דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

מהם מנהגי ערב תשעה-באב שחל בשבת?

קודם תפילת מוסף אומרים "אב-הרחמים"; לאחר חצות לומדים רק דברים המותרים בתשעה-באב, ומי שלא הספיק ללמוד את שיעוריו היומיים ישלים עד השקיעה. מקדימים להתפלל מנחה ואין-אומרים 'צדקתך'. וכן אין לומדים פרקי-אבות. סעודה מפסקת על הכסאות הרגילים ללא מנהגי אבילות, וכן אין צורך לאכול ביצה טבולה באפר, ואין הגבלה על מספר התבשילים, ואף אוכלים בה בשר ושותים יין. וכן מברכים ברכת-המזון בזימון כשאכלו יחד ג' אנשים או יותר. רחיצה, אכילה ושתיה אסורים מהשקיעה. שאר דיני אבילות מתחילים מצאת-השבת; אסור להכין את הקינות או נעלי הבד, וכן הפיכת הספסלים, הזזת הפרוכת וכדומה לפני צאת-השבת. בצאת-השבת: אין מבדילים על הכוס, אלא רק אומרים: "ברוך המבדיל בין קודש לחול", ומברכים "מאורי-האש", ואין מברכים על הבשמים, וכן אין אומרים "ויתן-לך". (חולה או הזקוק לאכול בת"ב, יתייעץ עם רב לגבי הבדלה) חולצים את הנעלים ונועלים נעלים שאינם מעור. מנהגנו שאין מחליפים את בגדי-השבת עד לאחר אמירת קינות. בתפילת שמו"ע אומרים "אתה-חוננתנו", ולאחר הקינות אין אומרים "ויהי-נועם", רק "ואתה-קדוש". ביום ראשון לאחר ערבית מבדילים על היין בנוסח הרגיל ללא ברכת-הנר והבשמים.

מקור:

  • טוש"ע ונ"כ או"ח סתקנ"א. וראה בהרחבה "הלכה למעשה בין-המצרים" פי"ח ופכ"ב.
הרב פנחס קדיש

הרב פנחס קדיש

מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 769 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם אומרים תחנון בערב תשעה באב?

    בשחרית אומרים, במנחה אין אומרים תחנון.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    540 צפיות
  • האם מותר ללמוד וללכת להקהלת קהילות בשבת תשעה באב?

    בשבת קודש לאחר חצות היום לומדים בעניינים השייכים לחורבן, כגון רשימות אדמו"ר הצ"צ למגילת 'איכה' ובנין בית המקדש, או עניינים השייכים לתשובה, כמו ספר דרך חיים, וכן מותר להשלים את השיעורים היומיים באם לא הספיקו ללמדם קודם חצות. במקום שרגילים להקהיל קהילות כל שבת, מותר לדבר שם כרגיל גם אחרי חצות היום בעניינים של פנימיות התורה. ולמעשה ישנם כמה וכמה שיחות של הרבי שנאמרו בקביעות דומה, כגון בשנת תנש"א ורצוי לחזור על שיחות אלו. כמו כן בשנת תשמ"א (שבת ערב ת"ב) הרבי דיבר על פרק ג' דפרקי אבות שם נאמר פסוק מאיכה "ישב בדד . . כי נטל עליו", (אף שבפועל אמירת פרק ג' נדחית לשבת הבאה), אך ניתן לחזור על נקודה משיחה זו (מופיע אף בביאורים לפרקי אבות).

    לעמוד השאלה
    686 צפיות
  • מהם מנהגי ערב תשעה-באב שחל בשבת?

    קודם תפילת מוסף אומרים "אב-הרחמים"; לאחר חצות לומדים רק דברים המותרים בתשעה-באב, ומי שלא הספיק ללמוד את שיעוריו היומיים ישלים עד השקיעה. מקדימים להתפלל מנחה ואין-אומרים 'צדקתך'. וכן אין לומדים פרקי-אבות. סעודה מפסקת על הכסאות הרגילים ללא מנהגי אבילות, וכן אין צורך לאכול ביצה טבולה באפר, ואין הגבלה על מספר התבשילים, ואף אוכלים בה בשר ושותים יין. וכן מברכים ברכת-המזון בזימון כשאכלו יחד ג' אנשים או יותר. רחיצה, אכילה ושתיה אסורים מהשקיעה. שאר דיני אבילות מתחילים מצאת-השבת; אסור להכין את הקינות או נעלי הבד, וכן הפיכת הספסלים, הזזת הפרוכת וכדומה לפני צאת-השבת. בצאת-השבת: אין מבדילים על הכוס, אלא רק אומרים: "ברוך המבדיל בין קודש לחול", ומברכים "מאורי-האש", ואין מברכים על הבשמים, וכן אין אומרים "ויתן-לך". (חולה או הזקוק לאכול בת"ב, יתייעץ עם רב לגבי הבדלה) חולצים את הנעלים ונועלים נעלים שאינם מעור. מנהגנו שאין מחליפים את בגדי-השבת עד לאחר אמירת קינות. בתפילת שמו"ע אומרים "אתה-חוננתנו", ולאחר הקינות אין אומרים "ויהי-נועם", רק "ואתה-קדוש". ביום ראשון לאחר ערבית מבדילים על היין בנוסח הרגיל ללא ברכת-הנר והבשמים.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    769 צפיות
  • האם מותר לשטוף כלים שנשארו משבת, בקביעות השנה שתשעה באב במוצאי שבת?

    לכתחילה יש להמתין עד חצות של יום תשעה באב ואח"כ לשטוף וטוב יותר לשטוף בכפפות. אם יש צורך מיוחד כגון כלים הנצרכים עבור מאכלי הילדים או שיש ריח רע וכיו"ב ואין אפשרות להמתין לאחר חצות היום - ניתן להקל לשטוף כבר במוצ"ש.

    לעמוד השאלה
    הרב שמעון מאיר פרבר

    הרב שמעון מאיר פרבר

    רב קהילת 'אהבת ציון' ומורה צדק בקהילת חב"ד הד"ג פ"ת // לדף הרב

    1091 צפיות
צור קשר בוואטסאפ