האם יש חיוב לאכול פת בשבת?
את חיוב שלוש סעודות השבת למדו חכמים מפרשת המן, בה נאמרה המילה "היום" שלוש פעמים בפסוק בהקשר לאכילת השבת. ומכך שהמן מכונה בשם "לחם" בפסוק ("ויאמר אליהם משה הוא הלחם"), למדו שאין אדם יוצא ידי חובת סעודת השבת עד שיאכל לחם שמברכים עליו המוציא וברכת-המזון שהוא עיקר הסעודה, ומקיימים בו מצוות עונג שבת.
לכתחילה יש לאכול בסעודת שבת שיעור של מעט יותר מכביצה לחם (58 גרם), כדי לצאת ידי חובה, אבל כמות של כביצה בלבד או פחות אין זה נחשב סעודה אלא אכילת עראי. בדיעבד, אפשר לסמוך על הדעות שיוצאים ידי חובה בשיעור של כזית לחם בלבד. אם מלכתחילה מתכוונים לאכול פחות מכביצה לחם, אין לברך 'על נטילת ידיים'[1].
כיצד יש לאחוז את ה'לחם משנה' בסעודות שבת ויו"ט ואיזו חלה יש לבצוע תחילה?
ישנו כלל בהלכה ש"אין מעבירין על המצוות", כלומר שעל האדם להעדיף לקיים את המצווה שבאה לפניו תחילה, משום כך ישנה עדיפות לבצוע על החלה העליונה. וכך נוהגים למעשה בסעודות יו"ט וכן בסעודת שבת בבוקר. אולם לגבי סעודת ליל שבת, נהוג על פי הקבלה לבצוע מן החלה התחתונה, ובכדי שלא 'להעביר על המצווה', כתבו הפוסקים שהבוצע יקרב אליו יותר את החלה התחתונה.
למעשה אנו נוהגים בכל סעודות שבת ויו"ט להניח את החלות צמודות זו לזו בצדם החלק, ותמיד לבצוע מן החלה הימנית, אלא שביום שבת החלה הימנית תהיה קצת מעל החלה השנייה.
לפני הברכה נהוג לרשום עם הסכין על החלה, תוך הקפדה שלא לחתוך, כדי שהחלות יהיו שלימות בזמן הברכה[2].
האם ישנו חיוב לבצוע מכל החלות בסעודת השבת?
על המן שירד לישראל במדבר מספרת התורה: "ביום השישי לקטו לחם משנה". מפסוק זה למדו חז"ל שבשבת יש לבצוע שתי ככרות. בגמרא מובא שנהגו לברך על שתי הכיכרות אך לבצוע רק אחת משום שנאמר "לקטו לחם משנה" רק על הלקיטה – האחיזה.
למעשה, מצוה לבצוע מן הכיכרות פרוסה גדולה שתספיק לכל הסעודה, משום שבכך מראה את חביבותו לאכילת סעודת השבת. ואין צורך לבצוע משניהם, אך יש שכתבו שראוי לבצוע את שתי הכיכרות או על כל פנים להשאיר את שתיהן על השולחן[3].
[1] שמות טז, טו; שם כה; ברכות מט, א-ב; שבת קיז ב; פסחים קא, א; תוס' ורשב"א ורא"ש בברכות שם; טוש"ע ונ"כ ושו"ע אדמוה"ז או"ח סרע"ד; וראה שו"ע אדמוה"ז או"ח סקפ"ח ס"י ובהגה"ה שם שהתיר לצאת גם באכילת 'מזונות'; הגש"פ עם לקוטי טעמים ומנהגים ד"ה מצה; פס"ד צמח צדק שנז, ג.
[2] יומא לג,א; טוש"ע ונ"כ ושו"ע אדמוה"ז או"ח סי' עדר ובלבוש שם; ר"ד מסעדות ליל חגה"ש ה'תשכ"ו; אג"ק כ"ק אד"ש חי"ח ע' שסא; 'היום יום' טו אד"ר.
[3] ברכות לט,ב; שבת קיז,ב וברש"י ורשב"א שם; טוש"ע ונ"כ ושו"ע אדמוה"ז או"ח סי' עדר; לקו"ש חל"ו ע' 79 הע' 21.
הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה