
שאלות ותשובות
23 תוצאות
-
האם מותר לשים מאכל קר שמוכן לגמרי לאכילה על הפלטה לפני שבת?
-
האם יש עניין שיהיה כובע ונעלים מיוחדים לשבת?
-
האם יש עניין להשחיז סכין בצורה סמלית לשבת, כשמדובר בסכין שלא אמורים להשחיז אותו?
לא, טעם ההשחזה הוא שהסכין יחתוך יפה, וכשאין צורך בכך אין עניין.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
215 צפיות -
האם יש בעיה להסתפר ביום חמישי בשבוע?
-
אורח שבא להתארח בשבת איך יכול לקיים את המצווה לטרוח לכבוד שבת?
דיני טרחה והכנת הבית הם מכבוד השבת לכן אורח יצא ידי חובה בהכנת עצמו וכן בהבאת דבר לכבוד השבת למארחים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
273 צפיות -
האם צריך לישון בערב שבת?
מצוה גדולה להכין את כל צרכי שבת בגופו. אם נשאר לו זמן לישון לאחר שהכל מוכן, יש ענין לישון, אבל לא חובה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
771 צפיות -
האם זה נכון לשים מפה לשבת כבר ביום רביעי?
לא. דברים שלא מצריכים הרבה טרחה עדיף לעשות ביום שישי ואז ניכר יותר שזה לכבוד שבת.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
643 צפיות -
מהי החשיבות בהכנת חלות ביתיות לשבת?
בערב-שבת נוהגים ללוש עיסה כשיעור חלה ולאפות ממנה חלות, בכדי לבצוע בשבת על חלות ביתיות דווקא ולא בחלות קנויות. ושני טעמים נאמרו בדבר, מצד כבוד-השבת כיוון שחלות ביתיות מושקעות יותר מן הקנויות, ועוד מפני שעל-ידי זה יוכלו הנשים לקיים את מצוות הפרשת-חלה, הבאה בין-היתר כתיקון על חטא עץ-הדעת שהיה בערב-שבת. ולכן גם כיום כשניתן להשיג חלות משובחות שנאפו במאפייה, נוהגים רבים להכין חלות ביתיות לכבוד השבת.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
790 צפיות -
האם יש בעיה לקנות כרטיס לטיסה שנוחתת בארץ ביום שישי בשעה 11 בבוקר כאשר כניסת שבת בחמש וחצי?
-
האם יש עניין לאפות חלות בבית לכבוד שבת?
יש עניין משתי טעמים א. כבוד השבת - שהחלות טובות יותר. ב. תיקון חטא חוה - על ידי הפרשת חלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
499 צפיות -
אדם אשר בדרך כלל מבשל את מאכלי השבת למשפחתו וכעת יושב שבעה, האם מותר לו בימי השבעה לבשל כהרגלו?
-
האם מותר לגזור ציפורניים ביום רביעי בערב?
מנהגנו שנמנעים כיון שהציפורניים יגדלו לאחר ג' ימים, וזה יחול בשבת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1991 צפיות -
האם מותר בערב שבת לפני תפילת שחרית, לקנות לחמניות לשבת?
-
מתי הכי מהודר לסדר את שולחן השבת, בשישי בבוקר או חמישי בערב?
בשישי שיהיה ניכר שזה לכבוד שבת, ולא דווקא בבוקר, אפשר גם יותר מאוחר.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
528 צפיות -
האם מותר ביום חמישי לתלוש ציפורן שנתלשה קצת אך עדיין תפוסה באצבע?
-
מתי ניתן לכבס בגדים כאשר תשעה באב חל ביום חמישי?
כדי להספיק לקראת שבת - החל ממוצאי הצום. אם לא חייבים מיד - מותר לכבס לכבוד שבת מיום ששי בבוקר.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1985 צפיות -
מתי מותר להסתפר ולהתרחץ במוצאי תשעה באב שחל ביום חמישי?
ניתן להסתפר ולהתרחץ מיום ששי בבוקר לכבוד שבת. אם יודע מראש שלא יוכל להספיק להסתפר ביום ששי, ויש צורך בכך לכבוד שבת - ניתן להסתפר ממוצאי הצום.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
3736 צפיות -
מה עדיף לגזור ציפורניים ביום חמישי או להישאר איתם למרות שזה גובל בצניעות?
-
האם מותר לגזוז ציפורניים בתשעת הימים, בקביעות שתשעה באב חל ביום חמישי?
בקביעות כזו, שבה ראש חודש ביום רביעי, ות"ב בחמישי: לא נוטלים בראש חודש, לא נוטלים ביום חמישי מצד כבוד השבת, ואין נוטלים לכתחילה במהלך השבוע שחל בו ת"ב. לכן מותר ליטול ציפורניים רק בערב שבת חזון ובערב שבת נחמו (מלבד לצורך מצווה או צורך גדול).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1991 צפיות -
יש לנו תנור שמשתמשים בו בתור פלטה בשבת, האם זה לא בעיה להשתמש בו מצד הטמנה?
-
מה זה עירוב תבשילין, ואיך עושים?
לוקחים בערב החג חלה וביצה (דבר אפוי, ודבר מבושל) ואומרים את הברכה והנוסח המופיע בסידור. עיקר העניין הוא שאנו מתחילים את בישולי השבת כבר מלפני החג, וכך לא נשכח להכין את צרכי השבת, ומאידך גם לא נבא לידי זלזול ביו"ט בכך שאנו מבשלים בו ליום אחר, שכן העירוב מזכיר לנו שמותר להכין רק לכבוד השבת. כך מותר לנו להכין (לבשל, להטמין, לחמם) ביו"ט שחל ביום ששי את מאכלי השבת, וכן להדליק נרות ש"ק לפני השקיעה כאשר עדיין יו"ט.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
588 צפיות -
באיזה תנאים מותר להניח תבשיל על הפלטה מערב שבת?
מן הדין ניתן להניח תבשיל בכל שלבי בישול על הפלטה כיון דהוה גרוף (אין אפשרות כלל לחתות בגחלים) וכל התנאים הוזכרו רק באינו גרוף וקטום (מבושל כל צרכו ומצטמק ורע לו - לדעת למחבר, או כמאכל בן דרוסאי - לרמ״א ולאדמו"ר הזקן). אלא שרבנים מציעים כעצה טובה לשים על הפלטה תבשיל שמבושל כבר, שמא יגלה המכסה או כיוצא ואז אם מכסה וכו׳ יגרום לבישול דאורייתא אם לא מבושל כל צרכו כי מקרב בישולו. כדאי תמיד להניח כחצי שעה לפני השקיעה על הפלטה את התבשיל, כי אם לא, יש לכתחילה הידור לקיים תנאי חזרה כשיטת התוס׳ (עיין שו"ע אדה"ז סי' רנג סכ"ב), אבל בעת הצורך ניתן להניח תבשיל בכל רמת בישול על הפלטה סמוך לשבת, רק יש להיזהר לא לקרב את הבישול בכל צורה שהיא, כל זמן שאינו מבושל כל צרכו. (דעתי בכלל שחומרת תנאי חזרה של סעיף כ"ב הנ״ל הם לא נוגעים בפלטה, שהיא גרופה, אבל צריך אריכות גדולה להוכיח זאת מהראשונים פוסקים וקונטרס אחרון ואכ״מ).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1389 צפיות -
כיצד לבצע עירוב תבשילין?
כך מכינים עירוב תבשילין נוטל פת שלמה בשיעור 'כביצה' (54 סמ"ק = 22 גרם בערך), עם תבשיל חשוב כגון בשר או דג בשיעור 'כזית' (בנפח (ומשקל) 27 סמ"ק), ויתן ביד אחר (לכתחילה נותנים למישהו שאינו מבני הבית) כדי לזכות (ז' בפתח) על-ידו לכל הקהל, ואומר: "אני מזכה לכל מי שרוצה לזכות (ל' בחיריק) ולסמוך על עירוב זה". הזוכה מגביה את העירוב טפח מן המקום שהיה מונח עליו, אפילו אם הניחו על ידו המוגבהת באוויר, וחוזר ונטל את העירוב מיד הזוכה, ומברך: אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על מצות (ו' בפתח) עירוב ואומר: "בעירוב הזה יהיה מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין חמין ולהדליק נר ולתקן ועשות כל צרכינו מיום-טוב לשבת, לנו ולכל ישראל הדרים בעיר הזאת". את הלחם והתבשיל יש לשמור לפחות עד שמסיימים את כל ההכנות לשבת שנעשות בחג, באופן שיהיה ראוי לאכילה בשבת. את המאכל האפוי שבעירוב תבשילין (שמורכב מדבר אפוי ותבשיל חשוב), ראוי לצרף כלחם משנה בסעודת ליל שבת ויום שבת, ולאכול אותו בסעודה שלישית. *צריך להקפיד לסיים את מלאכת בישול המאכלים עבור שבת זמן מה לפני שקיעת החמה, כדי שכעקרון מה שמכינים ביום טוב יוכל להיאכל גם ביום טוב על ידי אורחים שאולי יבואו. *מי שמתארח סומך על עירוב המארח * גם מי שאינו מתכנן לבשל בחג בשביל שבת בכל זאת צריך לעשות עירוב על מנת שיוכל להדליק נרות שבת. *מי ששכח לעשות עירוב עליו לשאול רב אם יכול לסמוך על עירוב שעשה מישהו אחר
לעמוד השאלההרב שניאור זלמן פלדמן
1510 צפיות