מפני מה נזהרים שלא לשלב את אצבעות הידיים?
מסופר בגמרא על האמורא רב כהנא שבעת תפלתו כשהיו צרות בעולם, היה עומד בפשיטות ומשלב אצבעותיו, ונימוקו - שבעת התפלה צריך לעמוד "כעבדא קמיה מריה", כלומר, כעבד לפני רבו. ולעומתו רבא נהג תמיד להתפלל בצורה כזו ולא רק בעת הצרות, ולהלכה נפסק שבעת צרות יש לעשות זאת, אך לא בעתות של שלום בעולם. אלא שעל פי הקבלה קיימת בעיה בשילוב האצבעות, כפי שנאמר בספר הזוהר, שכאשר נשלם גזר-דין על האדם משתלבות למעלה "אצבעות" ימין ושמאל, כביטוי להסכמה כללית על הדין שנגזר עליו, וכתוצאה מכך משתלבות ידיו של האדם למטה, ימין בשמאל מבלי שהוא עצמו יתכוון לכך. ובכתבי האריז"ל נאמר: "אסור לאדם לחבר ולשלב אצבעות יד ימינו עם אצבעות יד שמאלו כפי שנוהגים בני-אדם לעשות לפי תומם דרך מקרה". ולכן כתבו הפוסקים שלא לחבוק האצבעות זו בזו. וכתבו עוד הפוסקים, שיש לאדם להזהיר את בני ביתו על-כך. ויש להיזהר בזה במיוחד בשעה שאדם זקוק לרחמים, כבעשרת ימי תשובה, או בשעה שזקוקים לרפואה שלמה, "כי בזה מוריד דין על עצמו". יש שהוסיפו שכיוון שכיום זהו מנהג הגויים, יש בכך אף איסור הליכה בחוקותיהם.
מקור:
- שבת י, א וברש"י שם
- ב"י או"ח סצ"ה
- שו"ע אדמו"ר הזקן סצ"א ס"ו
- שער המצוות ר"פ עקב
- מועד לכל חי למהר"ח פאלאג'י סט"ו אות לא
- זח"ג כד, א
- ט"ז או"ח סו"ס צה
- לקט הקמח החדש סצ"א סקי"ב
- 'דבר מלך' הוצאת ופרצת עמ' 182.