
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר להשתמש באתרוג של שנה שעברה?
-
האם מותר לקחת ערבה לד' מינים ערבה בוכייה?
-
האם מותר לקטוף לולבים מעצי תמר שנשתלו לנוי בשדרה הראשית של העיר כשאין לי אפשרות לקבל אישור מהעירייה, או שזה חשש "לולב הגזול"?
מן התורה אסור לטול בחג הראשון של סוכות אחד מד' המינים אשר הם גזולים, גם כאשר יש ספק האם הוא גזול אסור לטלו ולברך עליו. ולכן אין לקצוץ את הלולב אא"כ מבקשים רשות מהערייה. בשעת הדחק תפנה לרב לקבל עצה כיצד לנהוג.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
320 צפיות -
עד מתי ניתן לברך על ארבעת המינים?
-
האם אפשר להוסיף שני הדסים או שחייבים שיהיה בכפולות של שלוש?
אפשר להוסיף אפילו הדס אחד אין הקפדה דווקא על כפולות של שלוש. הרבי ביקש כשמביאים ליהודי ד' מינים להוסיף לכל הפחות שלוש.
לעמוד השאלה485 צפיות -
מהו הטעם לכך שבחב"ד מהדרים לקחת דווקא אתרוג מ"קלבריא"?
א. באתרוגים יש חשש שהם מורכבים מזנים אחרים, ועל כן מנהגינו לקחת אתרוג מקלברייא, שעפ"י המסורת האתרוגים משם אינם מורכבים. ב.רוצים שהאתרוג יהיה "משמני הארץ", ומבואר בחז"ל שהכוונה "לאיטליא של יוון", והנה באתרוג שגדל בארץ ישראל וצמח מזרעי אתרוג שגדל בקלבריא, יש רק את מעלה הראשונה, אך חסרה לו המעלה השניה.
לעמוד השאלה557 צפיות -
האם מותר לאכול בבוקר לפני נטילת לולב?
-
מה הדין אם יש נקודות חומות על הלולב?
-
האם אפשר לתת לילד לברך בלולב של מבוגר בימי חול המועד?
-
מה עושים עם ארבעת המינים לאחר חג סוכות?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה. כמובן שלולב ערבות והדסים מומלץ לשומרם לשריפת חמץ כהלכה הידועה לעשות עוד מצוות בחפץ ששימש למצווה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
406 צפיות -
האם החיוב ליטול ארבעת המינים לפני שאוכלים ושותים זה רק ביום הראשון או גם בשאר הימים?
-
האם מותר לברך על אתרוג שבטעות הניחו אותו במקפיא?
-
כמה הדסים נוהגים להוסיף ללולב?
יש להוסיף לפחות עוד שלשה הדסים על השלושה שמצד המצוה (שיהיה סה"כ 6), כמובן שניתן להוסיף יותר.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
610 צפיות -
כמה צריך להיות האורך של הלולב?
צמח ה'לולב' מורכב מ'שדרה' ו'עלים'. דהיינו באמצע הלולב ישנו חלק קשה ורחב, אשר ממנו יוצאים עלים. החלק הקשה והרחב – מכונה 'שדרה', והעלים כפותים לשדרה. אורך הלולב, נמדד לפי אורך השדרה, ולא לפי אורך העלים – אשר הם בדרך כלל ארוכים יותר מן השדרה, השדרה צריכה להיות לכל הפחות, באורך ארבעה טפחים – 32 ס"מ. הלולב צריך להיות גבוה מההדסים והערבות, כך שיהיה לפחות טפח אחד יותר מהם. לולב ששדרתו אינה גבוהה טפח מההדסים והערבות אין לברך עליו. ולכן באם קנה הדסים וערבות גבוהים יש לחותכם בצד התחתון שלהם, כדי שלא יהיו בגובה שדרת הלולב. מהדרים שיהיה באורך הלולב כולו יחד עם העלים - לפחות י"א טפחים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
741 צפיות -
האם כשקונים אתרוג בשותפות עם עוד מישהו צריך לומר אחד לשני מתנה על מנת להחזיר?
כשקונים בשותפות זה נחשב כאילו אמרו מראש זה לזה במתנה על מנת להחזיר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
247 צפיות -
האם צריך הכשר על ערבות לארבעת המינים?
-
חתכתי את האתרוג אחרי החג ואני חושש שהוא מורכב, יש לו פלחים וטעם כמו לימון. אבל הקליפה עבה. איך אפשר לדעת אם הוא אינו מורכב וקיימתי את המצוה בחג?
-
האם יש עניין לקנות אתרוג מקלבריה?
-
האם מותר לעשות ריבה מאתרוגים אחרי סוכות?
-
האם צריך לקצר את הלולב אם יש שעווה מלמטה?
-
מה עדיף, אתרוג קלאבריא לא נקי ולא גידול של הרבי או אתרוג יפה מכפר חב"ד?
-
אם יש באתרוג מכה, כנראה שקיבל אותה עוד כשהיה האתרוג על העץ, האם זה מוציא אותו מגדר נקי?
אם ניכר שאין זה חיסרון בגוף האתרוג אלא מכה שנעשתה מ'עלה' עוד בזמן שהאתרוג היה על העץ מה שמכונה 'בלעטלך' - אין בזה חסרון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
542 צפיות -
האם צריך לברך שהחיינו כל יום בנטילת ד' מינים?
-
האם מותר לברך על לולב שאול?
ביום הראשון של חג – ד' המינים צריכים להיות שלו, ואינו יוצא בלולב השאול מחבירו, כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך, נכון לומר בפירוש שהוא ב"מתנה על מנת להחזיר", ובפרט ביום הראשון, בדיעבד גם אם לא אמר בפירוש שזו "מתנה על מנת להחזיר" קנה השני ויצא ידי חובתו. שהרי משאיל לו לקיים את המצווה, ומן הסתם היה בכוונתו להשאיל באופן הראוי לצאת בו ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
491 צפיות -
האם יש הוראה מהרבי לשלם על ד' מינים דווקא אחרי החג?
ראה אוצר מנהגי חב״ד : הרבי מדקדק שאלו שהביאו לו את ד' מינים ינקבו בסכום, ומשלם להם מיד.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
206 צפיות -
שתי הלולאות שעל הלולב עצמו, באיזה גובה נוהגים לכרוך אותם?
הראשונה שתהיה מכוסה קצת על ידי ההדסים והערבות והשניה קצת יותר גבוה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
143 צפיות -
האם בחב"ד נשים מנענעות את הלולב או רק נוטלות ומברכות?
הנענוע הוא חלק מקיום מצוות נטילת לולב ולכן גם על נשים לנענע את הלולב.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
789 צפיות -
ערבות שנמצאות מעל ארון קודש מאז הושענא רבה, האם אפשר לזרוק אותם לפח? וכן האם אפשר לזרוק לפח סטים של ארבעת המינים שנשארו מאז חג הסוכות?
אפשר מעיקר הדין לזרוק, אך בצורה מכובדת (כגון עטופים) או לגנוז. בשו"ע מופיע שנוהגים לעשות בהם מצווה נוספת - שריפת חמץ או הסקת התנור למצות (לא כ"כ שייך), וכך נוהגים רבים לגבי הלולב ומיניו, או הערבות שבו. וראה במקורות.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
447 צפיות -
אפשר ליטול לולב אחרי קרבנות לפני הודו?
בכלל יש להשתדל ליטול לולב בהקדם האפשרי, ואסור (למעט לנשים וקטנים) לעשות שום דבר ואפילו לא לאכול לפני נטילת לולב, אך בכל זאת אפשרי ליטול לולב עד אמירת הלל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
353 צפיות -
לולב צריך להיות רק מעץ נקבה או גם זכר?
-
לולב ששדרתו ישרה ובסופו מתעקל קצת ימינה, כשר?
-
האם צריך לקנות ד' מינים גם לילדים?
חובה שיהיה בכל בית סט מיוחד לילדים, בנוסף מן הראוי שיהיה ארבעת המינים לכל אחד מהילדים שהגיעו לגיל חינוך, בכדי שיוכלו לנענע אותם ב'הלל' יחד עם הציבור.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
589 צפיות -
האם איטר יד מחזיק לולב ביד שמאל?
אדם רגיל נוטל את הלולב ביד ימין ואת האתרוג ביד שמאל, איטר יד נוטל את הלולב ביד שמאל של כל אדם שהיא ימין שלו, ואת האתרוג ביד ימין. בכל אופן אם קרה ונטל הפוך יצא ידי חובה, אך טוב שיחזור ויטול כדינו בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
62 צפיות -
איך ניתן לתת לילד שלי לברך ביום הראשון של החג על ארבעת המינים שלי?
באם מדובר על ילד בגיל שכבר יודע לנענע כדין, בחג הראשון - הכי טוב לומר שהלולב הפקר ואז הקטן זוכה מההפקר ושוב אין בעיה אם המבוגר לוקח ממנו אחר כך. (קטן שלא יודע לנענע פטור ממצות חינוך ואפשר לתת לו לברך על הלולב בלי לתת לו מתנה וכדומה).
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
371 צפיות -
האם גדול יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם לכן?
נאמר במשנה שקטן היודע לנענע חייב בלולב, היינו שאביו חייב לחנכו במצות לולב. ובגמ' אמר ר' זירא שלא להקנות לולבו לתינוק ביו"ט הראשון משום שהוא יודע לקנות, ואינו יודע להקנות. ולכן ביום א' דחגה"ס, גדול אינו יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים, כאשר ד' מינים אלו ניתנו לקטן מקודם. אך ביום ב' יכול לצאת ידי חובת מצות ד' מינים לאחר שנתנו לקטן מכיוון שהחיוב הוא מדרבנן, והרי מדרבנן הקטן יכול להקנות לגדול, ואפשר לצאת ידי חיוב דרבנן על ידי קנין דרבנן. ודנו הפוסקים האם קטן יכול לברך על ד' מינים (מצד דין חינוך) כאשר הם אינם שלו, ואמנם יש המקילים בזה, אבל לדעת רוב הפוסקים אינו יוצא אף ביום השני, וכך נוהגים למעשה. אך הקטן יכול להקנות לקטן אחר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
128 צפיות -
אדם שצריך לטוס לחו"ל ולא יכול לשמור את הלולב לפסח. האם מותר לזרוק את הלולב לזבל?
-
האם יש בעיה לקנות ד' מינים מדוכן של ילד?
אין לקנות ד' מינים מקטן – ובפרט כשקונה אותם כדי להשתמש בהם ביום הראשון. אמנם, כאשר הקטן הוא רק משמש כשליח עבור מישהו אחר שהוא 'גדול' – מותר לקנות ממנו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
980 צפיות -
לולב שכל העלים שלו פתוחים חוץ מהעלה האמצעי האם הוא פסול?
-
האם מותר לילד מתחת לגיל בר מצוה לאגוד לולבים לאנשים מעל גיל בר מצוה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף ילד יכול לאגוד, מכל מקום טוב שלא לתת לילד לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
442 צפיות -
האם אפשר לעשות ריבה מהאתרוגים שהשתמשו בהם בחג?
ישנו מנהג כזה, והוא מבוסס על כך שראוי לעשות בד' מינים עוד מצוות, ואם כן - כאשר יברכו על הריבה, תיעשה עוד מצווה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
597 צפיות -
מה הדין באתרוג שהפיטם התנתק בחלקו, וברובו עדיין מחובר?
-
האם מותר להשתמש באתרוג ששהה במים במשך כל השבת?
אתרוג ששהה במים או כל משקה יותר מעשרים וארבע שעות - פסול לברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
436 צפיות -
לולב שעליו סגורים לגמרי, אך בסיומם הם מעט כפופים, האם הלולב כשר?
מן הדין כשהעלים כפופים רק בקצה, הלולב כשר, אך מנהג חב"ד לקחת לולב שאין עליו כפופים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
218 צפיות -
האם אפשרי בחול המועד שהאשה והבנות יטלו לולב במתנה על מנת להחזיר?
-
האם אתרוג שנפל לו העוקץ, פסול?
אם נשאר מהעוקץ כל שהוא ועי"ז הוא ממלא את גומת העוקץ כשר, אך אם ניטל כולו ונשאר גומא במקומו -פסול.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
854 צפיות -
נזכרתי בסיום התפילה ששכחתי לברך על הלולב וכבר נענעתי את הלולב בהלל ואמרתי הושענות, האם אני צריך לברך?
-
אישה שגרה בקומה רביעית והסוכה למטה. האם חייבת לברך ארבעת המינים בסוכה או שאפשר גם בבית?
-
אדם שבטעות בירך על הלולב ביום טוב ראשון של סוכות למרות שחל בשבת, האם למחרת יחזור ויברך שהחיינו?
-
ממתי אפשר לברך על הלולב?
-
האם כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך בחול המועד אומרים שזה מתנה על מנת להחזיר?
גם בחול המועד ראוי לומר, וכן נוהג כ"ק אד"ש, אם לא אמר כמובן שיצא ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
525 צפיות