
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם במקומות הסמוכים לערים 'המסופקות' שבהם קוראים מגילה יומיים (כגון טבריה וצפת) נוהגים גם כן יומיים?
לפי דעת רוב האחרונים, וכן אנו נוהגים - לא החמירו חכמים מספק לקרוא את המגילה גם בט"ו באדר, אלא בערים אלו עצמן, ולא במקום הסמוך להן או נראה מהן. הטעם לכך הוא משום שגם עצם הדין שנוהגים יומיים הוא מספק ואינו לכל הדעות, המקומות עצמם שנויים במחלוקת והדין שהמקומות הסמוכים לעיר או נראים ממנה נחשבים כחלק ממנה, הוא חידוש, ולא חידשו זאת חכמים אלא בעיר שהיא ודאי מוקפת חומה מימי יהושע. אולם, במקומות אלו כמו בשאר המקומות יש להרבות בו בשמחה ואין אומרים תחנון, ואדרבה יש להוסיף בשמחה שהרי "מעלין בקודש".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
486 צפיות -
האם מותר להפעיל מכונת כביסה בשושן פורים?
-
האם מותר לקרוא את המגילה כשבעל הקורא שומע בהקלטה באוזניות את הקריאה והוא קורא בקול מתוך מגילה כשרה?
העיקר הוא שהשומעים ישמעו קול אדם ולא מהאוזניות. אם הבעל קורא עצמו קורא בקול זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
366 צפיות -
אנחנו מארגנים קריאת מגילה בקניון הומה אדם, האם ניתן לקרוא את המגילה ברמקול כדי שיוכלו כולם לשמוע?
לא, אין להשתמש ברמקול כיוון שרמקול הוא קול מתכתי ולא קול אדם, ולרוב הדיעות אין יוצאים ידי חובת קריאת המגילה כששומעים ברמקול.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
1170 צפיות -
האם גם הציבור ששומע את המגילה צריך לקרוא בנשימה אחת את עשרת בני המן?
את עשרת בני המן גם הציבור צריך לקרוא בנשימה אחת, מהמילים 'חמש מאות איש' עד לאחר תיבת 'עשרת'. אך בדיעבד אם לא קרא בנשימה אחת יצא.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
365 צפיות -
האם מותר לעבוד בפורים, אם מדובר בעבודה שמקבלים עליה שכר גבוה בהרבה מהשכר הרגיל?
אף אם מעיקר הדין היה אולי מקום לדון ולהתיר לעבוד בכזה רווח גדול, אך למעשה יש להמנע מכך, כיוון שהעושה מלאכה בפורים אינו רואה סימן ברכה.
לעמוד השאלה734 צפיות -
האם מותר לאכול לפני התפילה - קריאת המגילה ביום?
ראוי להימנע מאכילה קודם קריאת המגילה. המתקשה, וכן אשה המחכה לשמוע קריאת המגילה מבעלה, ניתן להקל בטעימת פירות/ירקות ושתיה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1526 צפיות -
האם משאירים את המגילה פתוחה בברכת הרב את ריבנו בסיום הקריאה?
כדאי ונכון שישאירו את המגילה פתוחה בשעת אמירת הברכה שלאחריה, שעי"ז ימשיכו עניני המגילה להאיר בגילוי, ויפעלו תוספת אור בהברכות. אמנם מנהג כ"ק אד"ש להתחיל לכרוך את המגילה מיד עם סיום הקריאה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
374 צפיות -
האם ניתן בתפילת שחרית בפורים לחלוץ תפילין לפני קריאת המגילה, ולקרוא מגילה במבצעים?
מנהגנו לקרוא מגילה עם תפילין 'ויקר', אך אם זה על חשבון מבצעים באמת, ניתן לוותר על כך, אבל רק אם זה כנ"ל על חשבון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
631 צפיות -
האם מותר שאחד יתחיל לקרוא את המגילה והשני ימשיך אותו?
-
האם אשה יכולה להוציא גבר בקריאת מגילה מצד זה שהיא גם חייבת?
אשה אינה קוראת מגילה, לא לגברים ולא לנשים. ולכתחילה גם לא לעצמה, אלא ישמעו מאיש אחר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
852 צפיות -
חרש יכול לצאת ידי חובת קריאת המגילה בשפת הסימנים?
חרש שאינו מדבר ואינו שומע פטור מכל המצוות ובכללן קריאת מגילה, חרש המדבר ואינו שומע חייב בקריאת מגילה ואינו יכול לצאת ידי חובה מאחרים כי איננו שומע, אלא עליו לקרוא בעצמו ממגילה כשירה, שפת הסימנים איננה נחשבת כקריאה ולא ניתן לצאת ממנה ידי חובה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
628 צפיות -
האם מותר לאכול לפני קריאת-המגילה של היום?
כמו ביתר מצוות התלויות בזמן, גם קודם קריאת-המגילה אסור לאכול, וכיון שהיא מצוה חביבה, לכתחילה גם אין לשתות או לטעום לפני קיומה. וכתבו הפוסקים שמי שנחלש רשאי לשתות וכן לטעום פירות וכדומה, ומיני-מזונות יכול לאכול עד כביצה, וחולה מותר אפילו לאכול ממש, אך יבקש מאדם אחר שיזכירנו לשמוע מגילה אחר-כך, חשוב לציין כי דין זה שלא לאכול קודם המגילה הוא הן בלילה והן ביום.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
649 צפיות -
מהם ארבעת פסוקי גאולה שהקהל קוראים בקריאת המגילה?
"איש יהודי..", "ומרדכי יצא.." , "ליהודים היתה אורה..", "כי מרדכי היהודי.." וכן נוהגים (הקהל) לומר את עשרת בני המן בנשימה אחת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
296 צפיות -
מי שטעה ואמר בשמונה עשרה את ועל הניסים של חנוכה במקום של פורים, צריך לחזור?
-
האם אבל ניגש כשליח ציבור בפורים?
-
הקורא במגילה להוציא אחרים ידי חובה, מי צריך לברך את הברכות?
מי שכבר יצא ידי חובה בעצמו וקורא להוציא אחרים, אם אחד השומעים יודע לברך עדיף שהוא יברך את הברכות, ויוציא את שאר השומעים ידי חובה. אם אין מהשומעים מי שיברך, יכול הבעל קורא לברך, אף שכבר יצא ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
534 צפיות -
האם בקריאת מגילה צריך לקרוא כל מילה יחד עם הבעל קורא שקורא את המגילה או רק להקשיב?
לפי ההלכה מספיק רק להקשיב, אך הרבי נוהג לומר יחד עם הבעל קורא, כמובן רק מי שיש לו מגילה כשירה ויודע לקרוא את כל המילים נכון ללא טעויות, כמו כן יש להיזהר לקרוא בקול שישמיע לאוזניו אך לא בקול חזק יותר שלא לבלבל אנשים שמקשיבים לבעל קורא.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
914 צפיות -
האם בן ירושלים יכול לקרוא מגילה בליל ויום י"ד לדרים בערי הפרזות?
בן ירושלים הישן בליל י"ד בירושלים, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בערי הפרזות, ביום י"ד. וכן בן עיר פרוזה הישן בעירו, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בירושלים, ביום ט"ו – כיוון שהוא עצמו אינו חייב ביום זה במצוות פורים. (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
345 צפיות -
מגילת אסתר שחסרה בה מילה שלימה, כשרה לקריאה בברכה?
אם זה לא עניין שלם, המגילה כשרה לברכה, כמובן שעדיף מגילה אחרת אם יש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
332 צפיות -
האם מישהו שחגג פורים פרזות יכול לקרוא מגילה לאנשים בשושן פורים?
לא, (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
402 צפיות -
באיזה פסוקים במגילת אסתר בנוסח חב"ד קוראים במנגינת איכה?
יש הנוהגים לקרוא פסוקים אלו בניגון כמו של מגילת איכה: בפרק ב' פסוק ו': "עם יכניה מלך יהודה, אשר הגלה נבוכדנצר מלך בבל". בפרק ג' פסוק ט"ו: "והעיר שושן נבוכה". בפרק ד' פסוק א': "ומרדכי ידע .. זעקה גדולה ומרה". בפרק ד' פסוק ג': "שק ואפר יוצע לרבים". בפרק ד' פסוק ט"ז: "וכאשר אבדתי אבדתי".
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
251 צפיות -
מגילה שיש בה כמה אותיות או כמה מילים מחוקות האם זה פוסל את כל המגילה או שהמגילה נשארת בכשרותה ואפשר לברך עליה?
אם זה לא עניין שלם, המגילה כשרה לברכה, כמובן שעדיף מגילה אחרת אם יש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
439 צפיות -
האם אפשר לעשות סעודת פורים חלבית עם דגים?
-
האם מותר לחלק את קריאת המגילה בין שני בעלי קוראים שכל אחד יקרא חצי מגילה?
לכתחילה אין לחלק את הקריאה לשני בעלי קוראים אלא אחד יקרא את המגילה מתחילתה לסופה, במידה ויש סיבה מיוחדת לכך כגון שלראשון נגמר הכח ולא מסוגל להמשיך ניתן להחליפו, בתנאי ששמע עד עכשיו את הברכות והקריאה או שכבר יצא ידי חובת קריאת המגילה קודם לכן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1194 צפיות -
האם צריך לשטוף ידיים לפני שנוגעים במגילת אסתר?
למגילה יש קדושה, ויש לנהוג בה כבוד, ולשטוף ידיים לפני הנגיעה בה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
641 צפיות -
האם למנהגנו לובשים בגדי שבת בפורים?
-
האם גזירת המשקה הידועה חלה גם בפורים או שבפורים ניתן לשתות ללא הגבלה?
-
האם עכו נחשבת כעיר שחוגגים בה פורים רגיל או פורים בט"ו אדר?
חוגגים ביום י"ד, ומספק חוגגים גם בט"ו, אך את המגילה קוראים ביום ט"ו בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
538 צפיות -
בן ירושלים שהגיע בבוקר ט"ו למקום שחוגגים פורים בי"ד ועדיין לא שמע מגילה צריך לקרוא לעצמו?
-
האם מותר לילד קטן בן שנתיים להתחפש בפורים לילדה?
-
באיזה יום חוגגים פורים בשכונת רמות בירושלים?
-
האם מותר לבת להתחפש לבן לצורך הצגת פורים?
-
האם מתאים שהילד יתחפש לבעל חיים טמא?
לא ראוי, על פי דברי הרבי שיש לתת לילדים להתחפש רק לדמויות חיוביות וטהורות.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
623 צפיות -
האם יוצאים ידי חובת משתה ושמחה בפורים, אם עושים את הסעודה לפני חצות היום?
אף שנאמר בפוסקים שנוהגים לעשות סעודה אחר חצות מלבד סעודת שחרית, אף על פי כן במקום הצורך יוצאים ידי חובה בסעודת שחרית ללא חשש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
739 צפיות -
האם לימון (בשיעור כזית) נחשב למנה במשלוח מנות?
-
האם ניתן לצאת ידי חובת משלוח מנות כששולח לילד מתחת לגיל בר מצווה?
לא. כתוב איש לרעהו, וילד מתחת לגיל מצוות אינו נחשב 'רעהו' של ה'איש'.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
470 צפיות -
איך יוצאים ידי חובה במצוות משלוח מנות?
נאמר במגילה: "משלוח מנות איש לרעהו". ודייקו חז"ל שחובה לשלוח שתי מנות לאדם אחד, איש לרעהו ואשה לרעותה. ראוי שכל מנה תהיה חשובה ומכובדת, לכתחילה בשיעור כזית בכל מנה או לפחות כזית יחד ששויו 2 פרוטות לפחות. וכל המרבה לשלוח מנות לרעים משובח. מנהג הרבי לשלוח "משלוח-מנות" לשלושה, לכהן, לוי וישראל קבועים. המשלוח הכיל: אוזן-המן ממולא פרג, פרי ובקבוק יי"ש. כמו"כ עורר הרבי על מנהג ישראל לשתף גם את הקטנים בכל ענייני הפורים כולל במצוות משלוח מנות.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
976 צפיות -
אדם שהביא משלוח מנות לחבירו ולא מצא אותו, והניח לו ליד הדלת, האם יצא ידי חובת משלוח מנות?
הביא משלוח מנות לבית חבירו ולא מצאו, אינו יוצא ידי חובה בהנחת המשלוח ליד ביתו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
446 צפיות -
אם נתתי לאשה ולגויה משלוח מנות והם מחליפות זה נחשב שהם קיימו את המצווה?
-
הביאו לי כסף בפורים כשליח לתת מתנות לאביונים ושכחתי לתת בו ביום האם אפשר להשלים ולתת אחרי פורים?
אמנם לכתחילה המצווה היא לתת בו ביום, כי עיקר מטרתו הוא שיהיה לאביונים גם עבור הוצאות סעודת פורים, אך בפועל אם לא הספקת, יש לתת לעניים גם אחרי פורים.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
957 צפיות -
תושב ערי הפרזות העולה לירושלים, כיצד ינהג לגבי פורים?
א. תושב ערי הפרזות ("בן עיר") שיצא מביתו לירושלים ("כרך") לפני ליל י"ד, או אפילו בליל י"ד לפני עלות השחר, והתכוון להמשיך לשהות בירושלים עד לאחר עלות השחר של יום ט"ו - הפך דינו להיות כ"בן כרך", וצריך הוא לקיים את כל מצוות היום יחד עם תושבי ירושלים ביום ט"ו. גם אם חזר לביתו ביום ט"ו לפני שקיים את מצוות היום, נותרה עליו החובה לקיימן באותו יום. ב. הגיע לירושלים לפני עלות השחר של יום י"ד וכוונתו היתה לחזור לביתו לפני עלות השחר של יום ט"ו, בין אם אכן חזר לביתו, ובין אם בפועל החליט להמשיך להישאר בירושלים - יקיים את מצוות היום בי"ד בברכה. וראוי שיקיימן גם בט"ו, אך לא יברך על קריאת המגילה. ג. היה בעירו בעלות השחר של יום י"ד, התחייב לקיים את כל מצוות היום ביום י"ד. ואם לאחר מכן יצא לירושלים על מנת לשהות שם בעלות השחר של יום ט"ו - ישנה מחלוקת ראשונים האם צריך לקיים שוב את מצוות היום בט"ו, ולכן יקיימן שוב מספק, אך לא יברך על קריאת המגילה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
466 צפיות -
תושב ירושלים שמגיע לערי הפרזות, כיצד ינהג לגבי פורים?
א. תושב ירושלים שהגיע לערי הפרזות לפני עלות השחר של יום י"ד, והתכוון להישאר שם עד לאחר עלות השחר שליום ט"ו, וכך עשה, הפך הוא ל"בן עיר", ומקיים את מצוות היום בי"ד בברכה. ב. התכוון להישאר עד יום י"ד ולחזור לירושלים לפני עלות השחר של יום ט"ו, וכך עשה - מתחייב הוא שוב במצוות היום ביום ט"ו ללא ברכה, ולכן למעשה יקיים את מצוות היום בי"ד בברכה ובט"ו ללא ברכה. ג. היה בירושלים בעלות השחר של יום י"ד, ורוצה לצאת לערי הפרזות ולהישאר בהם עד יום ט"ו, יש לו להימנע מכך לכתחילה, כי לדעת כמה פוסקים יהיה פטור בין ביום י"ד ובין ביום ט"ו. ואם נצרך לצאת לצורך גדול, יקיים את מצוות היום הן בי"ד והן בט"ו, ובשניהם ללא ברכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
274 צפיות -
האם ניתן לאכול את סעודת פורים לבד?
האוכל סעודת פורים לבד יצא ידי חובה, אך מצווה לקיים את הסעודה יחד עם אנשי ביתו וחבריו, כדי להרבות בשמחה, שכן כשאדם סועד לבדו, אינו יכול לשמוח כראוי.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
244 צפיות -
בקביעות שפורים חל בערב שבת ושושן פורים בשבת, מהם מנהגי ט"ז באדר בערי הספיקות וערי הפרזות?
בערי הספיקות מקיימים את כל מצוות הפורים ביום י"ד, כולל קריאת-התורה ואמירת "ועל -הניסים". בשבת אין מוסיפים "ועל-הניסים" וקוראים בתורה ומפטירים את הקריאה הרגילה של פרשת-השבוע מבלי להוסיף את קריאת-התורה של פורים. וביום ראשון ט"ז באדר אין אומרים תחנון, ויוסיפו לקיים שוב את מצוות סעודת-פורים ומשלוח-מנות, וראוי גם שיתנו שוב מתנות-לאביונים. בערי הפרזות: בשנת תשמ"א שהייתה קביעות זו עורר הרבי שיהודים בכל מקום יצטרפו לשמחת ירושלים ויוסיפו בדברי שמחה של תורה, באהבת ישראל, ועריכת כינוסים לחיזוק היהדות. ואם מתאים הדבר אף ישלחו משלוחי-מנות, ויתנו מתנות-לאביונים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
443 צפיות -
האם מותר לתת מתנות לאביונים לעני שהוא אבל?
-
האם האבל מחויב במשלוח מנות בפורים?
כתבו הפוסקים שאין שולחים מנות לאבֵל תוך שלושים, ולאבֵל על הוריו תוך שנים עשר חודש. האבֵל עצמו, אפילו תוך שבעה, חייב במשלוח-מנות, אך עליו לשלוח לרעהו רק מיני מאכל ולא ממתקים ומגדנות. (וישלח לא יותר מג' משלוחי מנות).
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1061 צפיות -
האם מותר לתת 'מתנות לאביונים' לבית חב"ד, למבצע פורים וכדומה, או לתת דווקא לעניים?
מתנות לאביונים יש לתת לאביונים - בני אדם עניים - ממש, ולא למוסדות או לצרכי צדקה אחרים. באם השליח בגדר כזה אפשר לתת לו. מיהו אביון? כתבו פוסקי זמננו, שמי שאין לו הכנסה ברורה שמאפשרת לממן את ההוצאות הכרחיות לו ולבני ביתו במשך חודש. לכן הרבה פעמים שליח שחי מתרומות הרי הוא בגדר זה. גם מי שבד"כ 'סוגר את החודש' וכעת יש לו הוצאות חריגות כחתונת בניו או להבדיל הוצאות רפואיות - שאיננו עומד בהם, נחשב ג"כ אביון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1673 צפיות -
האם מותר לתת מתנות לאביונים בפורים מכספי מעשרות?
את הסכום המינמלי של מתנות לאביונים אין לתת מכספי מעשר, אך להוסיף אפשר גם מכספי מעשר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1304 צפיות -
האם בחור ישיבה צריך לתת מתנות לאביונים?