
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם יש צורך לקרוא ביחד עם מוסר השיעור בשביל לצאת ידי חובת תלמוד תורה, או שיוצאים בעצם שמיעת השיעור?
אם שומע את הרב ממש - אין צורך בכך, כיוון ששומע כעונה. אך אם שומע במכשיר והדבר לא יפריע לו להבנה - יש מקום להחמיר לקרוא.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
608 צפיות -
האם מותר לבחור בן 14 ללמוד זוהר?
לימוד זוהר בגיל מוקדם יכול להביא להבנה לא נכונה בעניינים מופשטים ורוחניים. לכן, יש ללמוד את תורת החסידות, ובפרט תורת חסידות חב"ד, המבארים עניינים אלו היטב ואת ההוראה הנלמדת מהם. ואילו לימוד זוהר מקובל שלומדים רק אחרי גיל ארבעים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
620 צפיות -
אדם שעובד לפרנסתו, האם יכול להסתפק במצוות לימוד תורה על ידי לימוד השיעורים היומיים, חת"ת ורמב"ם?
כותב אדמו"ר הזקן, שבעל עסק שטרוד כל היום יוצא ידי חובתו בלימוד גם ביום וגם בלילה, חייבים שחלק מהלימוד יהיה ביום וחלק מהשיעורים הלילה. גם בשיעורים אלה [אם הוא לומד, ולא רק קורא] יוצא ידי חובתו, ואם יש לו זמן מיותר ולא טרוד – אז חייב ללמוד יותר.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
656 צפיות -
מהי חשיבות לימוד ההלכות הפסוקות בכל יום, ועד כמה הוא הכרחי מבחינה הלכתית?
על למוד התורה נאמר: "ושננתם", ודרשו חכמים: "אל תקרי 'ושננתם' אלא 'ושלשתם' .. שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד". ומבואר בגמרא שהלימוד בכל יום צריך להתחלק לשלשה חלקים: מקרא, משנה ותלמוד. וכתבו הפוסקים שהעוסק במלאכה ואין לו פנאי ללמוד, עליו לקיים את חובת "הלכות-פסוקות ותלמוד", בלמוד הלכות פסוקות על-מנת שידע כיצד לנהוג, ואינו יוצא ידי חובת תלמוד-תורה ללא לימוד ההלכות בכל יום. ואמרו חכמים מיום שחרב בית-המקדש, אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד, וכרמז לזה כתב האריז"ל שהפסוק "הריעו לה' כל הארץ" ר"ת הלכה. וידועים דברי חז"ל "כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם-הבא".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
385 צפיות -
השבוע מתחילים מחזור חדש בלימוד הרמב"ם, האם אפשר להתחיל יום מוקדם, כדי להספיק לעמוד בקצב, בימים הראשונים שהשיעורים ארוכים?
הנכון הוא להתחיל יחד עם כולם, אחת הסיבות לתקנת הרמב"ם היא לאחדות עם ישראל שכולם לומדים יחד את אותו שיעור כל יום.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
405 צפיות -
האם מותר למלמד להכות תלמיד או לבייש אותו ברבים?
חובת הרב להזהר בכבוד התלמיד ולאהבו. לבייש, הותר ברמב"ם ושו"ע רק כאשר רואה שהתלמידים מתרשלים, אם פעולה זו עוזרת ללימודם וחינוכם. נחלקו הפרשנים האם היתר הכלמה הוא בפני רבים, והאם היתר זה נותן אפשרות להכלים גם יחיד או דוקא קבוצה. בענין להכות או לאיים, להכות במידה וזה עוזר ללימוד הותר בשו"ע רק ברצועה קטנה, ולא לאיים או לתת מכה (אפילו קטנה) במקל גדול שיש באפשרותו לעשות לילד נזק וחולי. בכל אופן, אחר גערה או הכאה, חייב המלמד למצוא הזדמנות להראות לילד שאוהבו ולפייסו כמבואר בספר יוסף אומץ עפ"י דברי חז"ל יצר תינוק תהא שמאל דוחה וימין מקרבת. בימינו המציאות בנוגע לעונש גופני השתנה והעונש הגופני אינו מביא תועלת, אלא מזיק. וגם הגערה וההכלמה לבשו צורה אחרת רכה יותר, כי התבררו כלא יעילות בצורתם המקורית לחינוך שבימינו, ויש לכך כמה סיבות על פי תורה.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
627 צפיות -
האם מותר לומר דברי תורה כשיש בחדר קערה עם מים של נטילת ידיים שחרית מכוסים במגבת?
-
אני צריך להשלים חומש של שיעורי החת"ת, מה לומר קודם את שיעורי ההשלמה או את השיעור היומי?
-
כאשר צריך להשלים פרקים בלימוד הרמב"ם, לומדים קודם את השיעור היומי או קודם את ההשלמה?
לומדים קודם את השיעור היומי כדי להתאחד עם כל עם ישראל (אם יספיק היום לגמור את כל ההשלמות וגם את השיעור של היום, יכול ללמוד לפי הסדר).
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
565 צפיות -
האם מותר לתת לגוי חמישה חומשי תורה מתורגמים לספרדית?
-
האם מותר ללמד תורה לגוי שנשוי ליהודיה על מנת לקרב את האשה?
תלמד עמו סוגיות בחסידות העוסקות באחדות ה' שגם גויים מצוויים ללומדם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
465 צפיות -
האם בזמן העבודה מותר ללמוד תורה?
באם זה מפריע אפילו מעט לעבודה, אין ללמוד בזמן העבודה אלא רק בזמנך הפנוי או בהפסקה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
508 צפיות -
אני משלם למישהו סכום מסויים כל חודש עבור הסכם יששכר וזבולון, האם הכסף יכול להחשב כחלק מהמעשרות שלי?
דנו בזה הפוסקים ויש בכך כמה וכמה דעות, למעשה באם יכול ליתן שלא ממעשר יתן שלא ממעשר, אך באם ההמנעות משמוש בכספי מעשר תגרום שיפסידו הלומדים יתן ממעשרות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
501 צפיות -
כאשר מסיבות רפואיות אני מתקשה לקרוא, האם אוכל לשמוע את שיעורי החת"ת (רק לשמוע בלי להגיד)? או שאחר כך אצטרך להשלים הכל בדיבור ממש?
אתה יכול רק לשמוע כי הכלל בלימוד הוא "שומע כעונה" ובפרט למי שאינו יכול לומר בפה. אם יש באפשרותך, תאמר בלחש מילה במילה אחר הקורא. כל טוב ורפואה שלמה וקרובה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
375 צפיות -
ספר שדפיו אינם מריחים טוב כלל, אך הריח אינו מגיע לאפי. מותר ללמוד בספר?
-
האם מותר ללמוד בשכיבה?
מצד כבוד נותן התורה - לכתחילה יש ללמוד בישיבה או בעמידה. ובדיעבד כשמתקשה בכך יכול גם בשכיבה, בתנאי שיקפיד לנהוג בצניעות בנקיות ובכבוד הראוי בעת לימודו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
723 צפיות -
האם מותר לחשוב אותיות של תניא במקום שאסור לומר אותן?
במקום שאינו נקי אסור. אך במקום שאינו צנוע מותר עקרונית אך כמובן לא תמיד מתאים.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
335 צפיות -
כאשר אני לומד בבית הכנסת ומוציאים ספר תורה עלי לעמוד?
זה לשון הערוך השלחן: 'ודע דהחיוב לעמוד בפני ספר תורה – אפילו בשעה שעוסק במצוה, ואפילו בשעה שלומד בתורה. שהרי אמרו בריש מגילה: תלמוד תורה דיחיד – קיל. כבוד תורה דיחיד – חמור, עיין שם. וכל שכן כבוד התורה עצמה, דגדול מלומדיה, כדאיתא בפרק קמא דקידושין (לג ב): אם מפני לומדיה עומדין – מפניה לא כל שכן?'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
656 צפיות -
האם מותר ללמוד תנ"ך בלילה?
מותר ללמוד בלילה רק עם פירוש, כמו פירוש רש"י רד"ק מצודות וכדומה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
575 צפיות -
אפשר ללמוד את הזוהר הקדוש בכל שעה?
-
האם מותר ללמוד בספר "חמדת ימים"?
אצטט מענה הרבי על שאלה זו: ״בהנוגע לס' חמדת הימים הנה גם בדבר זה יש סברות חלוקות וכיון שלע"ע לא מצאתיו מובא בספרי רבותינו נשיאינו הק', הרי לאידך גיסא מה לו להתחיל לימוד הקבלה דוקא מספרים כאלו שיש חילוקי דיעות אודותם, ובפרט שכבר עוררתי על ההכרח ללמוד תורת החסידות שבה נכללה ג"כ חכמת הקבלה ודוקא על ידה נשמרים מלטעות ח"ו בחכמת האמת...".
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
645 צפיות -
האם מותר ללמוד בעל פה פסוקים מהתורה?
נאמר בגמרא "דברים שבכתב אי אתה רשאי לומר בעל פה", וכתבו המרדכי והכל בו שכל הפרשות שנהגו חובה עליהם להגיד (כמו קריאת שמע ופסוקי דזמרה וכו') מותר להגיד בעל פה, ולכן כיון שחובה להגיד כל יום ואין בזה משום דברים שבכתב וכו'. ובטור כתב עוד לחלק בין המוציא את חבירו ידי חובה שלא יכול להגיד בעל פה, ובין להגיד לעצמו שיכול להגיד בעל פה. ונפסק בשו"ע שכל דבר שרגיל ושגור בפי הכל, כגון קריאת שמע וברכת כהנים ופרשת התמיד וכיוצא בהן, מותר. ובשו"ת ציץ אליעזר דן בזה, לגבי פסוקים שאומרים בבית הספר, ו'עונשים' שהילדים צריכים להגיד בעל פה, ולכאורה זה נגד הכלל שדברים שבכתב אין לומר בעל פה, וביאר שמצד חינוך יהיה מותר ("פסוק לי פסוקך").
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
444 צפיות -
מהו הצורך בלימוד ההלכות הצריכות - כאשר ניתן להפנות בקלות שאלה לרב מורה הוראה?
אדמו"ר הזקן מבהיר מבחינה פרקטית, עד כמה נחוץ לימוד ההלכות המעשיות. ראשית, על האדם להיות בקי בכל ההלכות של קיום כל המצוות, וזהירות מכל איסור, מפני שלא תמיד ישנו מורה-הוראה נגיש, שיוכל לשאול אותו כיצד לנהוג, ובהעדר הלימוד בקלות יוכל לעבור על איסורים ח"ו, כמו בהלכות שבת המרובות. שנית, יתכן ויהיו דברים שכלל לא יעלה בדעתו שקיימת בעיה כלשהי בתחום זה, ולכן על כל אדם מוטל לרכוש ידע כללי בהלכות הצריכות הלכה-למעשה, ולו בכדי שידע להפנות את השאלה אל רב מורה-הוראה שיורהו כיצד לנהוג.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
882 צפיות -
מתחילת המחזור החדש ברמב"ם אני לא אוחז בקצב המסלול. מה לעשות, יש סיבה לעבור מסלול ללימוד פרק אחד ליום אם אני לא מספיק?
זה תלוי באפשרויות שלכם. אפשר לעבור למסלול אחר, אבל אפשר גם שתלמדו היום את הפרקים של היום, וכשתוכלו, תשלימו את הימים הקודמים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
320 צפיות -
האם אנו נוהגים לומר "יהי רצון" קודם הלימוד?
-
שיעורי הרמב"ם, האם חייבים לומר אותם בפה או שאפשר לקרוא בעיניים?
-
האם צפי'ה בשיעור תורה בווידאו נחשבת ללימוד תורה?
כותב אדמו"ר הזקן בהלכות תלמוד תורה: "כל אדם צריך להיזהר להוציא בשפתיו ולהשמיע לאוזניו כל מה שלומד בין במקרא משנה ותלמוד, אלא אם כן בשעת עיון להבין דבר מתוך דבר. וכל מה שלומד בהרהור לבד ואפשר לו להוציא בשפתיו ואינו מוציא אינו יוצא ידי חובת מצות ולמדתם אותם, אלא אם כן שומע מפי המדבר שהשומע כעונה בפיו". ומכאן - שאם מקפיד אכן לשמוע היטב, ובפרט כאשר הסיבה שאינו מוציא בשפתיו היא כדי להבין את השיעור - יוכל לקיים את מצוות תלמוד תורה. כ"ק אד"ש מה"מ מבאר שאף מי שלומד בהרהור, הדבר נחשב לו לימוד תורה אף אם אינו מקיים בכך את מצות "ולמדתם אותם", הוא מקיים בכך את מצות "והגית בו יומם ולילה".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1232 צפיות -
האם יש עניין שכאשר משאירים ספר פתוח שמים מעליו ספר?
העניין הוא שכשאדם צריך לצאת באמצע לימודו, לא ישאיר הספר פתוח, שאין זה כבודו של הספר שיהיה פתוח בלא שילמדו בו, אלא יסגרנו ויצא. ואמרו דרך סגולה, שמי שמשאיר הספר פתוח משכח תלמודו.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
486 צפיות -
באם חברי יצא מהכיתה והשאיר את ספר הלימוד פתוח, האם אני יכול לסגור במקומו את הספר?
יש בעיה להשאיר ספר פתוח, ולכן תלמד מעט מהספר ואז תסגור אותו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
558 צפיות -
על איזה מסכתות מותר לעשות סיום בתשעה באב?
נוהגים לעשות סיום מסכת גם בתשעה באב על מסכת מועד קטן / שמחות / הל' בית הבחירה, סיום על מסכת מועד קטן אפשר לעשות גם קודם חצות היום.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1661 צפיות -
האם בתשעה באב אחר חצות מותר ללמוד את שיעורי החת"ת?
-
האם מותר ללמוד ולדבר בין העליות בקריאת התורה?
מתואר בספר נחמיה שכשפתח עזרא הסופר את ספר-התורה לקרוא בו: "עמדו כל העם". ודרשו חכמים: "אין עמידה אלא שתיקה", ומכאן אמרו ש"כיון שנפתח ספר תורה אסור לספר אפילו בדבר הלכה". א"כ, משעה שנפתח ספר התורה, אין לדבר כלל אלא יש להקשיב לקריאת התורה ולא לעיין אף בשאר ספרי הקודש באמצע הקריאה. ואף בזמן שבין העליות אין לדבר ואפילו בדברי תורה. וצריך להיזהר בזה ביותר כידוע ע"פ מכתבו של הרבי הרש"ב. אמנם, אם רוצה לקרות מלה במלה עם השליח ציבור בכדי שיוכל לכוין ולשמוע יותר טוב את הקריאה – מותר. ובלבד שלא ייעשה כן בקול רם ויש להיזהר גם מזה ע"פ המכתב הנ"ל של הרבי הרש"ב. כיום שמקובל שמאריכים באמירת "מי שברך", מותר בדברי תורה בזמן אמירת "מי שברך" בין העליות בלבד.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
192 צפיות -
הרמב"ם כותב לעשות התעמלות, האם זה גם לתלמידי חכמים שתורתם אומנותם או שיש חשש של ביטול תורה?
הרמב"ם כותב היות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא. כמובן שהכל במינון הנכון ולא להפוך את הטפל לעיקר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
327 צפיות -
האם יש עניין מיוחד שהאב ילמד עם בנו בשבת?
נוהגים שבמשך השבת לומדים האבות עם ילדיהם ובוחנים אותם על מה שלמדו במשך כל השבוע, ובפרט על פרשת השבוע.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
104 צפיות -
האם מותר לחשוב אותיות של תניא תוך כדי הטבילה במקווה?
דרשו חכמים מהפסוק: 'ולא יראה בך ערות דבר', שדיבור אסור כנגד ערווה אך הרהור מותר, על כן מותר להרהר דברי תורה במקום הטבילה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1072 צפיות -
מותר לומר אגרת הרמב"ן בלילה?
-
האם מותר ללמוד חומש בלילה?
-
האם אפשר ללמוד חת״ת אחרי שקיעה?
חומש עם רש"י אפשר, ובפסוקים שאין עליהם פירוש רש"י יקרא עם תרגום או מפרש אחר. תהילים לא אומרים בלילה, תניא אין בעיה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
791 צפיות -
האם במוצאי שבת אפשר לראות וידאו של הרבי בבית הכנסת לפני הדלקת נרות חנוכה?
-
האם מותר ללמוד חסידות בליל ניטל?
-
אם אני מתעורר באמצע הלילה ומתכוון להמשיך לישון האם מותר לי לשמוע בטלפון שיעור בלי לברך ברכות התורה?
-
האם ההוראה ללמוד חת"ת היא גם לנשים?
-
האם ספר בן סירא הוא ספר קודש, ואם לא האם זה ביטול תורה לקרוא בזה?
על פי דברי הרבי מה"מ אינו בגדר ספר קודש מוסמך במאה אחוז, אך דבריו מובאים על ידי הפוסקים וכו' כך שזה לא ביטול תורה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
460 צפיות -
מדוע אנו לא נוהגים לומר את תפילת ר' נחוניא בן הקנה בכניסה לבית המדרש וביציאה ממנו, אע"פ שכך נפסק בהלכה?
כותב כ''ק אד''ש 'וצע"ג שלא ראיתי נוהגין כן'. ובערוך השולחן כתב ד'נראה משום דעכשיו הלומדים בביהמ"ד אינם מורים הוראות'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
219 צפיות -
האם מותר ללמוד תורה במספרה?
אין בעיה, רק כשהוא עצמו מסתפר וראשו מגולה, נכון שלא ללמוד, אך בהרהור אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
54 צפיות -
הרופא אסר עלי להכנס למים. מה אפשר לעשות במקום מקוה לפני שחרית?
כשאין ברירה יש ללמוד פרקי משניות ממסכת מקוואות כתחליף.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
667 צפיות -
מהי החשיבות בחזרה על הלימוד?
על דברי תורה נאמר: "ושננתם" ודרשו חכמים: "שיהיו דברי תורה שנונים ומחודדים בפיך שאם ישאלך אדם דבר אל תגמגם . . אלא אמור לו מיד", ואמרו חז"ל: "כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה, דומה לאדם שזורע ואינו קוצר". ולכן יש לחזור תמיד על דברי התורה אותם למדים. ובלמוד הלכה למעשה יש להשקיע בשינון ובחזרה גם אם ריבוי החזרה גורם לו להתקדם בידיעותיו באיטיות, אלא שעליו להפיק את המרב לפחות, בהלכות מעשיות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
499 צפיות -
לאבל מותר לומר תהילים?
-
האם כאשר לומדים תורה בלי להוציא בפה אלא בהרהור, מקיימים מצות תלמוד תורה?
כותב אדמו"ר הזקן בהלכות תלמוד תורה: "כל אדם צריך להיזהר להוציא בשפתיו ולהשמיע לאוזניו כל מה שלומד בין במקרא משנה ותלמוד אלא אם כן בשעת עיון להבין דבר מתוך דבר. וכל מה שלומד בהרהור לבד ואפשר לו להוציא בשפתיו ואינו מוציא אינו יוצא ידי חובת מצות ולמדתם אותם...". אמנם כ"ק אד"ש מה"מ מבאר שאף מי שלומד בהרהור נחשב לו לימוד תורה אלא שלא מקיים את מצות לימוד תורה, ויתירה מזו שאינו מקיים רק את מצות ולמדתם אותם, אך מקיים את מצות והגית בו יומם ולילה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
710 צפיות -
אני מלמד פעם בשבוע בבית ספר מעורב גוים ולהבדיל יהודים, מותר לי ללמד תורה חוץ משבע מצות בני נח כשגם גוים משתתפים?
תשתדל ללמד דברים הקשורים לעיקרי האמונה שגם גויים צריכים ללמוד.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
715 צפיות