
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם כהן אבל בתוך השבעה יכול לעלות לברכת כהנים?
נוהגים שאבל אינו נושא כפיו במשך כל זמן האבלות, מאחר שאינו שרוי בשמחה, ולכן אם אבל על אביו או אמו במשך כל הי"ב חודש אינו עולה לדוכן לברכת כהנים.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
292 צפיות -
אדם נתן לחבירו נעליים, לאחר כמה חודשים האדם שנתן את הנעליים נפטר. האם מותר לחברו ללבוש אותן?
-
האם יש עניין להיקבר דווקא בארץ ישראל?
מעלה גדולה היא להיקבר בארץ ישראל. למדים זאת מיעקב אבינו שביקש להיקבר בה. גם במסכת כתובות מובא שמי שנקבר בארץ ישראל כאילו נקבר ליד המזבח. וגם מובא שמי שנקבר בארץ ישראל אינו עובר גלגול מחילות בתחיית המתים. אמנם לגבי מי שנפטר בחוץ לארץ, לא בכל מקרה מומלץ להעלותו לקבורה בארץ ישראל, ויש להתייעץ עם רב בכל מקרה לגופו.
לעמוד השאלה8 צפיות -
אדם שבתוך שנת האבילות על אביו נפטר סבו, אין מי שיגיד קדיש על סבו, האם אמירת הקדיש שלו על אביו נחשבת גם לסבו, באם כן האם להמשיך בסוף הי"א חודש של אביו עד סיום י"א חודש של סבו?
אכן, אמירת קדיש אחד עולה לשניהם, גם אחר סיום י"א חודש של אביו ימשיך לומר קדיש עד סיום י"א חודש של סבו, ואין כאן חשש שמחשיב את אביו כרשע ח"ו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
420 צפיות -
האם אבל ל"ע בתוך שנת האבלות עולה לתורה גם במנחה של שבת?
-
מה הפשט במה שכתוב בספר המנהגים שאבל לא הולך לבד בהקפות?
-
האם אנו נוהגים להכניס את הציציות בעת הלוויה?
אם הינך לא נכנס לבית החיים לא צריך להסתיר את הציציות. אלא אם כן הינך נכנס לתוך ארבע אמות של מת.
לעמוד השאלה446 צפיות -
אדם שאומר קדיש על אבא שלו, וביקשו ממנו שיאמר קדיש עבור אדם נוסף, האם זה אפשרי?
-
האם מותר להשאיר את הנפטר לבד בחדר בלי שמירה?
לא משאירים את הנפטר ללא שמירה. הן משום כבודו והן כדי שלא יתדבקו בו רוחות טומאה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
161 צפיות -
האם יש עניין להדליק נר נשמה במשך כל השנה אחר הפטירה?
-
אדם שנפטר באדר בשנה פשוטה, מתי יתקיים היארצייט שלו בשנה מעוברת?
למנהג האשכנזים וחב"ד באדר א' (ויש מחמירים לנהוג מנהגי יארצייט גם באדר ב'), למנהג הספרדים באדר ב'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1225 צפיות -
האם מותר להשתתף בהלוויה של גוי?
מותר, כמובן לא בכנסיה או מסגד ולא בזמן נאום של כומר וכדומה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
547 צפיות -
האם ניתן לנחם אבל כשהוא עומד?
עיקר הניחום הוא בעת שהאבל יושב, אבל אין לומר לו לשבת, ואם הוא עומד וצריכים ללכת - ניתן גם לנחם כך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
131 צפיות -
האם מותר לקחת אוכל מבית 'אבל' ר"ל, ואם לקחתי האם מותר לאכול את האוכל?
יש שנהגו לא לקחת. אם לקחת, יש לברך ולאכול ויש בזה עילוי גדול לנשמה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1971 צפיות -
אמירת פרק צא והחלפת מקום 7 פעמים נוהגים לומר אחרי כל ביקור בבית עלמין או רק אחרי לוויה?
-
האם הדלקת נר לעילוי נשמת היא בבית הכנסת או בבית?
-
האם אפשר לעלות לבית החיים אחרי יום האזכרה כשיש קושי לעלות ביום עצמו?
אם אין ברירה אפשר, אך את שאר מנהגי היארצייט קדיש, לעמוד כש''ץ, משניות וכו' יקיימו בזמן.
לעמוד השאלה366 צפיות -
מי שאתמול קבר מתו. האם היום (ערב יום כיפור) מותר להתרחץ ולהחליף בגדים כבר בחצות או שצריך לחכות עד לסמוך לשקיעה?
-
האם אבלים היושבים שבעה יכולים לצאת להצביע?
כן, מאחר וכהוראת הרבי מה"מ (ורובם ככולם של פוסקי ההלכה בדורנו) זו חובה, הרי זה כשאר מצוות שחייב לקיים בעצמו
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
264 צפיות -
האם ילד בן 11 צריך להגיד קדיש על אביו שנפטר?
-
במקרה שהמצבה לא תהיה מוכנה בשלושים אם יש ענין לעלות לקבר?
-
אני בשנת אבילות קניתי בגדים כי זה נצרך לי. מה הן האפשרויות שאוכל ללבוש בגדים אלה?
בגדים פשוטים מותר לחדש, בגדים חשובים חליפה חולצה מכובדת וכו' יתן לאחר שילבשם יומיים ואחר כך מותר ללובשם.
לעמוד השאלה544 צפיות -
האם בשנת אבילות על אמא, ניתן לעלות על הקבר של אבא ביום השנה שלו?
מותר. אמנם אין עולים לקבר של הנפטר בתוך שנת האבילות, אך לאחר מכן אפשרי, גם אם הוא נמצא בשנת אבל על אדם אחר.
לעמוד השאלה751 צפיות -
האם מותר להשתמש בבגדי הנפטר בימי השבעה?
יש הקפדה שלא להשתמש בנעליים של הנפטר - גם אחרי השבעה. אבל בשאר הבגדים אין בעיה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
482 צפיות -
האם מותר לאשה שהיא בתוך ה'שלושים' לאבל, לצבוע שיער ולהסתפר?
-
בן שגדל אצל אבא חורג שגידל אותו כאב ממש, מרגע הלידה, האם כשהאבא נפטר הוא צריך לנהוג באבילות?
מנהגי אבילות לא ינהג. אך ניתן לעשות דברים לעילוי נשמתו - אמירת משניות, קדיש וכדו'. (בנוגע לקדיש יתום באם יש הורים בהסכמת ההורים).
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
397 צפיות -
יהודי שנרצח בטבח בדרום ולא ידוע מועד הפטירה המדויק, מתי לציין את יום השנה בשנים הבאות?
יום שמחת תורה. כשיש ספק קובעים בתאריך המוקדם יותר, ובפרט שרוב הנרצחים נרצחו בשמחת תורה.
לעמוד השאלה87 צפיות -
האם אפשר לשבת על הרצפה, או שזה נחשב כמנהגי אבילות ואין לשבת?
-
דודתי החלה אתמול לשבת שבעה, האם היא יכולה להגיע אליי לסעודת שבת?
-
האם מותר ללכת לקבר הנפטר בתוך השנה?
מן הדין אין איסור, אלא שנהוג לא להתפלל ולבקש דברים עבור החיים, שלא להטריד את הנפטר, יש נוהגים שלא לבקר כלל למעט בסוף השבעה ובשלושים, ותלוי במנהג המקום, אם יש ספק להתייעץ עם רב.
לעמוד השאלה846 צפיות -
אבל שהוא הכהן היחיד שנמצא בבית כנסת, האם עולה לברך ברכת כהנים?
בחב״ד נהוג לא לעלות לדוכן כל י"ב חודש (באבילות על הורים) גם אם הוא הכהן היחידי.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
277 צפיות -
האם אבל יכול להשתתף בתהלוכת ל"ג בעומר?
מותר ללכת בתהלוכה לכבוד רבי שמעון בר יוחאי, אך אם רוקדים ושרים לצלילי המוזיקה, לא ייטול בכך חלק.
לעמוד השאלה909 צפיות -
אני נמצאת בתוך ה30 של האבלות, ואני צריכה ללכת למקוה. מותר לי לגזוז צפרניים?
-
האם נהוג להשאיר חלק לא מסויד בקירות הבית זכר לחורבן?
כשאדם בונה או משפץ בעצמו את הדירה ולא קונה אותה מוכנה, צריך להשאיר מול הפתח חלק לא מסויד בשיעור אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
203 צפיות -
מה המנהג בקשר למציבה, האם מקימים אותה לאחרי השבעה או בשלושים?
-
האם את סעודת ה"אזכרה" לנפטר כדאי לעשות בליל יום השנה או במוצאי היום?
-
בנוגע לסיום שנת אבילות, מתי עולים לבית החיים? והאם יש משהו שצריך לעשות בחודש ה12 כשתאריך הפטירה יוצא בחודש ה13, מפני ששנה שעברה היתה מעוברת?
מנהג בני ספרד לעשות לימוד לנפטר בסוף ה-11 חודש, ויש שנוהגים אף לעלות. האשכנזים וכן מנהג חב"ד לא עולים. כאשר היארצייט חל בחודש ה13, מנהג בני ספרד לעשות אזכרה כרגיל. (בתום י"ב החודש. על אף שאינו תאריך הפטירה) ומשנה שניה ואילך ביום הפטירה. בני אשכנז ומנהג חב"ד לעשות את היארצייט ביום הפטירה (בחודש הי"ג) אף בשנה הראשונה. (יש שנהגו לעלות לקבר אף בתום יב"ח).
לעמוד השאלה1061 צפיות -
האם יש עניין להגיע עם בגדים שחורים להלוויה?
-
מתי צריך להגיד קדיש על אדם שנפטר בל' כסלו שנה שעברה כשהשנה אין ל' כסלו?
-
אימי נפטרה ואבי מתחתן בקרוב, הוא מעוניין שאהיה בחופה האם מותר לי?
מן הדין אין בכך איסור, אך המנהג הוא שהילדים לא משתתפים בחתונת הוריהם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
991 צפיות -
האם יהודי בשנת אבל יכול להשתתף בבר מצווה של הנכד שלו?
-
האם מותר לאישה בשנת אבילות להשתתף בברית בחג סוכות?
-
היארצייט של אמא שלי חל בשבת ויש אדם אחר שהוא חיוב בשנת אבל, למי יש עדיפות מפטיר?
-
האם ההוראה שלאבל מותר ללמוד חסידות, מקורה באדמו"ר הזקן או יותר מאוחר? ומה באמת הטעם שמותר, הרי זה לימוד תורה שיש בו הנאה?
המקור אינו בדברי אדמוה"ז, אלא מובא בשם ר' הלל מפאריטש, בספר "נתיב החיים" ובספר המנהגים - חב"ד. הרבי הסביר בעת ניחום אבלים אצל רש"ג, שזה מיוסד על מאמר רז"ל "אין מוסרין רזי תורה אלא למי שלבו דואג בקרבו".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
566 צפיות -
האם ביום יארצייט שחל בשבת יש עניין לקרוא בתורה חוץ מלעבור לפני התיבה, ואם כן האם צריך לקרוא גם במנחה של שבת?
המנהג של קריאת התורה הוא רק בשנת האבילות, ובזה נאמר שהאבל משתדל להיות הבעל קורא בקריאה דיום ב' וה' ומנחת שבת, ולא נאמר על שחרית של שבת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
333 צפיות -
אדם שיושב שבעה על אחותו, ובמהלך ימי השבעה, חמיו שהיה לו קשר מאוד טוב, נפטר. האם באמצע השבעה הוא יכול לצאת ללוויה של חמיו?
לאחר שלשה ימים מהאבילות אפשר ללכת. אך בשלשה ימים ראשונים רק אם זה מאד חשוב לו.
לעמוד השאלה277 צפיות -
אישה נכה שמאוד קשה לה ללכת לבית עלמין בסוף השבעה של אחותה חייבת או לא?
-
כשיש עשרה יהודים ולא עשו מנין ויש חיוב בבית הכנסת, האם האבל יכול לומר את הקדישים אחרי תהילים ומשניות?
הקדיש שהחיוב אומר זה קדיש אחר פסוקים או קדיש דרבנן שאחר דברי אגדה, קדישים אלו אפשר לומר כשיש עשרה שומעים בלי קשר לתפילה במנין.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
434 צפיות -
האם מותר לקנות משקפיים חדשות בשנת אבל?
-
יהודי נפטר בחו"ל ונקבר בארץ, חלק ממשפחתו נשארו בחו"ל וחלק באו לארץ, היכן יושבים שבעה?
מי שנשאר בחו"ל ולא בא ללוויה, יכול לשבת בבית הנפטר, ואם אי אפשר לו ישב בביתו. אלו שבאו לארץ להשתתף בלוויה ישבו בביתם או במקום בו הם נמצאים כאן בארץ. באם אי אפשר לשבת במקומם בצורה מסודרת יכולים לסדר לעצמם מקום אחר לשבת בו (בית של אחד האחים, השכרה וכדומה).
לעמוד השאלה358 צפיות