכתחילה יוצאים אל תחת כפת השמיים, אם במקום בו נמצא יכול לצאת אל המרפסת שתחת כפת השמיים וכדומה עדיף שיצא, בשעת הדחק אם אינו יכול לצאת תחת כיפת השמים, יקדש את הלבנה מחדרו ויביט בה קודם הברכה דרך החלון.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
988 צפיות -
האם מותר לומר קידוש לבנה עם פיג'מה?
באמירת ברכת לבנה צריך להיות בבגדים מכובדים. לא מכובד לפגוש את פני המלך עם פיג'מה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
740 צפיות -
האם לשיטת אדמו"ר הזקן קידוש שעל היין הוא מהתורה?
אדה"ז פוסק כמ"א שבתפילת ערבית כבר יוצא ידי חובת קידוש מן התורה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
550 צפיות -
האם בקידוש לבנה יש לפנות דווקא לכיוון ירושלים ובית המקדש ולא לכיוון הלבנה?
-
האם כשהירח מטושטש מותר להגיד קידוש לבנה?
יש לברך רק כשרואים ברור את הלבנה ונהנים מאורה. אבל אם זה חורף ויש חשש שבימים הבאים לא תראה אפשר להקל כשהיא ניכרת גם כשמכוסה קצת בעננים.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
498 צפיות -
אם רואים את הירח ביום אפשר לעשות קידוש לבנה?
-
כשהלבנה מכוסה בעננים קלושים אך רואים בעדם את עיגול הלבנה ואת אורה אך לא בבירור. האם אפשר לברך קידוש לבנה?
-
האם מותר למישהו שהגרון שלו יבש לשתות מים לפני הקידוש?
-
האם צריך לומר אל תירא לאחר עלינו בסיום קידוש לבנה?
אף שלא הובאו פסוקי אל תירא אחרי עלינו בסידור, ממנהג הרבי ניתן להבין שאומרים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
175 צפיות -
האם ניתן לקדש את הלבנה במוצאי שבת, כשרק מתחיל היום השביעי מהמולד, ועדיין לא עברו שבעה ימים מלאים מהמולד?
בחודשי הקיץ יש להמתין לשבעה ימים מלאים מהמולד. ורק בחורף שיש חשש ממשי של עננים אז סומכים על מקצת שביעי.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
520 צפיות -
האם אפשר לעשות קידוש על יין מוגז?
-
האם בשבת בבוקר אישה יכולה ליטול ידיים לאכילת פת, לפני התפילה ולפני קידוש?
-
האם ניתן להשתמש לקידוש עם יין שהוסיפו לו סוכר?
-
בשעה שעננים מכסים את הלבנה, באיזה שלב מותר לברך עליה?
כותב הרמ''א ''ונהנין מאורה'' . המשנה ברורה כותב על כך "שזריחתה ניכרת על גבי קרקע". לפי זה אם הענן קלוש ואור הלבנה ניכר בבירור דרכו – מברך, ואם הענן עבה – לא מברך.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
275 צפיות -
מי שאכל קודם קידוש כיצד ינהג?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לעצור ולקדש, גם לאחר חלוף שעות מכניסת השבת, ניתן להשלים את הקידוש כל עוד ולא יצאה השבת, ועליו לעשות קידוש מיד שנזכר, ואף שמקדש שלא בזמן כניסת השבת אסור לו לטעום כלום ואפילו מים עד שיקדש וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלה504 צפיות -
האם בקידוש בשבת עלי לשתות את היין בלגימה אחת, או בשתי לגימות?
אף שמבואר בשולחן ערוך שלא ישתה כוסו בבת אחת, בקידוש ובכל כוס של ברכה, יש עניין בלגימה אחד כיון שמראה את חביבות המצווה.
לעמוד השאלה167 צפיות -
האם ניתן לקדש את הלבנה בליל שבת?
-
האם מותר לאדם שהיה בשבת ביום בהתוועדות ושמע קידוש ואכל, לעשות שוב קידוש לאשתו כשמגיע הביתה?
כן, גם כשכבר קידש בעצמו כשמגיע לביתו יכול לקדש שוב ולהוציא את בני ביתו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
802 צפיות -
האם אישה יכולה להוציא ידי חובה את בעלה בקידוש של שבת ואם כן האם זה לכתחילה?
-
באיזה שעה לא עושים קידוש בליל שבת בארץ הקודש?
-
האם חובה על השומעים לטעום מכוס הקידוש?
נאמר "זכור את יום השבת לקדשו", חכמים תקנו שזכירה זו תהיה על כוס יין בכניסת וביציאת השבת. מיד לאחר אמירת הקידוש יש צורך לשתות מן היין. חובת השתייה מוטלת על המקדש ובכך יוצאים הוא והשומעים ידי חובת קידוש. מי שאינו יכול לשתות את היין, יכול לתת לאחד המסובים לשתות כשיעור, ואפילו לקטן שהגיע לחינוך. מעבר לכך, ראוי שכל אחד מהשומעים ישתה מעט מיין הקידוש, אך זאת משום חיבוב מצווה בלבד. וכיוון שהכוס ששתה ממנה כבר נפגמה בשתייתו, לכן מצווה מן המובחר שיוסיף המקדש מעט יין לכוס הקידוש לפני שימזוג לשומעים בכוסותיהם, אולם ישנה אפשרות לשתות ישירות מכוס הקידוש ללא צורך ב"תיקון".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
428 צפיות -
עד מתי אפשר לעשות קידוש בשבת ביום?
כל היום כשר לקידוש, אלא שמלכתחילה עדיף לפני חצות, משום שאסור להתענות בשבת. אבל מכיון שאנחנו מקפידים לאכול לפני התפילה מזונות, אז אין בעיה לאחר את הקידוש אחר חצות בפרט באם זה כדי להתפלל באריכות וללמוד חסידות.
לעמוד השאלההרב לוי ניימארק
464 צפיות -
ילד שעדיין אינו בגיל מצוות יכול להוציא ידי חובת קידוש בשבת ילדה שגדולה ממנו אך גם לא הגיעה לגיל מצוות?
קטן יכול להוציא קטנה בקידוש כאשר שניהם אינם בני חיוב (והם באותה מידה של חיוב).
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
275 צפיות -
האם העניין שלא מקדשים בליל שבת בשעה השביעית זה הלכה או מנהג?
-
בשבת, לפעמים יוצא לי להתפלל מאוחר מאוד, האם אני חייבת בקידוש רק אחרי התפילה, ולפני זה ניתן לאכול ולשתות גם בלי קידוש?
חיוב הקידוש חל לאחר התפילה, שאז אפשר לאכול סעודה, אך לפני התפילה אין חיוב לשמוע קידוש, אך באם יושבים לסעודה ממש לפני שחרית מכל סיבה שהיא צריך לקדש קודם.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1442 צפיות -
האם מותר לצאת בקידוש על משקה, או שעדיף לאכול בלי קידוש?
עדיף לעשות קידוש על יין ולא על משקה. אם אין ברירה ניתן לעשות על משקה, אבל לא לאכול בלי קידוש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
610 צפיות -
האם יציאה ממקום הקידוש לחצר לצורך נטילת ידיים, נחשבת להפסק שמצריך לעשות שוב קידוש?
לכתחילה אין לצאת מהבית בין הקידוש לסעודה, אך בשעת הדחק או בדיעבד שכבר יצא, אם יכול לראות (לפחות) חלק ממקום הקידוש אפילו דרך חלון וכדומה, לא צריך לחזור ולקדש שנית.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
441 צפיות -
האם במקרה שאחר הקידוש אוכלים מזונות ולא המוציא, צריך לכסות את המזונות בשעת הקידוש?
-
מי שטעה ונטל ידיו לסעודה קודם הקידוש, כיצד ינהג?
יקדש על היין ויטעום מכוס הקידוש (ויזהר לשמור את ידיו נקיות), ולא יטול ידיו שנית לאחר הקידוש אלא ייקח לחם משנה ויברך ברכת "המוציא לחם מן הארץ" ויבצע מן הפת ויאכל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
177 צפיות -
כאשר עושים קידוש על לחם בשבת, מתי נוטלים ידיים?
-
אדם שאין לו מאכל המוציא או מזונות בשבת ויש לו רק יין בלבד מה דינו?
לאחר הקידוש שותה רביעית יין ויוצא בכך ידי חובת קידוש במקום סעודה (אם עשה קידוש בעצמו וקשה לו לשתות עוד רביעית יכול לסמוך על רביעית שישתה מהקידוש עצמו, אך לכתחילה אם אפשר טוב שישתה רביעית נוספת מלבד כוס הקידוש).
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
306 צפיות -
האם כאשר מתחילים התוועדות בבית הכנסת בליל שבת וממשיכים בבית, אומרים "שלום עליכם" בבית הכנסת או רק כשמגיעים אחר כך לבית?
-
האם מותר לאחר עשיית קידוש בשבת ללכת לבית הכיסא ורק אחר כך ליטול ידים לסעודה?
לכתחילה צריך ליטול ידיים מיד אחר הקידוש. במקום אונס, כגון שנצרך לנקביו, מותר לעשות זאת, אך לא להתמהמה.
לעמוד השאלההרב ישראל מעטוף
616 צפיות -
בנוגע לקידוש באיזה אופן המסובים שותים את היין? האם כאשר המסובים טועמים מכוס המקדש עצמו זה נחשב שטעמו מיין פגום? (בסימן ק״צ סעיף ה׳ אחרי כל העצות שנותן אינו מחלק בין אם טועמים מכוס המקדש עצמו. ולכאורה נראה סותר למה שכתב בסימן תע״ב סכ״ד בהלכות פסח).
אם הם שותים ישירות מכוסו ולא מוזגים לכוסות שלהם זה לא נקרא פגום כמבואר בסימן תע"ב. ואפושי מחלוקת למה לי.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
233 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש על משקה (וודקה)?
זה לשון הרבי בשיחת ש"פ שמיני תשכ"ג 'בנוגע לפועל קידוש יש לעשות רק על יין (או על פת) ולא על משקה. ואף שע"פ שו"ע יש מקום לקדש על משקה, להיותו חמר מדינה ומפני חביבותו - הרי כשיפעל בעצמו שמשקה יהיה אצלו דבר מאוס כדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר, ממילא יתבטל עניין החביבות'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1322 צפיות -
השבת בשעה 19:00 אהיה מוכרח לסיים את סעודת השבת (ולא אספיק לעשות קידוש לפני 17:40), יש היתר לעשות לפני 18:40?
במצב כזה, אם לא ניתן לקדש לפני 17:40, ניתן לקדש גם בשעה השביעית, אבל לעשות את הקידוש מיד שמגיעים הביתה, ולא להתעכב עם דברים אחרים לפני הקידוש.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
616 צפיות -
האם יש עניין לקדש בשבת לפני חצות היום?
יש עניין לאכול לפני חצות היום בשבת, ולכן יש לקדש לפני חצות או לטעום משהו לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
272 צפיות -
אדם שעושה בליל שבת קידוש לקשישים בבית אבות, יכול לעשות שוב קידוש בביתו?
-
בבית הכנסת בו אני מתפלל הרב עושה קידוש ושותה הכל, ואם מישהו רוצה לטעום הוא משאיר לו מעט, השאר עונים אמן ואוכלים בלי לשתות, האם אין חובה לטעום מהקידוש?
צריך להשאיר לכולם מהיין. אך אם שמעו את הקידוש השתיה לא מעכבת, והיא בעיקר לחיבוב המצוה. אבל מי שלא שתה מהיין וירצה לשתות יין אחר כך, צריך לברך בורא פרי הגפן.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
266 צפיות -
האם מותר לשתות או לאכול בין קידוש לנטילת ידיים בסעודת ליל שבת?
יש להימנע מזה כיון שיש לאכול את הפת 'לאלתר' לאחר הקידוש אך אם צמא מאוד יכול לשתות מים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
573 צפיות -
האם שעה שביעית מחצות בנוגע לקידוש הוא בהתאם לשעון קיץ וחורף כלומר בשעון קיץ בין 18:40-19:40?
כן, בארץ הקודש: בחורף בין 17:40 ל18:40 ובקיץ בין 18:40 ל19:40.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
920 צפיות -
מי שברך "המוציא" ונזכר שלא קידש, כיצד ינהג?
אם אירע שנזכר שלא קידש לאחר שבירך "המוציא" לפני שטעם פרוסת "המוציא", לא יקדש על היין אלא על הפת. משום שאם יקדש על היין, יביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום מהפת לפני הקידוש כדי שלא תהא ברכת "המוציא" לבטלה, ואסור לאדם להביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום קודם הקידוש. ואף אם יצטרך לבקש לחם משנה בין הברכה לאכילה – אין זה הפסק כי הוא לצורך האכילה. אך אם כבר אכל, עליו לקדש מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
273 צפיות