
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם ניתן לשחק בסביבונים על מטבעות כסף, או שזה נחשב להימורים?
-
אני נוסעת לרבי לחג חנוכה, האם אני יוצאת ידי חובה בהדלקת נרות הציבורית ב770?
לא יוצאים ידי חובה בהדלקת חנוכיה ציבורית. יש לצאת ידי חובה במקום שישנים שם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
545 צפיות -
אם ברכתי ב'מבצעים', או בהדלקה מרכזית או בבית הכנסת שהחינו עם שם ומלכות, האם אני יכול לברך שהחינו בבית?
אם מברכים ברכת שהחיינו בהדלקות ציבוריות - אין לברך אח"כ שוב שהחיינו בבית. אך אם יש בני בית שצריך להוציא אותם ידי חובתם (הבנות והקטנים) - אפשר לברך עבורם שהחיינו. ואם הדליקו קודם בבית ואח"כ יוצאים להדלקה המרכזית - אפשר לברך שוב שהחיינו עבור הציבור
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
399 צפיות -
שכחתי לומר ועל הניסים, מה הדין?
-
האם אפשר לברך על הדלקת נר חנוכה בהדלקה מרכזית על מנורה של חשמל?
-
אדם המתפלל כש"ץ בחנוכה ליארצייט של אביו, האם הוא יורד מהעמוד להלל כמו אבל?
-
האם אפשר לזרוק לפח אחרי חנוכה את הכוסיות הריקות של הנרות?
-
קניתי שני בקבוקי שמן זית עבור הדלקת נרות חנוכה, בבקבוק אחד נשאר עדיין שמן. האם מותר להשתמש בו לבישול ואכילה אחרי חנוכה?
-
האם אחר שעבר שיעור הזמן שהנרות צריכים לדלוק, מותר להשתמש לאורם?
מחמירים לא להשתמש לאור הנרות גם אחר שעבר שיעור הדלקתם (50 דקות).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
366 צפיות -
מה סדר קריאת התורה בחנוכה?
בימי חנוכה קוראים בתורה בפרשת נשא, בקרבנות הנשיאים. עולים לתורה בכל יום שלושה קרואים: כהן לוי וישראל. ביום ראשון של חנוכה קוראים לכהן מ"ויהי ביום כלות משה" עד לחנוכת המזבח. ללוי עד "מלאה קטורת", לישראל עד "נחשון בן עמינדב". החל מהיום השני של חנוכה קוראים בכל יום קרבנות של שני נשיאים, לדוגמא ביום השני, לכהן מ"וביום השני" עד "מלאה קטורת", ללוי מ"פר אחד" עד "בן צוער", לישראל "ביום השלישי" עד "אליאב בן חלון". ביום השמיני של חנוכה, קוראים לכהן מ"וביום השמיני" עד "מלאה קטורת", ללוי מ"פר אחד" עד "בן פדהצור" ולישראל קוראים מ"ביום התשיעי" עד "כן עשה את המנורה". בראש חודש מוציאים שני ספרי תורה וקוראים בראשון שלושה עולים בקריאת ראש חודש, כהן עד "רביעית ההין", לוי עד "ונסכה" ושלישי עד "ונסכו", ובספר השני עולה רביעי וקוראים את הנשיא של אותו יום.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
158 צפיות -
כשמדליקים חנוכיה במבצעים במקום ציבורי בכדי לברך את הברכות צריך שיהיו נוכחים במקום 10 יהודים או שמספיק שיעברו בתוך החצי שעה?
-
חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?
כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
880 צפיות -
האם ניתן להדליק נרות חנוכה באירוע משפחתי בחנוכה המתקיים במסעדה?
אם יש מנין יהודים, אפשר להדליק בברכה כמו נרות בית הכנסת (אחר פלג המנחה). יש להזכיר לאנשים להדליק בבית, כי לא יוצאים ידי חובת המצווה במקום ציבורי, כל אחד צריך להדליק בביתו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
702 צפיות -
מה דין השמן שנותר מנרות החנוכה, לאחר חג החנוכה?
על נר חנוכה צוו חז"ל ש"אסור להשתמש לאורה". וביארו הראשונים בטעם הדבר, משום שיהיה ניכר שהוא לשם מצוה, כמו שנרות המקדש היו אסורים לשימוש זר. וכתבו הפוסקים שמכך למדים דין איסור השתמשות בשמן הנותר בחנוכיה לאחר שכבתה משום שהוקצה למצוותו. וביארו הפוסקים בטעם הדבר שאין השמן מותר בהנאה כמו עצי הסוכה שמותרים לאחר החג, משום שבעצי הסוכה היה ידוע מראש שיישארו אחרי החג ולכן לא כיון להקצותם רק למצוותם. לעומתם בשמן נרות החנוכה, ידע שהשמן יכלה וכשיצק את השמן במנורת החנוכה, כוונתו הייתה שכל השמן יבער. משום כך נפסק בשלחן ערוך כי יש לשרפו לאחר חג החנוכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1429 צפיות -
חנוכיה שהקנים שלה לא ממש סימטריים כך שיש נר קצת גבוה ויש נר קצת נמוך, האם מותר להדליק בה?
אם זה ממש קצת, מותר להדליק בה, אך יותר מהודר שכולם יהיו באותו גובה ממש.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
539 צפיות -
האם אלמנה מחויבת בהדלקת נר חנוכה?
-
האם לובשים בחנוכה בגדי שבת?
-
מי שברך על הדלקת הנרות בבית הכנסת, האם מברך שוב בביתו?
רבים מדיני החנוכה נסובו סביב קביעת חז"ל שיש להביא ל"פרסומי ניסא", משום כך הם ראו את הזמן והמקום שיפרסמו את הנס בקנה מדה הרחב ביותר. בדורות מאוחרים יותר, החל מתקופת הגאונים, הרחיבו את פרסום הנס והנהיגו להדליק את נר החנוכה אף בבית הכנסת עם ברכותיו. את מנורת בית הכנסת מציבים בכותל דרום, כשהנרות מסודרים ממזרח למערב ומקומם גבוה, למעלה מעשרה טפחים. החל מפלג המנחה ניתן לברך על נרות בית הכנסת, ולמנהגנו מדליקים לאחר 'מנחה' לפני 'עלינו'. ואין יוצאים ידי חובה בהדלקה זו ואפילו המברך עצמו חוזר ומברך בביתו. אך לא יברך "שהחיינו" בביתו, אלא אם-כן מדליק להוציא גם את בני-ביתו ידי חובתם.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
437 צפיות -
בחור ישיבה צריך להדליק נר חנוכה בחדרו שבפנימיה או לסמוך על זה שבבית ידליקו בשבילו?
-
מהו גיל חינוך לעניין הדלקת נרות חנוכה?
-
האם תזכורת בפלאפון נחשבת כשומר לעניין אכילה לפני מבצעים בחנוכה?
-
האם ישנה הקפדה לאיזה כיוון יש להעמיד את מנורת החנוכה?
-
בברכת המזון בחנוכה אומרים מגדיל או מגדול?
-
הדלקתי נרות חנוכה, אך לא התחלתי מהנר החדש אלה הפוך מהנר הישן מימין לשמאל, האם יצאתי ידי חובה?
אף שמתחילים להדליק בכל ערב מהנר החדש הנמצא בשמאל, כאשר טעה והתחיל מנר אחר יצא ידי חובה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
144 צפיות -
האם נכון לכתחילה לעשות ערב לביבות משפחתי ואחריו כל משפחה תדליק בביתה או שקודם כל תדליק כל משפחה בביתה ואחרי זה ערב לביבות?
-
אם רוצים להדר בנרות החנוכה, האם יש הבדל בין הפתילות האדומות,לפתילות מצמר גפן לבד?
-
האם יש להתעכב בערב שבת חצי שעה ליד נרות החנוכה?
-
אם מדליקים חנוכיה מרכזית ב'מבצעים' כמה אנשים צריך שיהיו נוכחים כדי להדליק בברכה?
לכתחילה עשרה אנשים. במקרה שאין, יכולים בדיעבד לברך במידה ויהיו עשרה שיראו אותה בזמן שיעור ההדלקה (חצי שעה).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
503 צפיות -
האם נדרש שלכל אחד מבני הבית יהיה שמש להדלקת נרות החנוכה, או שדי אחד לכל אנשי הבית?
-
האם אפשר בהדלקת חנוכיה מרכזית ברחוב העיר להדליק עם בנזין?
אפשר להדליק עם כל השמנים. כמובן בבית משתדלים להדליק עם שמן זית שהוא מצוה מן המובחר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
294 צפיות -
מה דיני השמן והתפילות שנותרו מימי החנוכה?
השמן שנותר בחנוכיה והפתילות (מצד השמן הבלוע בהם) לאחר היום השמיני של חנוכה, כיוון שהוקצו למצוותן, אם לא התנה עליהם שאינו מַקְצֶה אותם – נאסרו בהנאה ועליו לשרפם במדורה בפני עצמה (ואין להשהותם לשנה הבאה). אם הנרות דלקו חצי שעה לאחר צאת הכוכבים, ולאחר מכן כבו – אין קדושה בשיירי השמן. אך יש שהחמירו בכך אם לא התנה בפירוש, ולכן אם רוצה להשתמש בשמן זה לכתחילה ראוי להתנות בפירוש שאינו מַקְצֶה שמן זה. ואף אם הקצה - לא ישתמש בביזיון ככל תשמיש מצווה שבלה. אך השמן הנותר בבקבוק, אין בו קדושה בכל אופן ומותר ליהנות ממנו.
לעמוד השאלההרב שמעון מאיר פרבר
241 צפיות -
מה עושים עם שמן מנר חנוכה שנשפך על הרצפה?
-
הנרות נכבו קודם שעבר חצי שעה - צריך לחכות עוד חצי שעה מהזמן שהדלקתי שנית?
-
האם המנהג שמדליקים חנוכייה בפתח, זה בפתח של הבית או בפתח של חדר בתוך הבית?
-
האם מותר לעשות מלאכה בערבי חנוכה?
על חג החנוכה נאמר בגמרא שנקבע "בהלל ובהודאה". וביארו הפוסקים שכוונת הגמרא שנקבע כחג לעניין הלל והודאה, "אבל מותרין . . בעשיית המלאכה". עם זאת כתבו הפוסקים, שנהגו הנשים שלא לעשות מלאכה כל עוד הנרות דולקים; וכתבו הפוסקים שהמלאכות מהן נמנעות הנשים בעת ההדלקה הן תפירה, כיבוס ודומיהן. אולם בהכנת צורכי סעודה וכדומה מותרות, שכן זמן הדלקת הנרות לא חמור במהותו יותר מחול-המועד, ולכתחילה משתדלות להימנע מכל מלאכה. ויש שהחמירו ואסרו בחצי השעה הראשונה כל מלאכה, ויש שהחמירו עוד ואמרו שאף הגברים אסורים במלאכה בזמן זה; יצוין כי למעשה גם ללא האיסור, למנהגנו מקפידים להתעכב למשך חצי השעה הראשונה על יד הנרות. ונחלקו הפוסקים עד מתי נאסרה המלאכה. ולמעשה נהוג להימנע ממלאכה במשך הזמן המינימלי לבעירת הנרות, שהוא חצי שעה, או לכל היותר חמישים דקות, ובחלוף זמן זה מותר לעשות מלאכה שלא כנגד הנרות. וכיוון שנשים חייבות במצוות נר חנוכה, אף שאינן מדליקות בעצמן, ראוי שימנעו מלכתחילה מעשיית מלאכה, משינה ולימוד קודם ההדלקה. ובעת הצורך יש להקל להן במלאכה או לימוד כגון לימוד לצורך בחינה וכדומה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
232 צפיות -
מה הדין של אבל בחנוכה?
האבלות ממשיכה כרגיל. כאשר ניגש להיות חזן, מתפלל עד ההלל ובהלל יחליף אותו אחר. בהדלקה הראשונה בביתו מברך שהחיינו אך לא בבית הכנסת. במסיבות חנוכה משפחתיות בביתו המתקיימות ללא תזמורת - יכול להשתתף.
לעמוד השאלה1189 צפיות -
האם גם האישה צריכה להישאר ליד נרות החנוכה חצי שעה?
לא צריכה להישאר אבל אינה עושה מלאכה בזמן הזה, למעט בישול, אפיה, וכיוצא בזה. שיכולה לעשות.
לעמוד השאלה976 צפיות -
בקבוק שמן שנשאר גלוי כל הלילה, האם מותר להשתמש בו לנרות חנוכה?
-
איזה שמן הכי מהודר להדלקת חנוכיה?
-
האם עדיף שהחנוכיה תהיה בכניסה לבית בפנים, למרות שאי אפשר לשבת שם ולראות את החנוכיה?
אין עדיפות כזו, תדליקו בפתח מרכזי בתוך הבית שניתן לשבת אצלו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
325 צפיות -
האם יש עדיפות להשתמש בפתילות הישנות בהדלקת נרות חנוכה?
המשמשים בקודש אצל הרבי החליפו כל יום בחדשות. אמנם אין מניעה מלהשתמש בישנות וכן נהג כ"ק אדמו"ר הריי"צ.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
618 צפיות -
באיזה פתילות יותר מהודר להשתמש לחנוכה בצמר גפן או בפשתן?
-
האם מקפידים בחנוכה שהשמש יהיה מנר שעווה דווקא?
-
האם ניתן להדליק את החנוכיה בנרות משמן מוצק או שצריך להדליק דוקא בשמן נוזלי?
-
עד מתי אפשר להדליק נרות חנוכה?
לכתחילה יזהר להדליק לפני חצות הלילה, ואם לא הדליק לפני חצות ידליק אחרי חצות עד עלות השחר. כשמדליק אחרי חצות יברך רק אם בני ביתו ניעורים ולפחות אחד מהם, אם בני ביתו ישנים נכון להעיר אותם ולברך. לפני חצות יכול לברך בכל מקרה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
271 צפיות -
האם יש עדיפות שהפתילות לנרות חנוכה יהיו צמר גפן נקי ולא מצופה עם שעווה?
כן עדיף צמר גפן נקי שאז השמן זית נדלק מיד, כאשר יש שעווה השמן זית לא נדלק מיד. זה לא מעכב בדיעבד, אבל לכתחילה עדיף צמר נקי.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
812 צפיות -
היכן מניחים את המנורה בפתח שאין בו מזוזה?
מניחים את המנורה בעובי המזוזה בחלל פתח אחד מחדרי הבית, בצד שמאל של הנכנס - מול המזוזה, ואז הוא מוקף במצוות - מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל בפתח שאין בו מזוזה, מניח את המנורה בצד ימין.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1004 צפיות -
האם אפשר להדליק את החנוכיה בפתח חדר השינה?
-
כאשר נשאר שמן בחנוכיה מההדלקה אתמול האם אפשר להשתמש בו להדליק היום?
-
אדם הדליק חנוכיה ולפני שחלפה חצי שעה מישהו הזיז אותה למקום אחר שאינו מקום ההדלקה ואינו בפתח הדלת. האם יצא ידי חובה?