דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל ההלכה יומית

א' תמוז התשע"ז

מי שאינו כיוון לצאת ידי חובה בקידוש האם יצא ידי חובה?

אמרו חכמים: "ביחיד לא יצא עד שיתכוין שומע ומשמיע". כלומר, כשמוציא ידי-חובה את חברו במצווה או בברכתה, חייב המשמיע לכוון להוציא ידי-חובה, ואף השומע חייב לכוון לצאת ידי חובה, וכן חייב לשמוע את כל הברכה מתחילתה ועד סופה, ולא יענה "ברוך הוא וברוך שמו", שלא יהיה "הפסק", ורק יענה "אמן", ובדיעבד, גם כשלא ענה "אמן" יצא ידי חובה. והסתפקו הפוסקים האם הכוונה מעכבת במצוות דרבנן, ופוסק אדמוה"ז שיש לחוש וליזהר שלא להיכנס לספק. ולכן ואם לא התכוונו לצאת ולהוציא ידי-חובה בקידוש שהוא דרבנן, יש ספק האם יצא, ואם יקדש הרי זהו חשש ברכה לבטלה, ולכן מוטב שישמע שוב קידוש מאחר.

מקורות:

ר"ה כט, ב; טוש"ע ונ"כ או"ח סרע"ג; שו"ע אדמוה"ז שם וסרי"ג ס"ד

ראו גם מאותו שבוע

צור קשר בוואטסאפ