
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
עד מתי ניתן להשלים את הקידוש של שבת?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. אלא שלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש היא בסמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד ניתן להשלים את הקידוש עד צאת השבת מיד שנזכר, ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש, וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
206 צפיות -
מי שאכל קודם קידוש כיצד ינהג?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לעצור ולקדש, גם לאחר חלוף שעות מכניסת השבת, ניתן להשלים את הקידוש כל עוד ולא יצאה השבת, ועליו לעשות קידוש מיד שנזכר, ואף שמקדש שלא בזמן כניסת השבת אסור לו לטעום כלום ואפילו מים עד שיקדש וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלה546 צפיות -
האם כשהירח מטושטש מותר להגיד קידוש לבנה?
יש לברך רק כשרואים ברור את הלבנה ונהנים מאורה. אבל אם זה חורף ויש חשש שבימים הבאים לא תראה אפשר להקל כשהיא ניכרת גם כשמכוסה קצת בעננים.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
539 צפיות -
האם בקידוש בשבת עלי לשתות את היין בלגימה אחת, או בשתי לגימות?
אף שמבואר בשולחן ערוך שלא ישתה כוסו בבת אחת, בקידוש ובכל כוס של ברכה, יש עניין בלגימה אחד כיון שמראה את חביבות המצווה.
לעמוד השאלה198 צפיות -
האם מותר לומר קידוש לבנה עם פיג'מה?
באמירת ברכת לבנה צריך להיות בבגדים מכובדים. לא מכובד לפגוש את פני המלך עם פיג'מה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
766 צפיות -
האם לשיטת אדמו"ר הזקן קידוש שעל היין הוא מהתורה?
אדה"ז פוסק כמ"א שבתפילת ערבית כבר יוצא ידי חובת קידוש מן התורה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
580 צפיות -
האם מותר לשתות את היין שנשפך לצלוחית מהקידוש?
-
האם אפשר לעשות קידוש על יין מוגז?
-
האם בקידוש לבנה יש לפנות דווקא לכיוון ירושלים ובית המקדש ולא לכיוון הלבנה?
-
האם צריך לומר אל תירא לאחר עלינו בסיום קידוש לבנה?
אף שלא הובאו פסוקי אל תירא אחרי עלינו בסידור, ממנהג הרבי ניתן להבין שאומרים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
208 צפיות -
האם ניתן להשתמש לקידוש עם יין שהוסיפו לו סוכר?
-
האם אפשר לעשות קידוש לבנה כשיש ענן שמסתיר את הלבנה אך רואים אותה דרכו?
אם הלבנה מכוסה בענן קל בלבד, כך שאפשר לראות לאורה את מה שבדרך כלל רואים לאור הלבנה, יכול לברך עליה. ואם תוך כדי הברכה התכסתה הלבנה לגמרי יש להמשיך בברכה; אולם אם מראש ניתן לשער שתוך כדי הברכה יבוא ענן גדול ויכסה את הלבנה לגמרי, אין להתחיל בברכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
270 צפיות -
אם רואים את הירח ביום אפשר לעשות קידוש לבנה?
-
האם בשבת בבוקר אישה יכולה ליטול ידיים לאכילת פת, לפני התפילה ולפני קידוש?
-
האם מותר לעשות קידוש לבנה דרך חלון מהבית?
לכתחילה יוצאים אל תחת כפת השמיים, אם במקום בו נמצא יכול לצאת אל המרפסת שתחת כפת השמיים וכדומה עדיף שיצא, בשעת הדחק אם אינו יכול לצאת תחת כיפת השמים, יקדש את הלבנה מחדרו ויביט בה קודם הברכה דרך החלון.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1020 צפיות -
ברכתי ברכת הלבנה ולאחר מכן נזכרתי שלא הבטתי בירח לפני הברכה, האם עלי לחזור ולברך?
אף שלכתחילה יש להביט בלבנה קודם הברכה, כאשר טעה ולא הביט אינו צריך לחזור ולברך שנית.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
517 צפיות -
כשהלבנה מכוסה בעננים קלושים אך רואים בעדם את עיגול הלבנה ואת אורה אך לא בבירור. האם אפשר לברך קידוש לבנה?
-
מה הדרך העדיפה לתת לאנשים לטעום מכוס הקידוש, כדי שהיין לא יהיה פגום?
או שישתו ישירות מכוס המקדש עצמו, ואז אין צריך לתקן, או אחרי ששותה יתקן וימזוג לכוסות השומעים.
לעמוד השאלה366 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש לבנה במוצאי שבת ליל ח' לחודש?
תלוי מתי היה המולד כיון שצריך לחכות שיעברו שבעה ימים מלאים מהמולד (לכן אם המולד היה לאחר תחילת ראש חודש יש לחכות).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
448 צפיות -
האם ניתן לקדש את הלבנה במוצאי שבת, כשרק מתחיל היום השביעי מהמולד, ועדיין לא עברו שבעה ימים מלאים מהמולד?
בחודשי הקיץ יש להמתין לשבעה ימים מלאים מהמולד. ורק בחורף שיש חשש ממשי של עננים אז סומכים על מקצת שביעי.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
556 צפיות -
האם מותר למישהו שהגרון שלו יבש לשתות מים לפני הקידוש?
-
בשעה שעננים מכסים את הלבנה, באיזה שלב מותר לברך עליה?
כותב הרמ''א ''ונהנין מאורה'' . המשנה ברורה כותב על כך "שזריחתה ניכרת על גבי קרקע". לפי זה אם הענן קלוש ואור הלבנה ניכר בבירור דרכו – מברך, ואם הענן עבה – לא מברך.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
305 צפיות -
ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?
-
עד מתי ניתן לקדש את הלבנה, בכל חודש?
לאחר שעבר 7 ימים מלאים מהמולד, ניתן לברך את הלבנה עד שבעה ימים (היינו ליל טו בדרך כלל).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1156 צפיות -
האם לפני קידוש יש רק לשטוף את הגביע או גם לקנחו אחר השטיפה וההדחה?
אכן צריך גם לקנח. אך אם הכוס נקיה מבפנים ומבחוץ לא צריך שטיפה והדחה, אלא די בקינוח.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
333 צפיות -
אדם שלא קידש בליל שבת, עד מתי יכול להשלים את הקידוש?
נאמר בגמרא "טעם מקדש .. ומי שלא קידש בערב שבת מקדש והולך כל היום כולו עד מוצאי שבת". כלומר, אף מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. ממשמעות דברי חז"ל שהתייחסו לדין זה בלשון דיעבד, למדו הפוסקים וכתבו שמלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש הוא סמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד יש לעשות קידוש עד צאת השבת מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
344 צפיות -
אם נרדמתי ביום שישי, וקמתי בליל שבת בשעה אחת וחצי, ולא מצאתי יין לקדוש עד הבוקר. איך אני מקדש?
ניתן לקדש על חלות או על בירה או 'משקה'. בכל אופן, אם לא עשית קידוש בלילה יש להשלים ביום ולומר את ברכת הקידוש של הלילה לאחר ברכת הגפן ביום.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1029 צפיות -
באיזה שעה לא עושים קידוש בליל שבת בארץ הקודש?
-
האם שעה שביעית מחצות בנוגע לקידוש הוא בהתאם לשעון קיץ וחורף כלומר בשעון קיץ בין 18:40-19:40?
כן, בארץ הקודש: בחורף בין 17:40 ל18:40 ובקיץ בין 18:40 ל19:40.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
961 צפיות -
בעלי עם דלקת בגרון. האם בקידוש הוא חייב לשתות מכוס הקידוש?
אף שלכתחילה על המקדש עצמו לשתות כשיעור, במצב כזה ניתן שאדם אחר ישתה כשיעור ויצאו כולם ידי חובה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
428 צפיות -
האם העניין שלא מקדשים בליל שבת בשעה השביעית זה הלכה או מנהג?
-
האם בליל שבת בשעה השביעית מקפידים שלא לקדש, או שההקפדה היא רק שלא לשתות יין?
ההימנעות היא מקידוש. לכן אם קידש לפני השעה השביעית יכול לשתות יין בשעה השביעית. וכן מי שמקדש על חלות, אין לקדש בשעה השביעית.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
718 צפיות -
האם מותר לאדם שהיה בשבת ביום בהתוועדות ושמע קידוש ואכל, לעשות שוב קידוש לאשתו כשמגיע הביתה?
כן, גם כשכבר קידש בעצמו כשמגיע לביתו יכול לקדש שוב ולהוציא את בני ביתו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
835 צפיות -
אדם שמסיבה בריאותית אסור לו לאכול לחם מדגן, מה יעשה בסעודות שבת ומלווה מלכה?
אם מצד הבריאות אינו יכול לאכול פת, בסעודות שבת ישתה אחר הקידוש עוד רביעית יין לקביעות סעודה, ובמלוה מלכה יאכל פירות וכדומה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
477 צפיות -
האם מותר לי לקדש לפני התפילה עבור אשתי כדי שאוכל להתפלל באריכות אחרי זה?
אי אפשר, כי חיוב הקידוש מתחיל רק אחרי התפילה ולפני התפילה נחשב שאינו מחויב בדבר. והכלל הוא שמי שאינו מחויב בדבר אינו יכול להוציא אחרים ידי חובתם, יש למצוא פתרון אחר כגון שהאשה תקדש בעצמה על מיץ ענבים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
773 צפיות -
האם אישה יכולה להוציא ידי חובה את בעלה בקידוש של שבת ואם כן האם זה לכתחילה?
-
אדם שעושה בליל שבת קידוש לקשישים בבית אבות, יכול לעשות שוב קידוש בביתו?
-
האם מותר לעשות קידוש על יין שהיה מגולה בלילה?
-
האם ילד שעדיין לא הגיע למצוות, יכול להוציא את האישה ידי חובתה בקידוש?
-
בחורה שנרדמה אחרי הדלקת הנרות, והתעוררה למחרת בבוקר, כך שפיספסה קידוש וסעודה, תוכל לתקן זאת באיזה אופן?
היא צריכה להשלים את הקידוש (כל נוסח קידוש הלילה למעט 'ויכולו') וכן לערוך סעודה (נוספת) בבוקר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
567 צפיות -
השבת בשעה 19:00 אהיה מוכרח לסיים את סעודת השבת (ולא אספיק לעשות קידוש לפני 17:40), יש היתר לעשות לפני 18:40?
במצב כזה, אם לא ניתן לקדש לפני 17:40, ניתן לקדש גם בשעה השביעית, אבל לעשות את הקידוש מיד שמגיעים הביתה, ולא להתעכב עם דברים אחרים לפני הקידוש.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
648 צפיות -
האם ניתן לעשות קידוש, כשמחזיק את הכוס ביד עם כפפה?
-
האם ניתן לקדש את הלבנה בליל שבת?
-
האם אפשרי לעשות קידוש לבנה לפני תפילת ערבית?
סדר הדברים הוא שתפילת ערבית קודמת לקידוש לבנה, מאחר ותפילת ערבית היא תדירה יותר, ותדיר ושאינו תדיר תדיר קודם, אך לעת הצורך כגון שיש חשש שאחר ערבית לא יוכלו לקדש את הלבנה כי יש עננים, ניתן לקדש גם לפני.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
201 צפיות -
האם יש להשאיר את הכיסוי על החלות בשבת בזמן שמברכים עליהם?
יש ענין שהחלות ישארו מכוסות עד אחר ברכת המוציא, וכן מנהג כ"ק אד"ש.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
435 צפיות -
האם יציאה ממקום הקידוש לחצר לצורך נטילת ידיים, נחשבת להפסק שמצריך לעשות שוב קידוש?
לכתחילה אין לצאת מהבית בין הקידוש לסעודה, אך בשעת הדחק או בדיעבד שכבר יצא, אם יכול לראות (לפחות) חלק ממקום הקידוש אפילו דרך חלון וכדומה, לא צריך לחזור ולקדש שנית.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
479 צפיות -
האם מספיק כיסוי שקוף (כגון שקית ניילון) לכסות את החלות בשעת הקידוש?
לכתחילה אין להשתמש בכיסוי שקוף, כיון שיש שלושה טעמים לכיסוי החלות, 1.זכר למן, שהיה מכוסה בטל למעלה ובטל למטה. 2. שלא יראה הפת בושתו שהוא יותר חשוב ועושים קידוש על יין. 3. שאחר שקידשו את השבת רק אז מגלים את החלות וניכר שהגיעו לכבוד שבת. ואף שלשני הטעמים הראשונים יש מקום לומר שיועיל כיסוי שקוף (שהרי עניין שלא יראה הפת בושתו אינו ראיה פיזית, ולכאורה שיש מחיצה כבר אין בעיה זו) אך מכל מקום לטעם השלישי (שמלשון אדמו"ר הזקן נראה שהוא העיקרי) ברור שלא מועיל כיסוי שקוף.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
605 צפיות -
א. כשכמה יוצאים ידי חובה בקידוש, האם כולם חייבים לשתות מהיין? ב. במידה וטעמתי מהקידוש ואח"כ מוזגים לי יין לומר 'לחיים' האם עליי לברך?
א. צריך להשאיר לכולם מהיין. אך אם שמעו את הקידוש השתיה לא מעכבת, והיא בעיקר לחיבוב המצוה. אבל מי שלא שתה מהיין וירצה לשתות יין אחר כך, צריך לברך בורא פרי הגפן. ב. לא. רק אם לא טעמת תצטרך לברך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
956 צפיות -
ליל שבת הוא הלילה האחרון לעשות קידוש לבנה האם מותר לעשות קידוש לבנה בליל שבת כדי לא להפסיד את המצוה?
מדברי אדמו"ר הרש"ב משמע שלא יקדש. אלא שבמקרה כזה יעשו את הקידוש לבנה במוצש"ק.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1372 צפיות -
האם ידועה התייחסות של הרבי בנוגע למנהג לקדש לפני 18:00 או אחרי 19:00 בארץ הקודש? והאם לפי השעון הנפוץ או בהתאם לזמן האמיתי של חצות?
מבלי להכנס לאריכות הפרטים בזה, הזמן שאין מקדשים באה''ק על פי מכתבי הרבי הוא בין 17:40 ל18:40 (בשעון חורף, ובשעון קיץ 18:40 ל19:40) שאז הוא זמן השעה השביעית מחצות היום האמצעי (11:40 והוא 12:00 ע''פ שעון קהיר).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
576 צפיות