דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל המאמרים

חום מי השריה הראשונה חלק א'

חום מי השריה הראשונה חלק א'

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//
הרב משה קורנווייץ

קיי"ל [יו"ד סי' סט] דיש להדיח ולשרות את הבשר קודם ההדחה 'הדחה קמייתא'. מטרת הדחה זו היא לרכך את הבשר ולאפשר למלח לפלוט את הדם דרך נקבי הפליטה.

והנה הווטרינרים מטעמי בריאות מבקשים (ולעיתים אף דורשים) שחום מי השריה יהי' קר כמה דאפשר. כדי למנוע התפתחות של זיהומים וכדו' ח"ו וח"ו. ובזה יש להסתפק האם כשר לעשות השריה במים קרים.

והנה המרדכי מביא את דברי הראב"י [חולין סימן תשכא] שטעם ההדחה[1] הוא להעביר לכלוך הדם שעל הבשר, ודחה את דברי האומרים שטעם ההדחה הוא לרכך את הבשר, שהרי אדרבה המים הקרים לא מרככים אלא מקשים את הבשר, כפי שאומרת הגמ' בחולין [מז ע"ב] לענין בדיקת הריאה שאין לבודקה במים קרים, משום 'דמטרשי ליה', היינו שמחמת קור המים נסתמים הנקבים, ואזי יש לחוש שמא אף שיש נקב בריאה הוא לא ימצא בבדיקה.

אך הב"י [סי' סט] דוחה את דברי המרדכי וכותב "ואין דבריו נראין אלא בארצות הקרות ובזמן הקור הגדול ואז נראה שישימו המים באור עד שתפוג צינתן", היינו שאכן טעם ההדחה הוא לרכך את הבשר ואין־הכי־נמי שכאשר המים קרים ביותר – הם לא מועילים ויש לחמם.

על אף דברי הב"י המפורשים, הדבר צריך תלמוד, שהרי הב"י אמר זאת רק כדחיה לסברת המרדכי. והדבר לא הובא להלכה למעשה בשו"ע, ואף לא בש"ך ובט"ז.

אמנם בעל התוס' יו"ט בספרו ברית מלח [המבאר את הלכות מליחה הלכה למעשה] כתב 'יש להשרות את הבשר במים קרים כחצי שעה, בחורף יש להקפיד שהמים לא יהי' כל כך קרים ['נישט צו קאלט']'. וכ"כ הפרמ"ג [משב"ז סי' לו ס"ק ה] 'אמנם הדחה ראשונה במים קרים יש למנוע דמטרשי לי' ולא יפלוט, וטוב לשרות במים שעמדו בבית מעט שתפיג צינתן'.

אמנם ראה ביד יהודה סט ס"ק א – שמה שהשמיטו השו"ע ושאר אחרונים דין זה מפני שלא ס"ל דין זה[2], והיינו מפני שיש אופנים אחרים לדחות את קושיית המרדכי ולחלק בין בדיקת הריאה למליחה עיי"ש. וכן מאריך המהרש"ק בשו"ת טוב טעם ודעת תליתאי סי' קלג להאריך, שאף במים קרים מאוד מותר להדיח הדחה ראשונה עיי"ש. וכ"כ רבי צדוק מלובלין בשו"ת תפארת צבי סי' ג' שדברי הב"י לא נאמרו להלכה אלא רק כדחייה למרדכי עיי"ש. בספר 'מקדש מעט' ס"ק א כתב שגם הב"י לא אסר בדיעבד אלא לזהירות בעלמא לכתחילה, וכן בשו"ת לבושי מרדכי תליתאי יו"ד סי' ו מצדד דזה רק זהירות להידור אך לא מעכב.

[1] ראה באריכות בפרמ"ג פתיחה לסי' סט ו' טעמים להדחה קמייתא ואכמ"ל.

[2] יש להעיר גם ממש"כ החזו"א בהלכות מליחה סי' ס"ט ס"ק ד – דמדברי המרדכי מוכח מנהגם היה להדיח במים קרים. אך זה דלא כב"י ודו"ק.

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

צור קשר בוואטסאפ