
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם יש בעיה שגבר יישן לבד בבית?
-
האם מותר לשים נעליים מתחת למיטה?
-
האם אישה יכולה לשים בקבוק מים חמים על הבטן למרות שכתוב בהלכה שזה מסוכן?
בקבוק חם מגומי שנמכר כיום בבתי מרקחת עם שסתום סגירה - אינו מה שההלכה דיברה בו, ולכן מצד ההלכה אין איסור. אבל בנוגע לעצם השימוש אם הוא מועיל מבחינה רפואית יש לפנות לרופאה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
326 צפיות -
האם מותר לתלות תיק שבתוכו יש לחם על מתלה?
-
האם יש בעיה לעבור בין שני דקלים?
-
האם צריך לשפוך קצת מהמים בכוס לפני ששותים?
-
כאשר חוצבים בהר לפתיחת כביש ונוצר צוק בגובה של שני מטר, האם חובה לעשות למעלה מעקה מדין גג?
מסתמא אנשים לא אמורים להיות על הצוק הזה, כך שאין צורך לעשות מעקה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
298 צפיות -
האם מותר לאדם לעשות חתכים בגופו?
-
האם אזהרת התורה - "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" מדאורייתא או הלכה בשו"ע?
יסוד הדין הוא מן התורה וממנו למדו חז"ל דברים לבריאות האדם והזהירות מפני סכנה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
303 צפיות -
האם מותר לשתות קצף לא מגזים, אלא של דבר שעירבלו אותו?
-
האם יש טעם לאיסור שתיית קצף?
זה מובא בגמרא בחולין ואדה''ז מביא זאת להלכה בין הדברים המביאים לידי סכנות למיניהן, ואף כי לעינינו לא נראית סכנה, ידוע שחז''ל כללו בזה גם סכנה רוחנית, של טימטום הלב וכדומה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
633 צפיות -
האם מותר לשתות את החלב המוקצף באספרסו?
-
האם מותר לאישה לעבור בין שני גוים?
אדמו"ר הזקן כותב שלא תעבור אשה בין שני אנשים, ולא מחלק בין יהודים לגויים, כך שאין הבדל בין יהודים לגויים לעניין זה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
747 צפיות -
דירה בבנין משותף שאין מעקה על הגג ושאר דיירי הבנין לא רוצים לעשות מעקה, האם יש חיוב עלינו לעשות מעקה?
כותב אדמו"ר הזקן: 'בית הכנסת ובית המדרש .. פטורים (כ)שאין רגילות כלל להשתמש על גגיהן, ולכן גגין שלנו פטורים'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
620 צפיות -
האם אפשר לעשות חורים באוזניים לעגילים לילדה בת שנתיים וחצי?
-
האם מותר לעשות צניחה חופשית, רק למטרת הנאה?
-
האם יש בעיה לדרוך על קליפות של ביצים?
-
האם מותר לנסוע בטרמפ עם אינו יהודי?
מאז שנאמר לעשו "ועל חרבך תחיה", ראו חכמים צורך לנהוג בזהירות מפני הגוי ואסרו לעשות עסקים מסוימים עמהם מחשש זה. עם זאת, כתבו הפוסקים מספר היתרים לכך, א. כאשר עובדים בחברה רשמית והם מפחדים שייתפסו ע"י המנהל. ב. באם האדם משוה את עצמו בעיני הגוי כאדם חשוב. לגבי נסיעה עם גוי ישנו היתר נוסף, כשהיהודי אומר לו שצריך להגיע למקום רחוק יותר מהמקום שאליו הוא צריך להגיע, במצב זה, הגוי יחכה קרוב לסוף הנסיעה בכדי לבצע את זממו, וכאשר בפועל ירד מהרכב מוקדם יותר הגוי לא יספיק להזיק לו. יש מהפוסקים שכתבו שאיסורים אלו אינם נוהגים בגויים שביננו ובפרט שאימת המלכות עליהם, אלא שלנוכח המצב העכשווי באה"ק ראוי לנקוט במשנה זהירות.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
523 צפיות -
מה המרחק בין שני דקלים שאסור לעבור ביניהם?
כאשר הם סמוכים, ואז זה נחשב שעוברים ביניהם, אין הגדרה של מרחק מסוים כמו"כ מותר כאשר יש ביניהם דרך של רבים.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1221 צפיות -
האם יש איסור לשתות מים מהברז, שהיו בלילה בתוך צינורות מתכת?
הרבי מביא היתר לכך משום שמתכת המחוברת לקרקע אינה נחשבת כלי ואין בזה דין מים שלנו בכלי מתכת, והעיקר שפשט המנהג להקל ורואים שלא נגרם נזק מכך, ושומר פתאים ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
526 צפיות -
האם יש התייחסות מאדמו"רי חב"ד בנוגע לעישון סיגריה?
כותב הרבי הריי"צ: "לאסור באיסור גמור ומוחלט את העישון לתלמידים פחותים מבן עשרים שנה... ואיסור זה חל על כל התלמידים בכל מקום שהם בכל משך כ"ד שעות המעת-לעת... ואת ידידי התלמידים יחיו אשר בגיל מעשרים ומעלה יבקש בשמי לטובתם – ברוחניות ובגשמיות – שישתדלו לעזוב את העישון על ידי שימעטו בזה מיום ליום, עד אשר יעזבוהו לגמרי...". וסיפר המשפיע הרב מנחם זאב הלוי גרינגלאס ע"ה שדיבר ביחידות אצל הרבי בקשר לעישון של בחורים, והזכיר לו הרבי את המכתב של הרבי הריי"צ שאוסר לעשן עד גיל עשרים ומבקש ("בקשה נפשית") שגם לאחר גיל זה לא יעשנו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
985 צפיות -
האם גם לאישה אסור לעבור בין שני גברים, כשם שלגבר אסור לעבור בין שתי נשים, ומדוע?
גם נשים אסורות לעבור בין שני אנשים. זה מהדברים הכתובים בגמרא ומובאים בהלכה, שאסורים מפני הסכנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1413 צפיות -
מה העניין שגבר לא יעבור בין שתי נשים?
-
האם יש מנהג בחב"ד בנוגע למים שנשארו גלויים. האם אנחנו אוחזים בשיטת השל"ה שגם היום נזהרים מזה?
אף שלכתחילה יש להקפיד שלא להשאיר משקים גלויים במשך הלילה. באם הם נשארו גלויים בזמננו שאין מצויים בבתים נחשים במשקים מותר, וכן פוסק אדה"ז.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
445 צפיות -
האם אחות טיפת חלב שאינה יהודיה יכולה לתת חיסון לתינוק?
-
בבית חדש הגדר בגינה מורכבת מגדר אבן שמעליה גדר ברזל, גובה גדר האבן 40 ס''מ, וגובה גדר הברזל 80 ס''מ, יש רווח בין האבן לברזל כך שאפשר בקלות לטפס על האבן, מעבר לגדר יש תהום בגובה שלוש עד ארבע קומות, הזמנתי הגבהה לגדר הברזל בגובה 50 ס''מ, האם יש לברך 'על מצוות מעקה'?
-
בהוספת שמן זית לזיתים לפני האכילה, מהי הכמות שמוסיפים?
-
האם מותר לגבר לעלות לבד בלילה על מונית שנהגה ערבי?
במונית יש היתר מצד הפחד מחוקי המדינה, ולכן ראוי לוודא שאכן הוא ירא מהחוק.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
411 צפיות -
באיזה אופן מותר לאכסן ביצה קשה קלופה בלילה, באופן שאפשר יהיה להשתמש בה למחרת?
אסור לאכול ביצה קלופה שעבר עליה הלילה מפני רוח רעה השורה עליה, אך באם נשאר עליה מעט מן הקליפה מותר לאכלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
632 צפיות -
האם אכילה מכף מרכזית או מכלי מרכזי גורמת לשכחה?
שנינו בגמרא "עשרה דברים קשים ללימוד.. האוכל בשר מזוהמא ליסטרון" ופירש רש"י שאוכל מכף שבוחשים איתה את הקדרה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
460 צפיות -
האם מותר לישון עם גרביים בחורף מחמת הקור, או שזה עדיין יגרום לשכחה?
-
הוטלה עלי משימת שמירה על בסיס כלשהוא והיא כוללת חובת עליה על רכב הסיור בשבת כקצין תורן ומפקד הכח בליל השבת. האם הדבר מותר?
-
האם יש בעיה ללבוש בגד מיד אחר הכביסה?
כותב אדמו"ר הזקן: "הלובש חלוק מכובס שלא עברו עליו ח' ימים אחר שנתכבס קשין לצרעת", ומבאר הגר"ח נאה שזה מדבר דווקא בכביסה במים קרים וללא חומרי כביסה, שאז נשארים כינים על הבגד ויש בכך משום סכנה, אך כביסה במים חמים או כביסה ששמים בה חומרי נקיון, לא נשארים בה כינים כלל ומותר ללבוש מיד.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1025 צפיות -
האם יש דעה של הרבי בעניין עקירה של שיניים (בריאות), או פסיקה הלכתית?
-
האם יש איסור לשתות את הקצף של המשקה - כגון קצף של קולה או בירה?
-
עד איזה שעה אוכלים פת שחרית?
-
האם מותר לשים אוכל במזוודה למרות שהיא בתא מטען של האוטובוס שעל גביו ישנים אנשים?
-
האם אפשר להשתמש בגזר וקולרבי שהיו קלופים במשך הלילה מחוץ למקרר?
-
האם מותר להשתמש באבקת או גבישי שום ובצל?
חכמים הזהירו כמה דברים שאין לאכלם משום סכנה ומהם: "האוכל שום קלוף ובצל קלוף .. שעבר עליהם הלילה". וכותב אדמו"ר הזקן שגם היום יש לחוש ולהיזהר בכך גם כאשר הם סגורים בתוך בגד או כלי. והדרך הנכונה לאחסנם כשהם קלופים - להשאיר את ה"שיער" שבראשם או מעט מקליפתם. ודנו הפוסקים האחרונים לגבי שימוש באבקת וגבישי שום, והרבה כתבו להקל בכך. אלא שיש שעדיין חששו לשיטת אדמוה"ז המחמיר כאמור, בבצל או שום קלופים שעבר עליהם הלילה. ולכן ההשגחות המהודרות מקפידים שיאפו או יבשלו את השום לפני עלות השחר של יום קילופם, ובכך השום יהיה מבושל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
882 צפיות -
האם יש בעיה עם אוכל שהיה מתחת לספה שלפעמים נרדמים עליה?
-
שמתי בחצר חבילת חזה עוף להפשרה, הגיעו חתולים ואכלו מהעוף, האם מותר לשטוף ולאכול?
מה ששלם אפשר להשתמש. מה שחתול אכל ממנו צריך לזרוק, מכיוון שזה קשה לשכחה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
68 צפיות -
תמצית של תה שנשארה במשך כל הלילה בכוס עם קצת מים, מותר להשתמש בה?
-
האם מותר לאכול מעוגה שחתול אכל ממנה בצד אחד?
-
אם נשארו פתיתים לא מבושלים כל הלילה ללא כיסוי האם צריך לזרוק אותם?
-
האם מותר לאדם לאכול אוכל שנחשב כאוכל שאינו בריא?
על פי ההלכה, האדם נדרש לשמור על בריאותו, ולא לעשות דברים המסכנים את בריאותו, יחד עם זה כתבו הפוסקים שהאיסור הגמור הוא על עשיית דבר שמסכן מיידית ובוודאות את האדם. הנזק באוכל לא בריא הוא נזק לא ברור ואינו מיידי אלא נזק מצטבר. לכן ההתייחסות הנכונה לאכילת מאכלים לא בריאים היא כמו שכתב הרמב"ם: "יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם.." - בלשון ראוי ולא בלשון איסור או חובה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
415 צפיות -
בקבוק שמן שנישאר פתוח בלילה, מה הדין?
-
האם מותר לשתות מים חמים שלא רתחו לגמרי?
אכן אדמו"ר הזקן מביא בעיה כזו, אך המדובר הוא שלא לשתותם בכלי מתכות, ולא שאסור לשתותם בכל אופן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
655 צפיות -
האם מותר להניח אריזות ריקות של משלוחי מנות מתחת למיטה?
-
כאשר אין שמן זית, האם אפשר לסחוט זית מעל הזיתים בפתיחת קופסת שימורי זיתים?
-
גירדנו גזר והוספנו שום ולא הוספנו לימון ושמן, הגזר עם השום עמד לילה שלם במקרר, האם אפשר להשתמש?
נראה שכאן השום ניתן בתוך הגזר כדי לתבלו וכו' - כך שלא עומד בפני עצמו וניתן להשתמש במאכל.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
592 צפיות