האם איסור ייחוד קיים בנסיעה ברכב?
על הפסוק "כי יסיתך אחיך בן אמך" דרשו חכמים שבן מתייחד עם אמו, אך עם שאר איסורי עריות נאסר, בית דינו של דוד אף הרחיבו את האיסור אף ביחוד עם הפנויה. ודנו הפוסקים בשאלת איסור ייחוד בנסיעה. למעשה, כתבו שאף בנסיעה קיים איסור ייחוד, וכפי שעורר הרבי על הזהירות בכך ובפרט בדורנו שאפשר למצוא נהגות. אך בעת הצורך ניתן להקל, בתנאי שהנסיעה היא במקום מואר, כך שניתן לראות מבחוץ את הנעשה בתוך הרכב. ובמסלול הנסיעה ישנה תנועת רכבים או הולכי רגל לפחות פעם ב-5 דקות. ואם הנסיעה היא בכביש בו אין תנועה מספקת, יש להקפיד בשעות הלילה שברכב יהיו שלשה גברים כאשר ישנה אשה אחת.
מקור:
- סנהדרין כא, ב
- קידושין פא,א
- טוש"ע אה"ע סכ"ב ס"ט ונ"כ שם
- אג"מ אה"ע ח"ד סי' סה (שאין להקל אלא בשעת הדחק)
- מח"ש ח"א סי' צא (כשטת האג"מ, אך במ"א משמע קצת דדעת הגרשז"א להקל לגברי ואכמ"ל)
- דברי סופרים הל' יחוד סמ"ד ס"ק תרח
- תורת הייחוד פ"ה הע' ח
- התוועדויות ה'תנש"א ח"א ע' 244