דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל המאמרים

חיוב התפילה לנשים

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//
יוסף יצחק זלמנוב

באיזה תפילות האשה חייבת?

אמרו חכמים שאף שזמני התפלות תלויים בזמן, והרי היא כ"מצוות עשה שהזמן גרמא" מהן פטורות הנשים, עם זאת נשים חיבות בתפלה: "דרחמי נינהו" (= שהיא בקשת רחמים). ונחלקו הראשונים אודות רמת חיובה של האישה בתפילה: יש הסוברים שהחיוב להתפלל בכל יום הוא מדרבנן ושווה הוא לגברים ונשים, לעומתם יש שסברו שהחיוב להתפלל בכל יום הוא מן התורה ורק הנוסח הוא מדרבנן ונתקן עבור הגברים ואילו לנשים די בתפלה כל שהיא.

ולמעשה רווחת הדעה שהאישה מחויבת בתפלת שחרית ומנחה. אולם תפלת ערבית אף שנחשבת כתפלת חובה, לגבי הנשים תפלת ערבית הינה רשות משום שלא קבלו אותה הנשים על עצמן[1].

אשה שאינה מתפללת ערבית בחול האם עליה להתפלל ערבית בליל שבת?

נאמר: "זכור את יום השבת'", ונאמר "שמור את יום השבת" ודרשו חכמים שכל שישנו בשמירה ישנו בזכירה, וכיוון שהנשים מוזהרות להישמר מעשיית מלאכה בשבת, הרי הן מוזהרות גם בזכירתו, בקידוש היום. וביארו הראשונים שחיוב קידוש בשבת הוא מן התורה, אלא שכתבו הפוסקים האחרונים, שכבר בתפלה בה מזכירים קדושת השבת יוצאים ידי חובה דאורייתא, ואילו הקידוש שעל הכוס לאחר שהתפלל הנו מדרבנן.

וכתבו האחרונים שאף שאשה שלא התפללה בליל שבת חיובה מדאורייתא, ואילו הבעל המוציא ידי חובת קידוש לאחר תפלת ערבית, רמת חיובו היא מדרבן, יכולה היא לצאת ידי חובה בקידוש הבעל, ובפרט שכבר הדליקה נרות והזכירה בכך את קדושת השבת[2].

האם נשים מחויבות בתפילת מוסף של שבת?

אף שהגאון רבי עקיבא איגר כתב נשים אינם יכולות להתפלל תפילת מוסף, מכיוון שהנשים לא נתנו מחצית השקל אין להם חלק בקרבנות הציבור, אך מדברי אדמו"ר הזקן שמחייב את הנשים באמירת קרבן התמיד משמע שנשים מתפללות מוסף. וכן דעת הרבה מן הפוסקים[3].

האם גם לנשים יש חיוב לומר מאה ברכות בכל יום?

לא פשוט שיש חיוב גם לנשים, כי הפוסקים האריכו איך להשלים מאה ברכות בשבת ולא הזכירו זאת לנשים שחסר להם להם ברכות ששייכות רק אצל גברים (כמו ברכת תפילין, הברכות בתפילת ערבית), ועל כן הסיקו הרבה מפוסקי זמנינו שאין חיוב לנשים (שבט הלוי ועוד). אמנם יש עניין שגם נשים יעשו זאת, וכן אומר הרבי[4].

[1] ברכות כ, סע"א ורע"ב; רמב"ם הל' תפלה פ"א ה"ב-ו; רמב"ן בהשגותיו לספר המצוות מ"ע ה; טוש"ע או"ח סק"ו מ"א שם סק"ב; שו"ע אדמוה"ז שם ס"ב.

[2] שמות כ, ח; דברים ה, יב; ברכות כ, ב; שו"ת הרשב"א ח"ד, סרצ"ה; טוש"ע או"ח סרע"א; מג"א שם סק"א; שו"ע אדמוה"ז סק"ו ס"ב וסרע"א וסקצ"ז ס"ג וס"ז; דגול מרבבה שם ס"ב.

[3] הגרעק"א בגליון השו"ע או"ח סי' קו בשם שו"ת בשמים ראש [סי' פט]. שו"ע אדה"ז מז,י. אחרונים המובאים בדעת תורה או"ח סי' רפ"ו.

[4] שו"ע אדה"ז סי' מ"ו ס"א, ספה"ש תנש"א עמ' 134.

מקורות:

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר בוואטסאפ