דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

לכל השו"ת

האם מותר בליל-הסדר לאכול או לשתות באמצע ההגדה?

מותר לשתות משקה שאינו משכר ושאיננו חמר-מדינה כ׳תה׳. ולכן נראה שמותר לשתות קפה ומי מרק, ויש מגדולי הפוסקים שאף המליצו לעשות זאת בכדי שיוכלו לספר ולשמוע את ההגדה ולקיים כדבעי את מצוות הלילה. אלא שבכדי לא להכנס לספקות מרובים בנוגע לברכה אחרונה, נכון לכוון בקידוש שרוצה לשתות את המשקים הללו ויפטר מלברך עליהם. כמו כן רשאי לטעום מעט (באופן שלא ישבע כלל) מאכלים שברכתם שהכל או בפה"ע לפני ה'רחץ' וה'כרפס', ולברך מיד אחרי אכילתם בורא נפשות. או לאכול מעט פחות מכזית ממאכלים קלים אף לאחרי אכילת ה'כרפס'.

מקור:

  • הנה נחלקו הראשונים האם מותר להפסיק באמירת ההגדה, דעת הרמב"ן (מלחמות פסחים כד מדפי הרי"ף) שאסור, ודעת התוס' (קג: ד"ה רב) ובעה"מ (שם) שמותר (ראה בה"ל סתע"ג ס"ג ד"ה 'הרשות בידו') והגר"א (סתע"ג ס"א) ס"ל שההלכה כרמב"ן. אך אדה"ז (סתע"ג סי"א-ג) פוסק כתוס' שמותר לברך שהכל באמצע אמירת ההגדה עד לברכת אשר גאלנו (כולל בהלל ואכמ"ל)
  • ובפלא-יועץ ערך הגדה (כתב לשתות לפני ההגדה) וכן הביא בויגד משה (סט"ו, יד)
  • בנוגע לברכות מבואר בסתע"ג (סי"ז) שאין לברך בורא נפשות אחרי הכרפס בכדי שברכתו תפטור את המרור ולכן ראה ב'טעמי המנהגים' תקמז בהערה שהציע כנ"ל (שיפטור בקידוש)
  • ובמאכלים שאינם נפטרים בברכת הגפן ראה אורל"צ (ח"ג פט"ו ז) שהציע כנ"ל
  • וראה עוד במנחת-שלמה סי"ח, ג
  • מקראי-קודש פ"ט הע' טז בשם הגר"מ אליהו ע"ה.
הרב משה קורנווייץ

הרב משה קורנווייץ

רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 532 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם צריך לברך ברכה אחרונה על תמר אחד גדול?

    כדי להיות חייב בברכה אחרונה בוודאות, צריך שיהיה כזית בפרי (27 סמ''ק), בד''כ בתמר אין כזית, אלא אם כן הוא ממש ענק. (לכן לא מומלץ לאכול תמר אחד שלם כי נכנסים לספק ברכה כי יש דיעה שעל פרי שלם מברכים ברכה אחרונה אף שאין בו כזית, אלא שלא נפסקה ההלכה כדיעה זו).

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1687 צפיות
  • מתי מקיימים את מצוות סעודת פורים כשפורים חל בערב שבת?

    לכתחילה יש להתחיל את הסעודה בבוקר, מפני כבוד השבת. ויש להיזהר שלא לשכוח להתפלל תפלת מנחה. אם לא הספיק בבוקר יאכל סעודת פורים בשעות הצהרים המוקדמות, וישתדל להתחיל לפני תחילת שעה עשירית (כלומר, שלוש שעות זמניות לפני השקיעה), כדי שיוכל לאכול סעודת שבת לתיאבון. אם גם את זה לא הספיק, יאכל לאחר מכן. אך ראוי שיסיים את סעודתו לפני השקיעה, כדי שיוכל לנהוג על פי הסדר הרגיל: ברכת המזון, תפילת ערבית, קידוש וסעודת שבת. האוכל סעודת פורים לאחר חצות, ראוי שיתפלל מנחה לפני כן.

    לעמוד השאלה
    465 צפיות
  • מותר בשבת להשתמש בקומפרס בכדי להקל על הכאבים של הקטן?

    קטן המצטער ביותר (אף אם אין לו דלקת), מותר לתת לו טיפול רפואי באמצעות 'קומפרס' (compress), אך יש להיזהר שלא ייסחטו נוזלים. ואם הדרך היחידה להקל את הכאב, היא להעביר מגבון שממנו נסחט חומר מרגיע – יש לעשות זאת רק בשינוי (כלאחר יד).

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    105 צפיות
  • האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?

    א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    764 צפיות
צור קשר בוואטסאפ