דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל המאמרים

הנרות והשמן למצוות הדלקת נרות החנוכה

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//
שלום דובער טאלר

דיני השמן לנרות החנוכה

מבואר בגמרא שכל השמנים כשרים לנר חנוכה, אפילו כאלו הפסולים להדלקת נר שבת. אלא שככל שהנר מאיר יפה יותר, כך הוא מהודר יותר, כיוון שמתפרסם בו הנס יותר, ולכן מהדרים להדליק בשמן זית, מפני שאורו צלול, ובנוסף לכך יש בו זכר לנס פך השמן. ואם אין לו שמן זית ישתמש בשמנים אחרים שאורם זך וצלול, ואם אין לו שמן כלל ידליק בנר של שעוה. ולכתחילה טוב להשתמש בשמן הראוי לאכילה, וכשר לאכילה. כמו כן יש להימנע מלהשתמש בשמן או בנר שהיה מונח תחת מטה כאשר ישן עליה אדם[1].

יש להקפיד שהנרות ידלקו לפחות 50 דקות, ולכן לפני ההדלקה יש ליצוק די שמן בנרות כך שיוכלו לדלוק 50 דקות, באופן שהנרות ידלקו חצי שעה אחר צאת הכוכבים, אלא שלמעשה גם כשמדליק אחר צאת הכוכבים ראוי לתת בנרות שמן בכמות שידלקו לפחות 50 דקות. בערב שבת יש לתת בנרות לפני ההדלקה די שמן כך שיוכלו לדלוק חצי שעה אחרי צאת הכוכבים. ואם אחר שהדליק את הנרות הבחין שאין בהן מספיק שמן, יכבה את הנר, יוסיף שמן, וידליק שוב ללא ברכה, או יאמר לחברו לעשות זאת בשבילו אם כבר קיבל עליו שבת[2].

דיני הפתילות לנרות החנוכה

כל סוגי הפתילות כשרים להדלקת נר חנוכה. אך מצוה מן המובחר להשתמש בפתילות מצמר גפן  או בפתילות של פשתן, ואם אין לו, ידליק ביתר הפתילות. נוהגים לקחת פתילות חדשות בכל יום, ולא להשתמש שוב באותן הפתילות שהדליקו בהן אתמול וכך מנהג הרבי. ויש הנוהגים להשתמש בשל אתמול, (וכך היה מנהג כ"ק אדמו"ר מוהריי"ץ). וכשמשתמשים בפתילות הישנות מאתמול יש לשים את הפתילה הישנה בנר הנוסף (העומד בצד שמאל), שאותו מדליק ראשון[3].

דיני ה"שמש"

נוהגים שה"שמש" יהיה של שעוה. נוהגים להניח את השמש לצד הנרות, גבוה מהם. גם כשמדליקים נרות במשך היום (כגון: בבית הכנסת, באירועים וכנסים) מניחים 'שמש' לצד הנרות. כאשר מדליקים מספר אנשים באותו מקום, ראוי שיהיה לכל אחד שמש בפני עצמו. השמש ידלק לכל הפחות במשך הזמן המחויב לבעירת הנרות. ובערב שבת לוקחים שמש גדול יותר, שידלק לכל הפחות חצי שעה לאחר צאת הכוכבים[4].

[1] ראה שבת כג, א. כלבו סמ"ד. (פרסום הנס בשמן זית). רמ"א סתרע"ג ס"א (אור זך). ב"י יו"ד סקט"ז (דאין דין גילוי נוהג בשמן). שו"ע אדה"ז סרס"ד סי"ב (דשעוה עדיף מחֵלֶב). שו"ת מהרש"ם ח"ט סל"ט (שמן כשר). כה"ח סתרע"ג סקי"א. (היה תחת המיטה). ספר המנהגים ע' 69.

[2] ראה שו"ע ונ"כ סתרע"ה ס"ב. שו"ע אדה"ז סרס"ג סכ"ה. משנ"ב סתרע"ט סק"ב. לוח כולל חב"ד. ספר המנהגים ע' 71. אג"ק ח"י ע' קנג; חי"ב ע' ג ובמש"ש 'אחר שקיה"ח' צ"ע ואולי הכוונה לסופה היינו צה"כ.

[3] ראה שו"ע ונ"כ סתרע"ג ס"א וס"ד. ספר המנהגים ע' 71. שיחת ש"פ וישב ה'תשט"ז (שיחות קודש ה'תשט"ז (הוצאה חדשה) ע' 169). וראה מעשה מלך ע' 309.

[4] רמ"א ונ"כ השו"ע סתרע"ג ס"א. ספר המנהגים ע' 69. וראה לקו"ש ח"י ע' 315-6. נטעי גבריאל חנוכה פרק ל"ז ס"ו.

מקורות:

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר בוואטסאפ