
שאלות ותשובות
12 תוצאות
-
האם יש אפשרות שרב העיר/ הישוב. יעשה ערוב תבשילים לכלל תושבי המקום?
העובדה שרב, שליח או כל אדם אחר עשה עירוב תבשילין וציין שזה עבור כל אנשי העיר, אינה פוטרת כל אחד מלעשות עירוב תבשילין בעצמו. במקרים רבים, מי שימנע מלבצע בעצמו עירוב תבשילין ויסמוך על הרב - לא יצא בכך ידי חובתו. ולכן מי שלא ביצע את עירוב התבשילין, ישאל את הרב האם במקרה זה העירוב יועיל לו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
673 צפיות -
שכחו לאכל את העירוב תבשילין בשבת, האם יש עניין לאוכלו במוצאי שבת?
-
מהם הדברים שצריך להניח עבור עירוב תבשילין, ומה עושים איתם לאחר מכן?
יש להניח תבשיל - כגון ביצה או בשר שיש בו כזית, וכן חתיכת פת שיש בה כביצה, יש לאכול מאכלים אלו בשבת, שכן עניינם הוא שהכינו אותם לשבת מערב יו"ט. (פת שלימה, הרי מצווה מן המובחר לבצוע עליה באחת מסעודות שבת, וטוב לצרפו ללחם משנה בכל סעודה, כדי לקיים בו כמה מצוות, ולאכלו בסעודה שלישית (= ההתוועדות שנוהגים לעשות בקביעות כזאת, כפי שהנהיג הרבי מה"מ)
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
453 צפיות -
האם מותר לנקות ולסדר את הבית ביום טוב לכבוד שבת (הסמוכה לחג)?
דין שטיפת הרצפה ביו"ט זהה לשבת, ולכן אין לשטוף את הרצפה גם כאשר אין חשש לסחיטה (כגון באמצעות מגב), אך מותר לטאטא את הבית ולסדרו, וכן לנקות את השולחן, השיש וכד' באופן שאין חשש סחיטה. לגבי הכנס מיו"ט לשבת, רק אם הניחו עירוב תבשילין מותר לנקות ביו"ט את מה שנדרש לשם הכנת מאכלי השבת (כלים, שיש וכד'), ואילו את שאר הבית ניתן לנקות ולסדר רק לצורך החג עצמו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1432 צפיות -
האם מותר לבשל מהיום הראשון של ר"ה עבור שבת שובה הסמוכה לראש השנה, באמצעות עירוב התבשילין?
-
מה זה עירוב תבשילין, ואיך עושים?
לוקחים בערב החג חלה וביצה (דבר אפוי, ודבר מבושל) ואומרים את הברכה והנוסח המופיע בסידור. עיקר העניין הוא שאנו מתחילים את בישולי השבת כבר מלפני החג, וכך לא נשכח להכין את צרכי השבת, ומאידך גם לא נבא לידי זלזול ביו"ט בכך שאנו מבשלים בו ליום אחר, שכן העירוב מזכיר לנו שמותר להכין רק לכבוד השבת. כך מותר לנו להכין (לבשל, להטמין, לחמם) ביו"ט שחל ביום ששי את מאכלי השבת, וכן להדליק נרות ש"ק לפני השקיעה כאשר עדיין יו"ט.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
586 צפיות -
אנחנו זוג נשוי נוסעים לחג עם ההורים שלנו לשליחות, האם אנו צריכים לעשות עירוב תבשילין בנפרד (ההורים מבשלים את כל האוכל)?
במקרה זה ההורים עושים עירוב תבשילין ואתם סמוכים על שולחנם ויוצאים ידי חובה בעירוב שלהם.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
760 צפיות -
האם עירוב תבשילין מאפשר לבשל מיום טוב ראשון לשבת?
-
האם צריך לעשות בערב סוכות ושמחת תורה עירוב תבשילין?
-
אשתי מסיימת לבשל את כל הבישולים של החג והשבת לפני כניסת החג, האם בכל זאת צריך לעשות עירוב תבשילין?
צריך לעשות עירוב תבשילין גם כדי שיוכלו להדליק נרות שבת ולחמם את האוכל לשבת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
942 צפיות -
האם בחורי ישיבה צריכים לעשות עירוב תבשילין?
עושים עירוב תבשילין אחד עבור כל תלמידי הישיבה, וכך יוכלו להדליק נרות ולהכין ולחמם את האוכל לשבת.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
57 צפיות -
כיצד לבצע עירוב תבשילין?
כך מכינים עירוב תבשילין נוטל פת שלמה בשיעור 'כביצה' (54 סמ"ק = 22 גרם בערך), עם תבשיל חשוב כגון בשר או דג בשיעור 'כזית' (בנפח (ומשקל) 27 סמ"ק), ויתן ביד אחר (לכתחילה נותנים למישהו שאינו מבני הבית) כדי לזכות (ז' בפתח) על-ידו לכל הקהל, ואומר: "אני מזכה לכל מי שרוצה לזכות (ל' בחיריק) ולסמוך על עירוב זה". הזוכה מגביה את העירוב טפח מן המקום שהיה מונח עליו, אפילו אם הניחו על ידו המוגבהת באוויר, וחוזר ונטל את העירוב מיד הזוכה, ומברך: אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על מצות (ו' בפתח) עירוב ואומר: "בעירוב הזה יהיה מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין חמין ולהדליק נר ולתקן ועשות כל צרכינו מיום-טוב לשבת, לנו ולכל ישראל הדרים בעיר הזאת". את הלחם והתבשיל יש לשמור לפחות עד שמסיימים את כל ההכנות לשבת שנעשות בחג, באופן שיהיה ראוי לאכילה בשבת. את המאכל האפוי שבעירוב תבשילין (שמורכב מדבר אפוי ותבשיל חשוב), ראוי לצרף כלחם משנה בסעודת ליל שבת ויום שבת, ולאכול אותו בסעודה שלישית. *צריך להקפיד לסיים את מלאכת בישול המאכלים עבור שבת זמן מה לפני שקיעת החמה, כדי שכעקרון מה שמכינים ביום טוב יוכל להיאכל גם ביום טוב על ידי אורחים שאולי יבואו. *מי שמתארח סומך על עירוב המארח * גם מי שאינו מתכנן לבשל בחג בשביל שבת בכל זאת צריך לעשות עירוב על מנת שיוכל להדליק נרות שבת. *מי ששכח לעשות עירוב עליו לשאול רב אם יכול לסמוך על עירוב שעשה מישהו אחר
לעמוד השאלההרב שניאור זלמן פלדמן
1509 צפיות