לכל ההלכה יומית
על דיני קדשים אמרו חכמים: "אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט". כלומר, עצם האמירה בלבד שאדם נודר, נחשב כאילו נמסר הנדבה להקדש. ודנו הפוסקים האם עיקרון זה נאמר אף לעניין נדרי צדקה. לדעת הרמ"א דין זה נאמר דווקא לעניין נדרי קדשים, ולא לעניין צדקה. אולם, יש שכתבו להחמיר כדעות הסוברות שאף בצדקה קיים דין זה. אלא שדנו הפוסקים לדעת המחמירים, האם כל האמור הוא רק בהתחייבות שהוציא בפיו, ולא בנדרים החלים במחשבה, שכן, מחשבת הלב יכולה ליצור חיוב של צדקה, אך אינה יכולה להעביר את הכסף לרשות אחרת. או שמא עליו בכל זאת לקיים את נדרו.
קידושין ו, א; מרדכי קידושין אות תצה; נימוק"י ב"ב קמח, ב; רמ"א יו"ד סרנ"ח ס"ז; קצוה"ח סרי"ב סק"ד; פת"ש חו“מ סרנ"ד סקי"ד; שו"ע אדמוה"ז או"ח סקנ"ו ס"ב וחו"מ הל' מכירה ס"ד וקו"א סק"א שם; בית יצחק יו“ד ח“ב ספ"ב; שו"ת בית שלמה ח"ב סק"ט; שו"ת אחיעזר ח“ב, סמ"ט