
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם למנהגינו צריך לטבול נפה חשמלית?
-
האם יש לטבול צנטר מפלסטיק של מזלף לעוגות?
-
אוכל שהכינו (עבור תינוק) בכלי שלא טבלו, האם מותר לאכול אותו?
-
האם כאשר מפרקים לקומקום חשמלי בורג ומבריגים את הבורג חזרה, הקומקום פטור מטבילה?
בורג לא עוזר צריך לעשות משהו משמעותי, זאת אומרת לפרקו באופן שלא יהיה ראוי לשימוש, שצריך לפחות תיקון כזה שאשה רגילה לא מסוגלת לעשות.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
1053 צפיות -
אני טובל כלים במקווה הרגיל ואסור לברך פה. מה עושים?
-
האם אפשר לשתות בכוס זכוכית אצל יהודים לא דתיים אך שומרי מסורת שלא בטוח מטבילים כלים בשביל לא לפגוע או להעליב?
נחלקו הפוסקים בענין הזה, לכן לכתחילה יש לבקש כוס חד פעמי. אמנם בשעת הדחק ניתן לסמוך על המקילים, שאפשר לשתות אצל אחר בכלי שלא טבול.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
951 צפיות -
כאשר מטבילים כלים שיש להם ידיות שמחוברות בברגים, האם חובה לרופף את הברגים לפני הטבילה?
אין צורך לרופף את הברגים בשביל טבילה (אלא אם כן חוששים שיש לכלוך מתחת לידיות).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
936 צפיות -
קניתי מכונת קפה עם מקציף לחלב נפרד מהמכונה עשוי נירוסטה. על המוצר רשום שאין לשטוף אותו במים. מה עלי לעשות לעניין הטבלת המכשיר?
בדרך כלל כשטובלים מכשירים אלו ומניחים אותם להתייבש יממה או שתיים בשמש, לא קורה להם כלום ואפשר להטבילם. לחילופין- ניתן לפרק חלק חשוב מהמכשיר ולהרכיבו ע"י ישראלי. והפירוק צריך להיות כזה שדורש ידע מקצועי כדי להרכיבו שוב. (אבל אם האדם שפירק יודע להחזיר בגלל שהוא זה שפירק ואילו אדם אחר שלא ראה את הפירוק לא ידע להרכיב, גם זה נחשב פירוק משמעותי שמועיל הלכתית). ובשעת הדחק- ניתן להקנותו לגוי ולחזור ולהשאילו ממנו.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
2045 צפיות -
האם ניתן להשתמש במארזי מזון ושתייה ללא טבילתם?
דנו הפוסקים אודות מאכלים ומשקאות הנרכשים בכליהן האם חלה עליהם חובת טבילה. ולמעשה כתבו הפוסקים שכל עוד והמאכל נמצא בכלי המקורי עמו נרכש, מותר להשתמש בו ואף לאכול או לשתות מהכלי עצמו, שכן עיקר הכוונה הייתה על רכישת המאכל ולא הכלי; ועוד כמה טעמים נאמרו להקל בזה. אולם לאחר גמר הוצאת כל התכולה מן הכלי, השימוש בכלי הופך אותו לכלי קבוע, ולכן באם מעוניינים למלאותו בדברי מאכל או משקה יש להטבילו.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
369 צפיות -
כלי פלסטיק שנטבל אבל יש עליו קצת דבק מהמדבקה עדיין לאחר שהוטבל מה דינו?
לא צריך טבילה נוספת. טבילת כלי פלסטיק היא הידור. וכאן מדובר על מיעוט ואינו מקפיד.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1085 צפיות -
הטבלתי כלי בלי ברכה ואחר כך התברר לי שצריך לברך. האם עלי להטבילו שוב?
לא צריך להטביל שוב, כלל גדול הוא, שלעולם אין הברכה מעכבת את המצוה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
476 צפיות -
האם נוהגים להטביל כלים מעץ?
-
האם ניתן לתת לקטן לטבול כלים?
אם הולך להטביל כלים יחד עם גדול, יכול הגדול לתת לקטן לטבול את הכלים בפיקוחו, אך אם הגדול אינו רואה את הקטן מטביל, לא ניתן לסמוך על הקטן.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
452 צפיות -
האם מותר לשתות מכוסות זכוכית של בית מלון כשלא ידוע אם הוטבלו?
שתייה חמה - אין לשתות, אך שתייה קרה - במקרה הצורך ניתן לשתות. והרוצה להחמיר על עצמו - יחמיר גם בקר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
915 צפיות -
האם צריך לטבול מוצץ לתינוק?
-
האם ניתן לשלוח קטן להטביל כלים או שיש לעשות זאת דווקא בגדול?
על טהרת כלי מדיין נאמר "וכל אשר לא יבא באש תעבירו במים", מכך למדו דין טבילת כלים. ונחלקו הראשונים האם הוא מהתורה או מדרבנן, שאלה זו נוגעת לסמכותו של הקטן. שכן, בדברים הצריכים כוונה וכוונתו ניכרת ממעשיו, בדבר שהוא מדרבנן ניתן לסמוך על הקטן. ודעת הרבה פוסקים שהיא מן התורה. למעשה כתבו הפוסקים שעיקר הטבילה היא התוצאה שהכלי יהיה טבול, ולא מעשה הטבילה. ואין צורך בכוונה. עם-זאת, מאחר ולדעת הרבה טבילת כלים מדאורייתא, קטן אינו נאמן להעיד על טבילת כלים. אך מותר לתת לו להטבילם כשגדול רואה את הטבילה ומעיד ע"כ לאביו. ויש שהקלו וכתבו שבכלי זכוכית שהטבילה מדרבנן, נאמן הקטן לומר הטבלתי.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1591 צפיות -
האם מטבילים כלים בבין השמשות של ערב שבת?
כלי שנקנה מגוי אפילו אם ישראל עשה אותו חייב בטבילה להוציאו מטומאת הנכרי ולהכניסו לקדושת ישראל. אודות טבילת כלים בשבת נחלקו הפוסקים האם מותרת או אסורה מפני שנחשב הדבר כתיקונו והכשרתו לאכילה. ולמעשה כותב אדה"ז שירא שמיים לא יטבול כלים בשבת. לגבי ערב שבת בין השמשות (מהשקיעה לצת-הכוכבים), אף על פי שאסור בעשיית מלאכה, ניתן להטביל את הכלים שיש לו צורך בהם לשבת כשאין לו כלים אחרים. ומי שכבר קיבל שבת מוקדם כשעדיין לא נכנסה השבת, או מי שעדיין לא הבדיל בצאת השבת, בוודאי מותר לו לומר ליהודי אחר שיטביל עבורו את כליו.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
398 צפיות -
מהו הטעם לטבילת כלים?
על טהרת כלי מדיין נאמר בפרשת מטות: "וכל אשר לא יבא באש תעבירו במים", מכך למדו חכמים שהקונה כלי מן הנכרים חייב להטבילו. בטעם הדבר מובא בתלמוד הירושלמי שזהו משום שיוצא הכלי מטומאת הנכרי ונכנס לקדושת ישראל. ולכן כלי שיוצר ע"י גוי או בבית חרושת של גויים וכן כלי שנקנה מגוי אפילו אם ישראל עשה אותו חייב בטבילה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
617 צפיות -
האם צריך לטבול כלים שיש ספק אם טבלו בעבר אך היו בשימוש של יהודים ובשימוש כשר?
-
האם צריך להטביל משחיז סכינים?
-
הטבלתי כד זכוכית המיועד לשתיה עם ברז פלסטיק שמחובר עם גומי לכד בלי לפרקם. האם צריך לפרק ולהטבילם פעם נוספת?
-
האם פלטה ששמים על הגז (בלעך) צריכה טבילה?
-
האם מותר לאכול ירקות (מחנות עם הכשר) שאולי נחתכו בסכין לא טבול?
-
האם מותר לאישה לטבול כלים?
-
מוצרים חשמליים שלא מיוצרים בישראל האם יש בעיה להשתמש בהם ללא טבילה?
-
האם בקבוק לתינוק ומחלק מנות לאבקת הדייסה צריכים טבילה?
-
מה דינם של מאכלים שהשתמשו בהם בכלים שלא הוטבלו?
אמרו חכמים: "הלוקח כלים חדשים מן הנכרים אסור להשתמש בהם עד שיטבילם", וביארו הפוסקים שחיוב טבילת כלים אינה מצד טעם האיסור הבלוע בהן שכן, כלי הבלוע מאיסור יש לעשות לו הכשרה כדינו. אלא שחיוב הטבילה הוא בעת קניית הכלי מהגוי דווקא, בכדי לקדשו ולהעלותו מרשות הגוי לרשות היהודי. משום כך כתבו הפוסקים שאדם שקנה כלים מגוי, או שנוצרו בבית חרושת של גויים, ושכח להטבילם, והשתמש בהם לדברי מאכל, המאכלים לא נאסרו באכילה. כי על אף האיסור להשתמש בכלים אלו קודם הטבלתם אפילו באופן חד פעמי, המאכלים עצמם לא נאסרו באכילה, אלא מיד כשייזכר בזה, יוציא את האוכל מן הכלים שעוד לא הוטבלו, ויניחם בכלים אחרים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
532 צפיות -
האם צריך לטבול תבניות סיליקון?
-
האם צריך לטבול כלי שקניתי מגוי?
-
אנחנו שלוחים בחו"ל, הנהר הקרוב אלינו יש בו מים כל השנה, אך המים מלוכלכים כך שאנשים לא שותים ממנו אבל בעלי חיים שותים, האם מותר לטבול כלים בנהר זה?
-
האם חובה שבמקוה כלים יהיה ארבעים סאה מים או שמספיק קצת מי גשמים?
-
האם צריך להטביל מסננת לפסטה ממתכת?
נהוג לטבול. הגם שאינם כלי סעודה ממש, כתבו הפוסקים לטבול מה שבמגע ישיר עם המזון.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
462 צפיות -
האם אפשר להגעיל סיר חמץ כעת בחול המועד?
-
האם צריך להטביל קומקום חשמלי ולהכשירו?
קומקום חדש יש צורך לטבול אך לא להכשיר, ולאחר הטבילה לחכות יום כדי שהקומקום לא ייהרס.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1535 צפיות -
האם צריך לטבול בלנדר ידני חדש?
אכן צריך ככל כלי (באם מתפרק לשני חלקים מספיק לטבול את החלק שנוגע באוכל).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
546 צפיות -
כאשר משתמשים בתבנית אלומניום לאפיה פעם נוספת, האם צריך לטבול אותה לפני השימוש?
-
צריך לטבול בקבוקים של סודה סטרים? זה מיוצר בארץ.
-
כוס חרס שציירתי עליה והיא צריכה טבילה, האם אני צריך לקלף את הציורים לפני הטבילה?
אם הציורים לא מפריעים לכם ואין בכוונתכם להורידם, מותר להטביל עם הציורים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
443 צפיות -
טבלתי מחבת חדשה, וכשחזרתי הביתה ראיתי שנשאר מהמדבקה של הקניה על הידית, האם צריך להטביל שוב?
אם המדבקה במקום שלא מפריע היות ותופסת רק מיעוט שטח הכלי ובמקום שלא מקפידים לא צריך להטביל שוב מאידך אם זה מודבק בצורה כזו שבדרך כלל מקפידים להוריד אזי צריך להטביל שוב.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
700 צפיות -
האם טובלים נטלה ממתכת?
-
אם טובלים בקבוק צריך שהבקבוק יתמלא מים?
-
אם קניתי סכין ועוד לא טבלתי אותה, אני יכול להשתמש בה בינתיים לדברים אחרים כמו לחתוך שקיות?
אין בעיה להשתמש בסכין לא טבולה לשימוש שלא קשור לאוכל, רק שצריך להיזהר שלא תתערב לו בין הסכינים הטבולים.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
480 צפיות -
האם צריך להטביל תחתית מכסף של גביע קידוש?
צריך להטביל ככל כלי הבא במגע עם אוכל. אלא אם כן מיוצר על ידי יהודים.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
745 צפיות -
בני טבל בקבוק אך נשאר חלק מדבק המדבקה שהיה עליו האם זה נחשב טבול או שיש לטבול שנית?
-
האם צריך להטביל מלחיה?
-
האם צריך להטביל 'מערוך' העשוי מעץ?
-
טבלתי טוסטר, ואחר כך גיליתי שיש מדבקה על חלקו התחתון, עם פרטים על הדגם ועוד. אני מתכוון להשאיר אותה כי אולי אצטרך את הפרטים. האם צריך לטבול שוב?
-
קומקום מחברת אלקטרו חנן חברה יהודית, שכתוב עליו אין לטבול במים, האם חייב בטבילה?
מנסיון אם טובלים בזריזות ומייבשים היטב, לא מתקלקל. לטבול בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
654 צפיות -
האם צריך להוריד את התווית מהכלים לפני הטבלתם?
כתוב בתורה בנוגע לטהרת אדם מטומאה "ורחץ את כל בשרו במים", ולמדו מכך חכמים שכל הגוף צריך להיכנס לתוך המים. חכמים השוו את דין הטבלת כלים לטבילת האדם וכשם שחציצה בטבילת האדם היא ברוב הגוף וכשהדבר מפריע לו, כך בטבילת כלים חציצה היא: רק ברוב הכלי, וכן שהדבר הדבוק לכלי מפריע לו. ולכן כאשר התווית היא מחֵברַה חשובה המייפה את הכלי ונותנת לו יותר חשיבות, תווית זו אינה מהווה חציצה, אולם מי שמוריד חלק מהתווית ומוכיח בכך שאינו חפץ בה - שאריות המדבקה מהווים חציצה. מדבקת ברקוד שרוצה להורידה לפני השימוש בכליו, עליו להסירה לפני הטבלת הכלי.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
704 צפיות -
האם מחבת חשמלית צריכה טבילה?