יש ללבוש בכל שבת בגדים המיוחדים לשבת. דבר זה לומדים רבים מהראשונים מן התורה או עכ"פ סומכים דבריהם לפסוקי התורה ו"חמוּרים דברי סופרים יותר מדברי תורה".
על האדם להחליף בגדיו מה שיותר קרוב לשבת ומיד לאחר הרחיצה לשבת והטבילה במקווה טהרה. מכיוון שלא תמיד נח לרחוץ לכבוד שבת צמוד לשבת, יש להחליף לפחות את הבגדים התחתונים בכדי שלא ילבש שוב בגדים שאינם נקיים, ואת הבגדים העליונים ילבש קרוב לשבת.
כמה טעמים נאמרו ללבישת בגדים מיוחדים לשבת:
- בגלל קדושת השבת עלינו להחליף לבגדים המיוחדים לשבת.
- משום כבוד ועונג השבת על האדם ללבוש בגדים מיוחדים, נקיים ויפים.
- חלק מהברכה שהשבת משפיעה בעולם נמשך על ידי בגדי השבת.
- בגדי השבת גורמים לאדם לזכור שהיום שבת ולכן לא יבוא לחללה אף בטעות.
- "כל מי שרוצה להיכנס לפני המלך, קודם שייכנס צריך להתקין עצמו להראות לפני המלך בלבוש נאה, כי אין לבוא אל שער המלך בלבוש שק" כך גם בערב שבת יש להכין עצמנו בבגדים נאים ומסודרים לקבל פני שבת המלכה.
איזה בגדים יש להחליף, נחלקו הפוסקים: האריז"ל והמג"א כותבים להחליף הכול, אך הרמ"א פוסק שיש להחליף לפחות בגד אחד. המרדכי פוסק שיש להחליף לפחות את המלבוש העליון שמעל בגדי החול. אדה"ז כותב שטוב שיהיה טלית מיוחדת לשבת, אך לרבי לא היה טלית מיוחדת וכן פוסק אדה"ז שיש אנשי מעשה המחליפים כל בגדיהם. יש להעיר ממה שסיפר ר' אייזיק מהומיל אודות הנהגת אדה"ז במאסר הראשון: "הייתה לו מתפחת ובכל ערב שבת היה קורע פס קטן ממנה לקשור את הפוזמקאות (=הגרביים) בדבר חדש והיה יוצא בזה ידי בגדי שבת מיוחדים".
הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה