על אף שמצות הקהל נוהגת בזמן שבית המקדש קיים, וחיובה הוא רק במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות, מעורר הרבי על כך שכל השנה כולה נקראת בשם "שנת הקהל"[1].
כהוכחה ודוגמא לדבר שעניינו של "הקהל" נמשך על כל השנה כולה, מביא הרבי שהוא על-דרך לשון הכתוב "שנת היובל"[2], שכל השנה נקראת בשם "יובל" (ואף שישנם בשנה זו דינים מיוחדים – חירות, העדר העבודה שהם במשך כל ימות השנה בשווה בלי שינוי, מ"מ נקראת שנה זו) "על שם תקיעת שופר" שהייתה ביום-הכיפורים[3], שהיא פעולה חד-פעמית, ונהגה רק בתחילת השנה.
ועל-דרך זה יש לומר בנוגע ל"הקהל": תכליתה של מצות הקהל אינה פעולת ההקהלה עצמה, אלא התוצאה בימים שלאחרי זה וכמודגש בכתוב "למען ישמעו ולמען ילמדו גו' ליראה גו' כל הימים"[4]; כך, שישנו ענין המייחד את כל ימות השנה הבא כהמשך לפעולת ה"הקהל" שבתחילת השנה, ולכן ניתן בהחלט לקרוא לכללות שנה זו – בשם "שנת הקהל".
ומוסיף הרבי שעל-פי זה יומתק לשון הכתוב בנוגע לקביעת זמן "הקהל": "מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה"[5]. וכפירוש רש"י "בשנה ראשונה, שנה שמינית קורא אותה שנת השמיטה כו'"[6], להדגיש שזהו עניין השייך לשנה.
עוד מציין הרבי מכך שמצינו בש"ס בכמה מקומות[7] שכל השנה הזו נקראת בשם "מוצאי שביעית"[8].
[1] וראה לקו"ש חל"ד ע' 329.
[2] ויקרא כה, יג.
[3] ראה שם פסוק ט, ובפירוש רש"י עה"פ.
[4] דברים לא, יב.
[5] שם פסוק י.
[6] רש"י עה"פ שם.
[7] מגילה יז, ב. סנהדרין צז, א. ועוד.
[8] לקו"ש חל"ד ע' 329 הע' ד"ה שנת הקהל.
הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה