
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אפשר להשאיר שעון שבת במערכת השקיה בגינה?
-
מה עושים כשהאור דלוק בחדר בשבת והילדים אינם יכולים להירדם?
אם הקטן אינו יכול להירדם כשדולק אור, ואין חדר אחר להשכיבו שם – מותר לומר לנכרי לכבות את האור. ועדיף לכסות את מקור האור באופן בטוח וללא חשש סכנה – אם אפשר. ובשעת הדחק שאין נכרי בהישג ידו והתינוק מצטער – יכול לעשות ע"י ישראל בשינוי, כגון ע"י המרפק.
לעמוד השאלה2 צפיות -
מי שהפעיל בשבת חיישני דלת ונפתחה וכשיזוז תסגר האם מותר לו ללכת?
נאמר "לא תעשה מלאכה", ודרשו חכמים: "מלאכה עשייה הוא דאסור גרמא שרי". כלומר, דווקא עשיית מלאכה אסרה התורה, אבל מלאכה הנעשית מאליה, למרות שהאדם גרם שתיעשה, הרי זה 'גרמא' ואין בזה איסור תורה. אולם חכמים אסרו זאת. והתירוה רק במקום צורך גדול, כמו למניעת שריפה, ע"י הנחת כלים עם מים סביב השריפה המים שבתוכם יזרמו ויכבו את האש. ודנו הפוסקים לגבי מי שבטעות התקרב לחיישני דלת וגרם לפתיחתה ובהליכתו יגרום לסגירתה. יש שכתבו שבמקום צער יכול ללכת שלא מתכוון לסגירתה, ולא אסרו "פסיק רישיה" (פעולה ודאית) ב"גרמא". אך יש שאסרו זאת, ולכתחילה אל יזוז ממקומו אלא ימתין עד שיגיע לשם גוי.
לעמוד השאלה361 צפיות -
האם מותר להדליק לפני שבת מייבש כביסה בבית שלא ישהו בו בשבת ולא ישמעו את הרעש מחוץ לבית?
-
האם מותר להפעיל ביום שישי מכונת רעש לבן שתישאר דלוקה בשבת?
בדרך כלל הרעש שמשמיעה מכונה זו, הוא כמו רעש של מכשירים שמותר להשאירם פועלים בשבת (כגון מזגן) ולכן אין בכך בעיה.
לעמוד השאלה681 צפיות -
אנחנו משכירים אולם לעשות תפילות בשבת ובחג והאולם בתוך בנין, ובכדי להגיע לאולם צריך עוברים דרך מקום בו נדלקים אורות ע"י החיישנים, כיצד ניתן לעבור שם?
לכתחילה יש לדאוג מראש שהאור יישאר דלוק כל זמן התפילות. בדיעבד יש כמה צדדים להקל, וצריך לחכות שיעבור אדם שאינו יודע שהאור נדלק שם ולעבור אחריו.
לעמוד השאלה313 צפיות -
שעון שיש בו מחשבון, מותר לענוד על היד בשבת?
מעיקר הדין מותר. כמובן להיזהר לא לגעת בכפתורים. המחמיר לא לענוד שעון כזה תבוא עליו ברכה.
לעמוד השאלה334 צפיות -
ביתי בת השנה וחצי העבירה את המזגן בשבת מקרור לחימום. לפני הקידוש לקחתי אותה שוב ליד המזגן אולי היא תלחץ שוב והיא לחצה על הכפתור קרור. האם היה מותר לי לעשות את זה או שזה נחשב חילול שבת?
-
האם מותר בשבת להשתמש במכשיר בייביסנס?
ככלל, מכשירי ניטור תנועה ונשימה כגון אינטרקום, המזהים את קצב הנשימה של התינוק ומתריעים כשיש חשד להפסקתו – נכון להשתמש בהם רק אם יש חשש סביר לבריאות התינוק, המצריך שימוש בהם. באם לאו, יש להימנע משימוש בהם בשבת, משום 'זילותא דשבת' (כאשר אין בהם צורך בריאותי אמיתי). ואם שכחו את המכשיר עובד בשבת, אפשר להיות בחדר ולסמוך על המקלים בזה. ובפרט ראוי להחמיר במכשיר בייביסנס אם אין בו צורך בריאותי אמיתי, משום שיש בזה גם הדלקת נורה.
לעמוד השאלה10 צפיות -
האם יש צורך בהכשר למקרר חדש והאם צריך לעשות משהו במקרר לפני שבת?
חובה שיהיה הכשר למקרר בשביל שיוכלו להשתמש בו בשבת, ותלוי בסוג במקרר אם צריך לעשות משהו לפני שבת.
לעמוד השאלה762 צפיות -
האם מותר ביום שישי לכוון שעון מעורר לשבת בבוקר?
לגבי מלאכה שעושה רעש גדול, נחלקו בגמרא ובפוסקים האם מותר להתחיל בה בערב שבת שתגמר בשבת. יש שאסרו זאת "מפני שמשמעת קול", והדבר עשוי לפגוע בכבוד השבת. ודנו הפוסקים אודות הפעלת שעון מעורר בערב שבת על-מנת שיקיץ בשבת, יש שהשוו זאת לכל כלי המחולל רעש שיש בו משום פגיעה בכבוד השבת. אולם הדעה הרווחת בפוסקים שהדבר מותר, שכן אין הקול נשמע מיד לאחר ההפעלה, אלא רק לאחר זמן; מה גם שהובא בשלחן ערוך שמותר להפעיל מערב שבת שעון המצלצל בקול רעש, הואיל והכל יודעים ששעון זה הוא מוכן מאתמול. אלא שיש שכתבו שראוי לכוון שיהיה צלצול פשוט ולא מנגינה ושירה.
לעמוד השאלה1161 צפיות -
האם מותר להפעיל מייבש לפני שבת שימשיך לעבוד בשבת?
-
בבניין שיש מצלמות אבטחה שעובדות בשבת, (איני יודע האם המצלמות עובדות רצוף או שעובדות רק כשיש תזוזה) האם זה בעייתי לעבור שם בשבת?
-
Peut-on rester, pendant Chabbath, dans un endroit où souffle un climatiseur allumé pendant Chabbath, par un Juif qui ne garde pas encore la Torah et les Mitsvoth ?
Le principes suivant s’appliquent dans notre cas : 1) Si un acte, interdit pendant Chabbath par la Torah, est effectué par un Juif, sciemment ou par mégarde, il sera interdit à tout Juif d’en profiter, et ce jusqu’à la sortie de Chabbath (Choul’hane ‘Aroukh, chap. 318). 2) Si un acte, interdit pendant Chabbath par un décret de nos Sages, est effectué par mégarde par un Juif, il sera permis d’en profiter. Mais s’il a été effectué sciemment, il ne sera permis d’en profiter qu’à la sortie de Chabbath (Choul’hane ‘Aroukh Admour Hazakène, chap. 339, §6). C’est pourquoi, dans notre cas, on ne pourra pas entrer dans un endroit où un Juif a sciemment allumé un climatiseur – même si l’on considère qu’il s’agit d’un acte interdit par un décret de nos Sages (sans rentrer dans le sujet de l’utilisation d’électricité pendant Chabbath). Bien entendu, si l’on est chez soi, et qu’un invité a allumé le climatiseur, on n’aura pas besoin de sortir (à l’instar du cas rapporté au début du chapitre 276).
לעמוד השאלה30 צפיות -
האם מותר לכוון מייבש כביסה שידלק בשבת בזמן שלא אהיה בבית?
-
הפעלנו בטעות מכונת כביסה האם מותר שתדלק גם בשבת?
-
מותר להכניס בשבת בבוקר לסיר חמין שעל הפלטה ביצים קשות?
-
האם מותר לכוון מדיח כלים חשמלי לפני שבת שיפעל בליל שבת כדי להדיח את הכלים לסעודת שבת בבוקר?
-
האם מותר לאדם בריא להפעיל מתקן חשמלי בשבת על-ידי גרמא בשביל אדם לא בריא?
-
אישתי בבית רפואה אחרי לידה. האם מותר לה ללחוץ על כפתורים של צומת לפתיחת דלתות?
-
האם מותר לשים פאלפון לטעינה בשבת על מנת שיטען במשך השבת?
-
האם מותר להשאיר מערב שבת מכשיר חשמלי קוטל חרקים שיפעל בשבת?
-
האם מותר להשתמש בשבת במוניטור חשמלי שמתריע כשהילד בוכה, זה מכשיר ששמים אותו בחדר של הילד, וכשהוא בוכה שומעים אותו גם אם הדלת סגורה בשביל רעש וכדומה?
-
Est-il permis, pendant Chabbath, de réchauffer sur une plaque chauffante (Plata) un borékas ayant déjà été cuit, la veille de Chabbath ?
Non, car lorsque l’on réchauffe un borékas, de l’humidité s’en échappe. Or, pendant Chabbath, il est interdit de réchauffer quelque chose qui contient (ne serait-ce qu’) un peu d’humidité.
לעמוד השאלה28 צפיות -
האם ניתן להשתמש במכשיר שמיעה בשבת?
-
האם מותר בשבת לעבור ליד מנורת חשמל שדולקת ע"י זיהוי תנועות חיישן?
אם נדלק אור שיש בו צורך, לכתחילה יש לחכות למישהו שיעבור שם והאור ידלק או לבקש מגוי. באין שום ברירה אחרת אפשר להקל.
לעמוד השאלה1218 צפיות -
האם אפשר להשאיר מחשב דלוק במשך השבת, לצורך הורדת קבצים למחשב, שאורכת זמן?
-
האם ניתן להפעיל מכונת כביסה בערב שבת כשהיא תמשיך לפעול בשבת?
מותר להתחיל במלאכה בערב שבת סמוך לחשכה שתגמר מאליה בשבת, אך במלאכה שעושה רעש גדול, נחלקו בגמרא האם מותר להתחיל בה בערב שבת ושתגמר בשבת. יש שאסרו זאת "מפני שמשמעת קול", והדבר עשוי לפגוע בכבוד השבת, שיאמרו שהחלה בשבת, ויש שהתירו זאת משום שלמעשה בשבת לא נעשתה שום מלאכה. בשלחן ערוך נפסק להקל, אך דעת הרמ"א להחמיר וכך פסק אדמו"ר הזקן להחמיר בזה, אלא שבמקום הפסד מרובה ניתן להקל. ולכן יש להימנע מהפעלת מכונת הכביסה סמוך לכניסת השבת. אבל בשעת הצורך, כגון עבור בחור שהגיע בערב שבת מהישיבה, השב מיד בצאת השבת ולא יהיה באפשרותו לכבס בישיבה, כתבו הפוסקים שניתן להקל בכך.
לעמוד השאלה1690 צפיות -
שעון יד עם סוללה הנטענת באופן אוטומטי על ידי תנועות היד, האם מותר לטלטלו בשבת?
אבוא בזה בקצרה, הנה נודע דדעת הפרי מגדים היא כי בהפעלת שעון בשבת ע''י מתיחת קפיץ - יש איסור תורה של תיקון מנא 'מכה בפטיש', ואילו מדברי אדה''ז מוכח שכתב שהאיסור לערוך את השעון הוא משום השמעת קול כדעת שו''ת פנים מאירות שאין במתיחת הקפיץ כשלעצמה כל איסור כיון שהכלי כבר קיים. והנה גם לאוסרים למתוח קפיץ כתבו הפוסקים, שכאשר השעון כבר פועל והמשך פעולתו תלוי בהנעת היד יש מקום רב להקל. ולכן למעשה, כל עוד אין חששות נוספים, אין איסור בלבישת שעון כזה.
לעמוד השאלה573 צפיות -
אור שכבה בבית בשבת והקטנים מפחדים האם מותר להדליקו בשינוי?
תינוק או ילד קטן שהחרדות עלולות לגרום לו סכנה, וגורם הדבר פחד לקטן – מותר לומר לנכרי להדליק את האור, גם אם לצורך כך צריך להרים את המתג הראשי של הבית (ויידלקו מכשירים נוספים בעקבות זאת). ובשעת הדחק שאין נכרי בהישג ידו והתינוק מצטער – יכול לעשות ע"י ישראל בשינוי, כגון ע"י מרפק.
לעמוד השאלה5 צפיות -
האם מותר להשתמש במעלית שבת?
-
האם מותר לאדם נכה להשתמש במעלית שבת?
-
האם אני יכול לשלוח הודעה מהפלאפון בערב שבת וזה יגיע למקום אחר בעולם ששם כבר נכנסה שבת?
-
האם מותר להשתמש בשואב אבק רובוטי בשבת, כשהוגדר לפני שבת?
אסור להפעיל מכשיר זה בשבת משום שיש בזה 'עובדין דחול', וזילות לכבוד ושמירת השבת. ובנוסף זהו מכשיר שפעמים רבות משמיע קול בפעולה או גם ציפצוף כשנתקע.
לעמוד השאלה1282 צפיות -
האם יש בעיה בשבת לעבור ליד מצלמה שעובדת כל הזמן בין שעוברים ובין שלא עוברים?
-
מותר לתת לילד לשחק בתיבת נגינה בשבת?
-
האם אפשר להניח בשבת כלים במדיח כלים במקום להניחם בכיור?
-
האם מותר לשים פלטה של שבת עם שעון שבת בחג (שיכבה וידלק) ולהניח עליו את הסירים בעת הצורך?
-
האם מותר להשתמש במעלית שבת ביום כיפור בחור צעיר שלא שומר את כל המצוות לעת עתה גר בקומה שמינית וצם אפשר להקל?
-
כאשר רוצים להשתמש בפלטה רק לליל שבת, האם מותר להפעילה על ידי שעון שבת שתכבה אחר הסעודה?
-
האם אפשר לקיים סדר פסח ע״י שימוש באפליקציית זום?
חס וחלילה. השאלה אם יש כאן 'רק' איסורים מדרבנן או גם מדאורייתא.. אמנם הופץ פסק דין בנידון, אך לאחר מחילת כבוד החתומים, חלק מהם כבר חזרו בהם, ואילו האחרים, כלשונו של הרבי מה"מ בעניינים דומה (שימוש במיקרופון בשבת ועוד), או שלא יודעים מהי התכנה וכיצד היא עובדת, או שלא יודעים הלכות שבת ויו"ט, או שלא יודעים את שניהם... ואין זה דרך הצחות - לצערנו נראה שכנראה לא הסבירו והמחישו נכון את דרך הפעלת התכנה, שאין אפשרות שתעבוד ברצף ולא ליצור בה שום שינוי, וגם עצם הדיבור, הוא כמו דיבור למיקרופון שקולט ומשנה את האותות כתוצאה מכך, ויש עוד להאריך ואכמ"ל.
לעמוד השאלה1601 צפיות -
האם מותר לפתוח את המקרר בשבת, כשלא זכור האם כיבו את הנורה?
מלאכה הנגרמת כתוצאה מפעולה המותרת בשבת, שלא הייתה בכוונתו לעשותה, עקרונית אין להימנע ממנה. אולם נאסרה במקרה שהוגדר כ"פסיק רישיה". דוגמא לדבר: החותך ראש עוף בשבת, למרות שצריך רק את ראשו ואינו מתכוון להריגתו–חייב על ההריגה בשבת. שאי אפשר שיחתוך את ראשו ויוותר חי. ובמקרה שיש ספק "פסיק רישיה", כגון: סגירת תיבה עם זבובים, אסורה כי גם אם מתכוון רק לסגירת התיבה, בהכרח שיצוד גם את הזבובים. וכשיש ספק האם בכלל ישנם זבובים בתיבה, זהו "ספק פסיק רישיה", ודעת אדמוה"ז שכשיש ספק האם המעשה יביא לאיסור פס''ר מיידי-ודאי הדבר אסור. לכן למעשה אסור לפתוח את הדלת כשמסופקים האם האור דולק במקרר.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
963 צפיות -
האם אישה זקנה יכולה להשתמש בשבת במעלית על ידי גוי, בכדי ללכת לבית הכנסת?
-
האם מותר שבשבת ידלק בוילער עם שעון אוטומטי שמכוונים מראש וזה נדלק לבד בשבת?
-
האם מותר בשבת להחליף סוללה למכשיר שמיעה?
אסור להחליף סוללה בשבת משום איסור מתקן כלי, במידת הצורך ניתן לבקש מגוי שיחליף את הסוללה.
לעמוד השאלה777 צפיות -
כיצד ניתן להיכנס בשבת לבית מלון שהכניסה היחידה שלו היא דרך דלת חשמלית שנפתחת ע"י חיישנים?
בשאלה זו כבר דנו פוסקי זמננו. בשו''ת שבט הלוי כותב שלכתחילה שומר נפשו ירחק מזה, אבל כשאין ברירה יכול לבקש מגוי שיפתח לו, כי זה הוי שבות דשבות במקום מצוה. גם אם הדלת נפתחת עם כרטיס אלקטרוני, מתירים להגיד לגוי שיפתח.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
711 צפיות -
האם מותר לשים ג'חנון לא מוכן על הפלטה בכניסת שבת על מנת שיתבשל כל השבת?
-
Est-il permis de poser un saumon totalement cru sur une plaque chauffante (Plata électrique), la veille de Chabbath, de façon à ce qu’il soit prêt quand on rentrera de la synagogue le soir ?
À l’approche de Chabbath, il n’y a aucun interdit de poser un aliment (même cru) sur une Plata. En effet, une Plata est considérée comme "Garouf" (où il est impossible de régler l’intensité de la flamme – de la chaleur), et c’est la raison pour laquelle il n’y a pas contre-indication au fait de poser sur la Plata un aliment cru. Ce qui a été dit ci-dessus, n’est valable que si l’on n’a pas eu le temps de cuire l’aliment au préalable. Mais si l’on dispose du temps nécessaire, il est conseillé de se montrer rigoureux et de cuire la nourriture avant de la poser sur la Plata. En effet on craint que l’on découvre l’aliment et qu’on le recouvre à nouveau, ou bien qu’on le retire de la Plata (dans le but de l’y remettre), avant que la cuisson ne soit complète, et qu’on le repose ou qu’on le déplace à un endroit plus chaud, ce qui constituerait (D.ieu nous en préserve) une transgression de l’interdit de la Torah de cuire pendant Chabbath.
לעמוד השאלה41 צפיות -
יש לנו תנור דו תאי בהכשר הבד"צ ויש אפשרות להפוך את התנור לתא חימום כמו פלטה האם מותר להשתמש בזה בשבת?
-
האם יש אפשרות לשים סיר על הפלטה לפני תחילת שבת, בזמן שהפלטה דלוקה, אבל היא לא עובדת רצוף, אלא שעה כן שעה לא?
באם במהלך השבת הסיר נהיה קר לחלוטין ואחר כך מתחמם ראוי שלא לנהוג כך לכתחילה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
378 צפיות