האם ישנם מקרים בהם מותר לשמוע לשון הרע לצורך כלשהו?
נאמר "לא תישא שמע שווא". ואמרו חכמים, שגדול עונש מקבל לשון-הרע מן המספר. אלא שבארו חז"ל שכיש סיכוי שעל-ידי השמיעה יפיק תועלת, מותר לחקור את נכונות הדברים ולפעול בהתאם. אחת הדוגמאות שהובאו בחז"ל על-כך היא מגדליה בן אחיקם, שלפני שנהרג קיבל מידע על-כך אך סרב לקבל זאת מחשש איסור "קבלת לשון-הרע". כתוצאה מכך נהרג הוא והיהודים עמו שתוארו בפסוק "אנשים אשר הכה .. גדליה". ומדייקים חז"ל שלא היה צריך להאמין לסיפור לשון-הרע, אבל היה עליו לחשוש, וכיוון שלא חש לכך "מעלה עליו הכתוב כאילו הרגן". אך אם לא תצמח תועלת מהשמיעה או שהשמועה התבררה כמופרזת אין לקבלה וודאי שלא לפרסמה.
מקור:
- שמות כג, א
- ירמיהו מא, ט
- ערכין טו, ב
- נדה סא, א
- ויק"ר ר"פ אמור
- רמב"ם הל' דעות פ"ז ה"ד
- הגה"מ שם אות ד
- שו"ע אדמוה"ז או"ח סקנ"ו ס"י.

הרב שמואל מקמל