דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל ההלכה יומית

י"ד ניסן התשע"ט

מהו ההבדל בין נוסח ביטול החמץ בלילה ובין נוסח הביטול ביום?

תקנו חכמים שיבטלו את החמץ בליל י"ד-בניסן לאחר בדיקת-חמץ ובכך לא יישכח ביטול-החמץ; בדורות האחרונים תקנו שגם בי"ד-בניסן לאחר ביעור-החמץ יבטלו את החמץ, כיוון שיתכן שמקצת מן החמץ נשמט ונשכח, ולכן חוזרים ומבטלים את החמץ לאחר ביעור-החמץ. באמירת נוסח ביטול-החמץ יש להבין את משמעותה: ביטול-החמץ בליל-י"ד כולל רק את החמץ שלא נמצא בבדיקה. שכן, החמץ המיועד לאכילה בערב ובבוקר, דעתו עליו ואיננו מופקר מבחינתו. וכן את החמץ שנמצא בבדיקה לא מבטלים, שהרי מתכוונים להשביתו בשריפה. ולכן בערב מבטלים רק את החמץ שלא נמצא בבדיקת-חמץ, ואילו בבוקר מבטלים את החמץ לחלוטין.

מקורות:

פסחים ו, ב; רש"י שם ד"ה הבודק; רא"ש פסחים פ"א ס"ט (בטעם הב'); טואו"ח סתל"ד; ב"ח שם סד"ה "ואדוני" בשם צידה לדרך מאמר ד כלל ג פ"ד; ב"י שם ד"ה וה"ר פרץ; לבוש שם ס"ג; שו"ע אדה"ז שם ס"י ואילך. לקוטי טעמים ומנהגים להגש"פ פסקה בדיקת ובעור חמץ.

ראו גם מאותו שבוע

צור קשר בוואטסאפ