
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
296 צפיות -
האם אומרים תחנון בט"ו באב?
-
האם הכוונה מעכבת בברכה?
בעת אמירת הברכה יש להיזהר להתרכז ולהבין את כוונת הברכה שמברך בה את ה', ולא יהיה לבבו פונה לדבר אחר בעת שמוציא בשפתיו את מילות הברכה. התיבות הנחשבות כעיקר הברכה הן: "ברוך", הזכרת שם ה', וכן הזכרת המלכות בברכה "מלך", וכן הזכרת הדבר שמברך עליו כגון "בורא פרי האדמה" או "שהכל נהיה בדברו" וכן בברכות המצוות – הזכרת המצווה אותה מקיים. אלא שבדיעבד יצא ידי חובת הברכה גם אם לא כיון בה אלא רק אמרה.
לעמוד השאלה465 צפיות -
כאשר יש ויכוח בין הקהל בבית הכנסת האם להפעיל מזגן או לפתוח חלון, למי שומעים?
יש מהפוסקים שדימו זאת לאמור במסכת פאה 'בדלית ובדקל אינו כן אפילו תשעים ותשעה אומרים לבוז ואחד אמר לחלק לזה שומעין שאמר כהלכה' ולכן זה תלוי בנוהג הרגיל באותה עונה ובחורף שומעים לזה שקר לו ובקיץ לזה שחם לו. ויש אומרים שהולכים אחר הרוב כמבואר בשולחן ערוך 'כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב ואם המיעוט ימאנו הרוב יכולין לכוף אותן'. ויש אומרים שכיוון שהכל חולים אצל צינה יש להקשיב למי שמצטנן מהקור. ולמעשה יש לדון במידת צדק ויושר בכל מקום לפי עניינו, והטוב ביותר הוא להגיע להסכמה, מתוך התחשבות הדדית ובאופן של לפנים משורת הדין. .
לעמוד השאלה1538 צפיות -
האם יש חובה להצביע בבחירות לכנסת?
הרבי מביא שחובה להצביע בבחירות למפלגה החרדית ביותר - דהיינו מפלגה שתשמור על שלושת השלמויות, שלימות התורה שלימות העם ושלימות הארץ. ומי שלא מצביע מגביר את כח אלו המנגדים לה' ולתורתו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
954 צפיות -
לאן עדיף ללכת לסעודת מצוה בזמנה (ברית, נישואין, פדיון הבן) או ניחום אבלים שככל הנראה יוכל לנחם למחרת?
-
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1027 צפיות -
לאיזה כיוון צריך לכוון את המיטות בחדר שינה?
אם אפשר בקלות שיהיו בין צפון לדרום עדיף, אם לא זה בסדר גם בין מזרח למערב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1127 צפיות -
האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?
אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1231 צפיות -
האם יש בעיה לכבות גפרור ע"י רוח בפה כמו שמקפידים על כיבוי נר?
-
מה ההלכה בנוגע להשתתפות בהגרלות פייס / לוטו? מה דעת הרבי על כך?
אין בעיה להשתתף בהגרלות שבהן זוכים בפרס שנקבע (ולא שהזוכה מקבל את הכסף של האחרים). הרבי מה"מ ענה בחיוב לשאלות על השתתפות ב"לוטרי".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
763 צפיות -
האם יש חיוב לבחור בבחירות עירוניות?
בהחלט, הרבי כותב גם לגבי בחירות עירוניות שיש להצביע לחרדים לדבר ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
545 צפיות -
קניתי מעיל וכתוב עליו שהוא עשוי מעור חזיר, האם מותר ללבוש אותו?
-
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
52 צפיות -
האם יש בעיה לבן לשבת על כיסא של אמו?
אין חילוק בין אביו לאמו לעניין זה, ואם הכיסא מיוחד לה - אין לשבת בכיסא זה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
745 צפיות -
האם נהוג בחב"ד לומר את פרשת המן ביום שלישי בשבוע פרשת בשלח?
בשולחן ערוך כתב אדה"ז שנהוג להגיד פרשת המן, מאידך אדמו"ר הזקן אינו מביא את זה בסידור. והעיר על כך הגר"ח נאה על פי המובא בשער הכוונות "הייתי נוהג לומר בכל בוקר קודם התפלה פרשת המן ועשרת הדברות וכיו"ב בפרשיות אחרות ומנעני מורי ז״ל שלא לאומרו". וכפי נוסחת אדמו"ר ז"ל בסידור עפ״י האר״י ז״ל כן הוא גם במשנת חסידים מס׳ תפלת מעשיה. ולהעיר שבמגדל עז מסופר שאדמו"ר המהר"ש שלל קיומם של מנהגים נוספים שלא מקובלים בין חסידי חב"ד בקשר עם חנוכת הבית, באומרו: "אצלנו מקובל ש'כתוב בספרים' אומרים רק על מה שכתוב בגמרא, במדרש, בזוהר ובעץ חיים, ויותר מזה אין כזה דבר "כתוב בספרים"..."
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
963 צפיות -
האם באמירת שניים מקרא, ניתן לקרא את התרגום בניגון הטעמים?
-
האם ניתן לעבור ללמוד רמב"ם במסלול של פרק אחד ביום במקום שלושה פרקים ביום, הרי שניהם הם תקנה של הרבי?
מסלול לימוד פרק אחד ביום נועד למי שאינו יכול ללמוד שלושה פרקים ביום. הרבי אומר שמי שיכול ללמוד שלושה פרקים ולומד פרק אחד נחשב לביטול תורה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
421 צפיות -
האם מותר ללמד גוי חסידות?
מותר ואף צריך ללמד גוי חסידות, אלא שיש ללמד אותו נושאים הקשורים לאמונה באחדות ה' שזה נכלל בשבע מצוות בני נח.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
1011 צפיות -
האם מותר להתבונן במחשבות של חסידות, באוטובוס וכדומה כשיש מסביב נשים בגילוי ראש וכדומה?
-
אנחנו שלוחים בבית חב"ד, האם מותר להזמין לסעודות שבת וחג גוי שמתעניין ביהדות ורוצה להתגייר?
אין עניין על פי יהדות לעודד גיור. אם הגוי בכל זאת מתעקש לבוא לשבת, אפשר להזמינו, אם יש לכם יין מבושל (אך לא להרבות בכך). אסור להזמין גוי ביום טוב בגלל חשש שמא ירבו בבישול עבורו בחג, דבר האסור.
לעמוד השאלה2083 צפיות -
האם נוהגים לומר ביום ההולדת גם את פרק התהילים של השנה הקודמת, או רק את הפרק החדש?
-
האם מותר לאכול ארוחה בגינה ציבורית?
איסור האכילה ברחוב, הוא כי לא מכבד את עצמו, וממילא אם זה בצורה מקובלת ומכובדת, זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
799 צפיות -
האם מותר לקרוא תהילים בתשלום?
מותר לקבל כסף על אמירת תהילים. וכן בפועל נהוג בכמה מקומות אמירת תהילים בתשלום, כמו בחברת תהילים בקבר דוד המתקיימת על פי הוראת אדמו"ר מוהריי"צ.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
283 צפיות -
האם מותר לומר תהילים בעל פה ולא חייבים לקרוא מתוך הספר?
בשעת צורך ניתן לומר פסוקי תהילים בעל פה ובפרט פרקים השגורים ורגילים בפי כל. אדמו"ר הזקן כותב שנהגו לקרא בעל פה, פסוקים של קורבנות זמירות שירת הים וקריאת שמע, ואע"פ שאמרו חז"ל שדברים שבכתב אין לאומרם בעל פה, מכל מקום דבר שהוא שגור ורגיל בפי כל כמו המזמורים הנ"ל - מותר. אחר כך הביא אדמו"ר הזקן יש אומרים שהאיסור לומר דברים מתורה שבכתב - בעל פה, הוא רק על דברים שאומרים כדי להוציא אחרים ידי חובה אבל לעצמו מותר לאומרם בעל פה. ומסקנת אדמו"ר הזקן שיש להיזהר כסברא ראשונה אבל המיקל כסברא האחרונה אין צריך למחות בידו. ולכן כשמדובר בשעת צורך - אפשר לומר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
93 צפיות -
האם ניתן לקדש את הלבנה לפני תפילת ערבית, כדי לקדש את הלבנה בציבור?
לכתחילה יש להקדים את תפילת ערבית מדין תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. אך אם חושש שאחרי תפילת ערבית לא תראה הלבנה, או שלא יהיה לו מנין לקידוש לבנה יקדים קידוש לבנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
342 צפיות -
ספר תורה שניקב חור דק מאוד בקלף, לא צמוד לאף אות, מה דינו?
-
מותר לשחק בבובות שפרצופן שלם?
-
האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?
ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
62 צפיות -
האם מותר לנסוע לאילת לטיול?
רק לטיול אסור, אם יש בזה הוספה בלימוד תורה או פרנסה יש היתר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1642 צפיות -
האם יש ענין שהפיאות בראש לא יתחברו עם הזקן?
-
האם החיוב לכבד אח גדול הוא רק לאח הבכור או כל אח גדול, וכן האם יש חיוב לכבד אחות גדולה?
זו מחלוקת הפוסקים אם יש חובה הלכתית כזו כמו באח בכור, ולכן ראוי לכבד כל גדול וגם אחות, וכן נכון ע"פ קבלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1129 צפיות -
האם ממזר מחויב בכיבוד אב ואם?
-
באיזה יד איטר עושה נפילת אפיים?
איטר יד יטה את ראשו על יד שמאל הן בשחרית והן במנחה, כיון שהשכינה נמצאת בצד ימין שלו וכשנוטה לשמאלו פניו לכיוון השכינה הנמצאת בימין.
לעמוד השאלה749 צפיות -
האם מותר להגות כרגיל את השם "אהיה"?
הבן איש חי כותב שמותר לאומרו כפי שנכתב, ומבאר שם את ההבדל בין שם זה לשמות אחרים. אך יש מדקדקים המקפידים שלא לומר שם זה כשכוונתו לשם ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
240 צפיות -
האם מותר להקשיב לשיעור תורה בזמן המקלחת?
אף שיש מקום להתיר הרהור בדברי תורה בחדר אמבטיה, אך בפועל בדרך כלל יש גם שירותים בחדר ובשירותים אסור להרהר דברי תורה. וגם אם אין שירותים כאשר הוא עצמו לא לבוש, אין לחשוב בדברי תורה.
לעמוד השאלה60 צפיות -
האם מותר לענות אמן כשאוחז באמצע הברכה של קידוש לבנה?
שמע קדיש בזמן אמירת הברכה (אחרי המילים "ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם") - יענה בקדיש על אמן יהא שמיה רבה ואמן על המילים דאמירן בעלמא ואמרו אמן, אך לא על שאר אמנים שבקדיש. אם אמר לו חברו 'שלום עליכם' לא יענה 'עליכם שלום'. כאשר אומר את המילים הראשונות בברכה ("ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם"), וכן כאשר אומר את חתימת הברכה ("ברוך אתה ה' מחדש חודשים") - לא יענה כלל. אם ענה 'אמנים' המותרים סמוך לחתימת הברכה - יתחיל שוב מהמילים "שהם עתידים", כי צריך לומר מעין (תוכן) החתימה סמוך לחתימה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
360 צפיות -
האם האשה מחויבת ללמד את בניה?
נאמר "ולמדתם אותם את בניכם", ולמדו חכמים שכשם שאין האב מצוּוה ללמד את בתו; כך אין האשה מצוּוָה ללמוד בעצמה. אלא שצריכות הנשים ללמוד עניינים השייכים אליהן ומחויבות בהן, ולכן מברכות אף הן את ברכת התורה קודם הלימוד. ויש שכתבו שמותר לאשה ללמוד תושבע"פ מיוזמתה ואף מקבלת על כך שכר. ובדורנו מעורר הרבי שמעבר לשיעורים היומיים, ולימוד חסידות ההכרחיים אף לנשים, צריכות הבנות ללמוד תורה בבתי הספר, ובייחוד נוגע הדבר לחינוך הבנים שכן האם נמצאת לרוב בבית, ובניה הקטנים מפנים אליה שאלות בתורה, ואף עוקבת אחר לימודיהם בת"ת, על כן צריכות הן לרכוש ידיעה כללית בתושבע"פ משנה וגמרא.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
238 צפיות -
האם יש בעיה לקרוא בשם של מישהי שקוראים לה באותו שם של אמא שלי, שהשם שלה לא מאוד נפוץ?
אם זה לא בפני האם, נוהגים להקל בכך, אפילו אם השם אינו נפוץ.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
80 צפיות -
מה הם ההוראות מהרבי בקשר למצב המלחמה בארץ הקודש?
א. דעת הרבי: ארץ ישראל - המקום הכי בטוח מאחר שהיא "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". ב. להיזהר לא להפחיד ח"ו את עם ישראל. ג. להרבות בשמחה - שמחה פורצת גדר. ג. הוספה בלימוד תורה ובקיום מצוות ובפרט בנתינת צדקה. ד. להוסיף באמירת תהלים ובסיום אמירת תהלים יש להוסיף גם את פרק ק"נ בתהלים. ה. חיזוק מבצע תפלין ובפרט עם חיילי צה"ל. ו. כתיבת אות בספר תורה לחיילי צה"ל. ז. הוספה בכל מבצעי הקודש.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
632 צפיות -
האם קודם לימוד התורה צריך ליטול ידיים?
ראוי לדקדק שאף בעת לימוד התורה יהיו ידיו נקיות, אולם חיוב נטילת הידיים הוא רק קודם התפלה, אך ללמוד התורה, אפילו כאשר נגע במקומות המכוסים אין צורך לחזר דווקא אחר מים לנטילת ידיים, אפילו במקום שמצויים מים, אלא די בניקיון כלשהו.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
406 צפיות -
מה דינו של כהן שחי עם גרושה ונולדו להם ילדים, לעניין עליה לדוכן, עליה לתורה ראשון, וכן להיטמא למת?
הילדים חללים ואינם כהנים לשום דבר ועניין, האב אינו עולה לדוכן ואינו עולה ראשון לתורה, אך אסור לו להיטמא למת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
760 צפיות -
האם צריך לטבול לחם במלח גם בימות החול?
כן. על פי הקבלה יש לטבול במלח ג' פעמים. ובכל מקרה נהגו להניח מלח על השלחן, כי השלחן דומה למזבח והאכילה כקרבן, ונאמר "על כל קרבנך תקריב מלח".
לעמוד השאלה941 צפיות -
מתי יוצא ליל ניטל השנה - תשפ"ה?
ברוב המדינות ליל ניטל הוא הלילה שבין ה-24 לדצמבר ל-25 בדצמבר. בשנה זו (ה'תשפ"ה) הוא חל ביום שלישי כ"ג כסלו בלילה (אור לכ"ד כסלו).
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
2921 צפיות -
האם מותר לדוג דגים לשם הנאה בלי להשתמש בדגים עצמם?
אין איסור צער בעלי חיים כאשר הדבר נעשה לצורך האדם, אך במקרה זה אין ממש צורך לאדם מהדגים, ולכן לא ראוי ליהודי ליהנות מגרימת צער לבעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
544 צפיות -
מה עושה מי שנמצא בבידוד בנוגע להתרת נדרים בערב ר"ה? אפשר לעשות התרת נדרים רק עם 3 גברים במקום עשרה? ואם אין שלושה?
אפשר לעשות התרת נדרים בפני שלשה. כמו"כ אם יוצא מהבידוד או שיוכל לעשות בפני שלשה לפחות (או עשרה) במהלך עשרת ימי תשובה - יעשה כן. אם אין אפשרות כזו - ניתן באמצעות הטלפון או המחשב - כאשר המתירים יושבים יחד באופן פיזי.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
674 צפיות -
האם יש צורך לכתוב בתחילת הודעה בס"ד או ב"ה כמו בדף רגיל?
אין חובה, אך ברור שיש בזה מעלה שמזכירים שם שמים בתחילת כל כתיבה, אפילו בענייני החול.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
58 צפיות -
שלום וברכה האם אומרים אבינו מלכנו הארוך גם במנין בחוץ כשאין ארון קודש וס"ת, כך שאי אפשר לפתוח?
אומרים, וגם המתפלל ביחיד אומר. פתיחת הארון היא מנהג נוסף על עצם האמירה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
426 צפיות -
האם תמיד צריך לעשות 'קריעה' בראיית הכותל המערבי?
הרואה את חורבן ערי יהודה, ירושלים, ומקום המקדש לאחר שעברו לפחות שלושים יום מראייתו הקודמת אותם, חייב לקרוע את בגדו. ולמעשה כתבו כמה מן האחרונים שבראיית הכותל המערבי לבד אין לקרוע אלא על ראיית מקום המקדש עצמו (או המסגדים שעליו), ויש נוהגים שלא לקרוע בכל יום שא"א בו תחנון. ולמעשה נהוג לעלות לכותל בימים שאין קורעים (כגון בחוה"מ), או שלובשים בגד שאול, ובכך לא יצטרכו לקרוע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
186 צפיות -
כשאני מאחל לחייל היוצא למלחמה, איך נכון לומר לו שילך בשלום או לשלום?
בגמרא נאמר: "אמר רבי אבין הלוי: הנפטר מחברו אל יאמר לו לך בשלום, אלא לך לשלום. שהרי יתרו שאמר לו למשה (שמות ד') לך לשלום - עלה והצליח, דוד שאמר לו לאבשלום (שמואל ב' ט"ו) לך בשלום - הלך ונתלה".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
942 צפיות