לכל ההלכה יומית
בהלכה הקודמת התבאר איסור החבלה בעצמו וחומרתו, ובסיומה הובאה דעה שחבלה לצורך מותרת. ודנו הפוסקים בהגדרת הדבר. יצוין שחבלה לצורך רפואי הכרחי כגון בניתוח ודאי מותרת, כדברי חז"ל על הפסוק "ורפא ירפא" שנתנה רשות לרופא לרפאות. אלא שהפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם ניתוחים קוסמטיים להסרת מומים נכללים בהיתר זה. ויש שכתבו שחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך בזיון, אך לצורך נוי מותר כשאין סכנת-נפשות בדבר. אלא שבניתוח ללא צורך אמיתי כגון גברים שרוצים לשפר את המראה, יש לזכור שקיים איסור לחבול בעצמו ללא צורך, ובפרט שיתכנו שאלות של איסור "לא-ילבש" האוסר על גבר להידמות לאשה, ולכן יש להיוועץ ברב לפני כל טיפול לגופו.
שמות כא, יט; ב"ק פה,א; תוד"ה "אלא האי" ב"ק צא, ב; טוש"ע ונ"כ יו"ד סקנ"ו ס"ב וסו"ס קפב וחו"מ סת"כ; שו"ע אדה"ז או"ח סו"ס שב וחו"מ הל' נזקי גוף ונפש ה"ד; אג"מ חו"מ ח"א סק"ג, חו"מ ח"ב סס"ה-ו; יבי"א ח"ח חו"מ סי"ב; מנח"י ח"ו סק"ה; צי"א חי"א סמ"א אות ח'
ראו גם מאותו שבוע
-
האם בכל מצב אסור לאדם להביא לחבלה בעצמו?
יום א'
-
מהי חשיבות לימוד ההלכות בכל יום, ועד כמה הוא הכרחי מבחינה הלכתית?
יום ג'
-
מהו הצורך בלימוד הלכות, כאשר ניתן להפנות שאלה לרב מורה הוראה?
יום ד'
-
האם מותר להניח על הרצפה מזוודה, שיש בתוכה תפילין?
יום ה'
-
מי שמקבל שוברי קניה לחג, האם עליו להפריש מהם מעשר?
יום ו'