דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל המאמרים

מנהגי אבלות בספירת העומר

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//
מכון הלכה חב"ד

למנהג חב"ד יש לנהוג מנהגי אבלות בכל ימי 'ספירת העומר'. הטעם למנהג זה:

המקור הקדום ביותר המצוי היום בידינו למנהגי האבלות בספירת העומר נמצא בתשובת רב נטוראי גאון: "..וששאלתם למה אין מקדשין ואין כונסין [=מתחתנים] בין פסח לעצרת … לא משום איסור נגעו בה [=גזרו את זה] אלא משום מנהג אבלות, שכך אמרו חז"ל (יבמות סב): שנים עשר אלפים זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא וכולן מתו בין פסח לעצרת על שלא נהגו  כבוד זה בזה, ומאותה שעה  ואילך נהגו ראשונים בימים אלו שלא לכנוס [=להתחתן] בהן". מדבריו מובן שמנהג זה הונהג עוד בתקופת התנאים ("מאותה שעה ואילך").

בקשר לזמנים שבהם נוהגים אבלות מצינו כמה וכמה דעות:

  1. כל הזמן שבין יום טוב ראשון של פסח לחג השבועות.
  2. מיום טוב ראשון של חג הפסח ועד יום לד לעומר [לערך] (יש בזה כמה דעות אם זה לב, לג או לד לעומר).
  3. מיום ב' לחודש אייר ועד חג השבועות.
  4. "מה שאמר ל"ג [בעומר] אינו כמו שנוהגין אלא לג יום. כשתסיר שבעת ימי הפסח ושבעה שבתות ושני ימי ראש חודש שהן שישה עשר יום שאין אבלות נוהג בהם, נשארו מן הארבעים ותשעה ימים לג, וזהו מאמרם ל"ג יום לעומר".

למעשה אנו נוהגים אבלות בכל ימי ספירת העומר – כפי דעת הגאונים וכפי שהנהיגו רבותינו נשיאינו (משמע משו"ת דברי נחמי' שנוהג זה קיים בחב"ד כבר מימי אדמו"ר הזקן), כלשונו של הרבי "דאף שיש נוהגין שמל"ג בעומר ואילך מותר לישא אישה ולא נוהגין אבלות וכו'… מ"מ מנהג חב"ד ועוד הוא שנוהגין איסור תספורת וכו' גם אחרי ל"ג בעומר".

מקורות: היום יום כד ניסן, לקו"ש חל"ז עמ' 123 בהע'. הלכות פסוקות (גאונים) סצ"ד. תשובות הגאונים (רב נטוראי גאון ורב האי גאון), טור או"ח סתצ"ג. ב"י ושו"ע אדה"ז סתצ"ג ס"ה. שו"ע אדה"ז שם ס"ו. תשובות מהר"י שועיב (-מהראשונים), תוס', פמ"ג במשבצות זהב בשו"ע שם וראה שו"ת דברי נחמי' סל"ד שמתקן את החישוב. לקו"ש חל"ז עמ' 123 בהע'. לעיון נוסף: טור ונו"כ, שו"ע, שו"ע אדה"ז, משבצות זהב, פר"ח - או"ח סימן תצ"ג. מנהג חב"ד: לקו"ש חל"ז עמ' 123 בהע' היום יום כ"ד ניסן. ביאור כללי: מנהג ישראל תורה – מועדים עמ' תט-תכג. ביאור כללי ויסודות ראה: שו"ת דברי נחמי' או"ח סל"ד. לגבי שהחינו על פרי חדש: ספה"ש תשמ"ט ח"ב עמ 745. להעיר שיש לעיין מדוע אין יחס לבין פסח לעצרת בשו"ע אדה"ז? ולכאו' י"ל שזה תלוי במחלוקת האם כתוב בגמ' שמתו עד 'עצרת' או עד 'פלג עצרת' וראה שו"ת דברי נחמי' שם ומנהג ישראל תורה שם ודו"ק בשו"ע אדה"ז שם ואכ"מ להאריך בכ"ז.

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צור קשר בוואטסאפ