
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם שתיה חמה נחשבת כתבשיל, לעניין תבשיל חם שמבשלים במוצאי שבת?
-
האם יש עניין להשאר עם בגדי שבת בהבדלה?
זה לא חיוב גמור, אבל המנהג הוא לא רק בהבדלה, אלא במשך כל ליל מוצאי שבת להיות לבוש בבגדי שבת. והרבי נוהג בכך אפילו אחרי חצות כפי שראינו בעת הסליחות.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1566 צפיות -
האם יש עניין להדליק שתי נרות במוצאי שבת?
אדמו"ר הזקן כותב בשו"ע: "יש נוהגים להרבות נרות במוצאי שבת יותר משאר לילות החול", וכן הוא בעוד מקורות. אמנם לא נזכר שם המספר, אך בפועל נהגו במקומות רבים להדליק שתי נרות, ויש המביאים זאת בשם הבעש"ט ותלמידיו. הרבי כותב "וכידוע הסיפור איך שהבעל-שם-טוב ותלמידיו הרבו בנרות במוצאי שבת קודש".
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
908 צפיות -
האם אדם יכול לומר במוצאי שבת ויתן לך לבד?
-
האם מותר לומר ויתן לך במוצאי שבת אחרי חצות הלילה?
-
האם שלושה אנשים יכולים להגיד 'ויתן לך' יחד, כשאין עוד אחד?
-
האם יש עניין לומר 'ויתן לך' לאחר הבדלה יחד עם אדם נוסף, ובאותו סידור?
-
האם מותר במוצאי שבת לשתות מים לפני הבדלה?
-
האם יש עניין שלא להוריד את המפה של שבת מהשולחן במוצאי שבת?
יש לכבד את סעודת מלוה מלכה במפה נאה. בכלל, נהוג להשאירה לפחות עד אחרי סעודת מלוה מלכה, אך ניתן גם להחליפה למפה אחרת לכבוד הסעודה.
לעמוד השאלה400 צפיות -
האם יש עניין לברך "בורא מאורי האש" וכן "בשמים" באמצע השבוע, למי שלא בירך במוצאי שבת?
-
האם יש הידור להוציא את השבת על פי זמן רבינו תם?
-
האם יש עניין לאכול תבשיל חדש במוצאי שבת?
-
האם נר הבדלה צריך להיות דוקא עם שתי פתילות, או שגם שלוש פתילות זה בסדר?
-
בבית כנסת שמתפללים ערבית לפני צאת שבת אך לאחר צאת הכוכבים, האם אפשר להתפלל איתם, או להמתין לצאת השבת ולהתפלל ביחיד?
-
לא היה לי אש בהבדלה, האם יש ענין לחפש אש במוצאי שבת עבור ברכת "בורא מאורי האש"?
-
האם אפשר להסתפק לסעודת מלוה מלכה בפרי או בשתיה חמה?
-
אני מקפיד כל שבוע לאכול פת במוצאי שבת לסעודת מלווה מלכה, אך היום איני חש בטוב ואין לי תאבון לפת, האם אוכל לקיים את סעודת מלווה מלכה באכילת פרי?
-
האם יש עניין בנר הבדלה משעוה דווקא?
-
האם מותר להסתפר במוצאי שבת?
-
האם יש עניין לשתות מים מהברז במוצאי שבת?
המנהג להשתמש לשתיה במוצאי שבת במים חדשים, ולא במים שכבר נמצאים בכלים משבת. מפני ש"בארה של מרים" עוברת בכל מוצאי שבת אל כל הבארות והמעיינות, ומי שפוגע בה ושותה ממימיה מתרפא מיד. ולכן נוהגים לשאוב מים חדשים במוצאי שבת שאולי יזדמן לידם מים מבארה של מרים, על מנהג זה הזכיר הרבי שכיוון שאדמו"ר הזקן הביא מנהג זה, לכן גם כיום יש מקום למנהג זה.
לעמוד השאלה1099 צפיות -
האם אומרים ויהי נעם במוצאי שבת, כשיום טוב חל בשבת הבאה?
כאשר יום טוב חל בשבת הבאה אומרים ויהי נועם, כיוון שכל השבוע מותר בעשיית מלאכה, רק כאשר יום טוב חל באמצע השבוע כך שלא כל השבוע מותר בעשיית מלאכה לא אומרים ויהי נועם.
לעמוד השאלה776 צפיות -
אני רוצה לסגור כרטיס טיסה במוצאי שבת האם יש בעיה בזה?
ברכישת הכרטיס אין בעיה. רק שיש נמנעים מלהוציא כסף במוצ"ש. אם התשלום מתבצע לאחר מכן או באשראי, אין בעיה.
לעמוד השאלה431 צפיות -
האם ישנו חיוב לאכול לחם ב'מלווה מלכה'?
לכתחילה יש להשתדל ליטול ידיים לסעודה זו ולאכול לחם, והרבי מלך המשיח שליט"א מקפיד על כך מאוד כידוע.
לעמוד השאלה937 צפיות -
האם יש עניין לעשות סעודת 'מלווה מלכה' אחרי חצות?
נחלקו הפוסקים בשאלה זו ,יש אומרים עד ארבע שעות ראשונות של הלילה, יש אומרים עד חצות (בפרט ע״פ קבלה שנמשך מאורות השבת), ויש אומרים בדיעבד כל הלילה. ולכן לכתחילה עושים זאת סמוך לצאת השבת ולפחות עד חצות, ובדיעבד אפשר לסמוך על הדעה אחרונה ולעשות את הסעודה גם אחרי חצות.
לעמוד השאלה1069 צפיות -
האם יש בעיה לטוס במוצאי שבת מהארץ?
-
האם יש איסור להסתפר במוצאי שבת?
מעיקר הדין אין איסור להסתפר במוצאי שבת, אלא שיש לדעת כי מצוה מן המובחר להסתפר דווקא בערב שבת ממש ולא קודם לכן, בכדי שיהיה ניכר שעושה לכבוד שבת, ואם אינו יכול בערב שבת יסתפר ביום ה' כי ככל שקרוב לשבת עדיף, שבזה ניכר שזה לכבוד שבת, וא"כ במוצאי שבת קודש זה הכי פחות מובחר. ועדיף לדחות התספורת שיהיה סמוך לשבת, אך מכל מקום אין איסור בזה מעיקר הדין, כאמור. ואם היה יכול להסתפר בערב שבת ודחה במזיד דווקא למוצאי שבת יש בזה ממש זלזול בכבוד השבת ח"ו.
לעמוד השאלה2202 צפיות -
האם בהבדלה צריך לשפוך מהיין על על הארץ ממש או אפשר על הצלחת?
אדמו"ר הזקן כותב בשולחן ערוך שנוהגים לשפוך מעט יין על הארץ לסימן טוב, בפועל ממלאים את הכוס עד שישפך על הצלחת ולא שופכים על הארץ.
לעמוד השאלה348 צפיות -
האם אומרים ויתן לך במוצאי שבת חול המועד?
-
נטלתי ידיים לסעודה ונזכרתי שעדיין לא עשיתי הבדלה, מה עלי לעשות כעת?
אם נטל ידיו לסעודה קודם שהבדיל, ונזכר קודם ברכת "המוציא" – יבדיל על הכוס בין נטילת ידיים ל"המוציא".
לעמוד השאלה584 צפיות -
האם מותר לתפור בגדים לצורך פרנסה במוצאי שבת?
מן הדין מותר לעשות מלאכה מיד אחרי הבדלה או אמירת ברוך המבדיל בין קודש לחול, ובשם תלמידי האריז"ל מובא שהנפש היתירה שנמצאת בשבת נשארת עד אחר סעודת מלוה מלכה, ולכן אין ראוי להתעסק במלאה שאינה מלאכת אוכל נפש עד אחר אכילת מלוה מלכה, אך בכל אופן לאחר אכילת מלוה מלכה ניתן לעשות כל מלאכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
676 צפיות -
מתי מחליפים את בגדי השבת בתשעה באב שחל במוצאי שבת?
-
שמעתי הבדלה כשהייתי באמצע סעודה שהתחלתי אותה בשבת, האם יצאתי ידי חובה?
-
אם לא ברכתי ברכת מאורי האש האם אפשר לברך ביום ראשון?
-
מותר לעשות הבדלה לפני תפילת ערבית?
מצות הבדלה הנה מצווה בפני עצמה ולכן אין איסור להקדימה במידת הצורך, אך הדבר אינו רצוי. ובשולחן ערוך מובא שהעושה מלאכה לפני אמירת "ואתה קדוש" אינו רואה סימן ברכה.
לעמוד השאלה629 צפיות -
האם מותר לגזור ציפורניים במוצאי שבת?
-
האם עריכת שבע ברכות במוצאי שבת היא חובה, או לא?
אין חובה בעריכת שבע ברכות באף יום. אם עורכים סעודת מלוה מלכה, (שהיא בפ"ע מצוה), ודואגים שתהיה שמחה מיוחדת לכבוד הנישואים (כולל פנים חדשות), מברכים שבע ברכות, וסעודת שבע ברכות נחשבת סעודת מצוה.
לעמוד השאלה933 צפיות -
האם מותר להתחיל לשטוף כלים אחרי צאת שבת לפני הבדלה?
לאחר צאת השבת מותר לשטוף כלים, אלא שאם לא התפללו ולא אמרו אתה חוננתנו יש לומר ברוך המבדיל לפני ששוטפים.
לעמוד השאלה426 צפיות -
אם אמרו בחתימת ברכת ההבדלה "המבדיל בין קדוש לחול" (במקום "בין קודש לחול"), האם יצאו ידי חובה בהבדלה זו?
-
אדם ששכח להתפלל מנחה של שבת. והגיע זמן ערבית של מוצאי שבת. האם יש לו דרך להשלים את תפילת מנחה או שכבר אינו יכול כיון שכבר יצאה שבת ותפילת ערבית היא תפילת חול?
בשו"ע אדמה"ז מובא שמשלים ערבית פעמיים אך מבדיל (אתה חוננתנו) רק בראשונה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
179 צפיות -
כיצד עושים הבדלה בתשעה באב שחל במוצאי שבת?
במוצאי שבת מברכים רק על הנר בורא מאורי האש (טוב לברך בבית להוציא את בני ביתו ידי חובה, ומי שלא מברך בבית יברך בבית הכנסת אחר תפילת שמונה עשרה לפני קריאת איכה), וביום ראשון בצאת הצום הבדלה רק עם יין ללא נר ובשמים אך אומרים את כל הנוסח כרגיל.
לעמוד השאלה1560 צפיות -
האם מותר לנסוע במוצאי שבת באוטובוס בקו שהתחיל לפעול כבר בשבת?
לכתחילה יש להמנע מכך באם אפשר, אולם כשיש צורך ממשי לנסוע דווקא בקו זה מותר. אלא שכשניתן לזהות על הנהג שישתף פעולה, כדאי לזכותו באמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול", או לפחות לאחל לו "שבוע-טוב" ולגרום לו בכך שיענה אף הוא.
לעמוד השאלה1866 צפיות -
האם הש"ץ בסליחות מוצאי שבת מתעטף בטלית?
-
האם צריך לומר שלום עליכם בקידוש לבנה, דווקא לאדם מעל גיל מצוות?
-
מה סדר הדלקת נרות חנוכה במוצאי שבת?
בבית הכנסת: מדליקים נרות חנוכה אחר קדיש תתקבל לפני אמירת "עלינו. ואחרי התפילה עושים הבדלה (במקום שנוהגים לעשות הבדלה בבית הכנסת). אם המדליק שכח לומר בתפילתו 'אתה חוננתנו', יאמר לפני ההדלקה: 'ברוך המבדיל בין קודש לחול'. בבית: עושים הבדלה, מדליקים נרות, ואח"כ אומרים 'ויתן לך'.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1467 צפיות -
האם מותר לסגור כרטיס לרבי במוצאי שבת למרות שנהוג לא להוציא כסף במוצאי שבת?
-
האם אישה המתפללת ערבית במוצאי שבת, אומרת אתה חוננתנו בתפילה?
אישה המתפללת ערבית במוצאי שבת - למרות שנשים אינן חייבות בתפילת ערבית - לכתחילה צריכה לומר "אתה חוננתנו".
לעמוד השאלה267 צפיות -
טבילה במוצ"ש, האם יש הנהגות מיוחדות, לגבי הכנה וכדומה, וכן האם מותר לעשות הפרשת חלה ביום שישי?
יש לעשות את כל ההכנות ביום שישי עש''ק, וכל השבת להשתדל להיזהר מחציצה, ובמוצש''ק לחזור על עקרי הדברים ולוודא שאין חציצה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
96 צפיות -
איך עושים הבדלה על היין בתשעת הימים?
במוצאי שבת, יש לתת לקטן לשתות את היין של ההבדלה. הקטן ששותה את היין צריך להיות 'קטן שהגיע לחינוך', אך אין בו עדיין מספיק דעת להתאבל על ירושלים. אם אין קטן, יכול המבדיל לשתות בעצמו. ויש רבים מאנ"ש הנוהגים, מכמה טעמים בהלכה ובמנהג, שבכל מקרה שותים בעצמם.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
2826 צפיות -
העושה הבדלה האם צריך לומר גם כן "ברוך המבדיל בין קודש לחול" כדי לעשות מלאכה?
אין צורך, אלא אם כן רוצה לעשות מלאכה לפני ההבדלה ולפני שיאמר הבדלה בתפילה באתה חונן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
403 צפיות -
האם נהוג לכבות את האור בהבדלה בברכת מאורי האש?
יש שנהגו לכבות את האור בהבדלה, כדי שיראו יותר טוב את האור, אך בפועל לא נהוג לכבות את האור, מכיוון שגם כשהאור דולק בחדר, ניתן ליהנות מהנר ולהבדיל באמצעותו בין ציפורן לבשר.
לעמוד השאלה370 צפיות