
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם כשמכסים את העיניים בקריאת שמע, צריך להשאיר את היד על העיניים גם באמירת ברוך שם?
-
אם אני מתעכב קצת בתפילה והחזן כבר הגיע לה' אלוקיכם אמת, האם עלי לכפול את המילים ה' אלוקיכם אמת כשאגיע לשם?
-
מהי הכוונה המינמלית בקריאת שמע כדי לצאת ידי חובה?
שה' הוא יחיד. ובפירוט יותר: הקשב יהודי, ה' שהוא האלוקים שלנו הוא יחיד בשבעה הרקיעים ובארץ, וכן בארבע רוחות העולם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
922 צפיות -
כשאני מתפלל אחרי סוף זמן קריאת שמע, האם אני צריך לומר בבוקר את כל קריאת שמע או שמספיק לקרוא פרשה ראשונה?
יש להזדרז לקרוא כל בוקר את כל קריאת שמע לפני סוף הזמן. לאחר הזמן יש לומר את שמע כפי שמופיע בסידור. את הפרשה הראשונה לפני הודו ואת כל הפרשיות בברכות קריאת שמע לפני שמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
680 צפיות -
בקריאת שמע של הבוקר (לפני התפילה), צריך לכפול את המילים "אני ה' אלוקיכם"?
כן, מכיון שיוצאים בה ידי חובת קריאת שמע בזמנה, וצריך להשלים לרמ"ח תיבות.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
568 צפיות -
האם אפשר לקרוא קריאת שמע לפני הנץ?
אפשר לקרוא קריאת שמע לפני הנץ החל מזמן טלית ותפילין ובדיעבד יוצא כבר מעלות השחר.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
1435 צפיות -
מי שלא קרא קריאת שמע בזמנה האם ישלימה?
תפלת התשלומין נתקנה רק כהשלמה לתפלת העמידה, משום שתפלה היא בקשת רחמים, והלוואי שיתפלל האדם כל היום. אולם לגבי יתר קטעי התפלה כגון פסוקי דזמרה וברכות קריאת שמע לא תקנו תשלומין; ומי שאיחר זמן קריאת שמע, אף שהפסיד שכר מצוות קריאת שמע בזמנה, יקרא אותה שלא בזמנה בכדי שיקבל עליו עול מלכות שמיים, אך אם עברה עונתה כגון שלא קרא קריאת שמע כל יום והגיע הלילה, לא ישלימה.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
351 צפיות -
שכחתי לומר ברכות קריאת שמע ודילגתי ישר לקריאת שמע, אפשר להשלים אחר כך?
-
אדם הספיק להתפלל רק שמונה עשרה וקריאת שמע ללא ברכות קריאת שמע, בגלל אילוץ, האם הוא יכול להשלים את ברכות קריאת שמע?
-
אני מתפלל ערבית במקום שמתחילים אחרי השקיעה ולא אחרי צאת כוכבים. האם צריך לחזור על קריאת שמע או שאני יוצא ידי חובה בקריאת שמע שעל המיטה?
אף שמן הדין ניתן לצאת ידי חובה בקריאת שמע שעל המיטה, כדאי לחזור שמא תשכח לכוון לצאת ידי חובה בקריאת שמע שעל המיטה. לעצם העניין יש להעיר כי הצמח צדק כותב לגבי תפילת ערבית שקריאת שמע בזמנה ותפילה בזמנה עדיפים על תפלה במניין.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
859 צפיות -
כשאני אוחז בקריאת שמע או בברכות קריאת שמע, ושומע קדיש מהחזן האם צריך לעצור ולהקשיב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולהקשיב ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
580 צפיות -
בתפילת מעריב אני אוחז ב'ואמונה כל זאת' והש"ץ מסיים את 'גאל ישראל' או 'שומר עמו ישראל לעד' האם אני צריך לענות אמן?
-
האם אדם שמתפלל אחרי חצות, אומר ברכות קריאת שמע בשם ומלכות?
אין להתפלל ולברך ברכות קריאת שמע אחר חצות, יש חסידים הנוהגים שקוראים גם אחר כך קריאת שמע בברכותיה, אך כמובן שאין לסמוך על כך (לכתחילה) כי מעיקר הדין אסור.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1961 צפיות -
מה הטעם לכיסוי העיניים בפסוק שמע ישראל?
-
האם יש לאחוז ולנשק את הציצית באמירת קריאת שמע קטנה לפני התפלה?
-
האם מותר לסמס תוך כדי קריאת שמע בשחרית?
-
אדם שהתפלל מאוד מהר ומסופק אם קרא קריאת שמע בשלימות, האם עליו לחזור ולקרוא שוב קריאת שמע?
-
האם נשים צריכות לומר קריאת שמע בזמנה?
-
כאשר נמצא בפסוקי דזמרה ושומע את הש"ץ אומר ה' אלוקיכם אמת, האם יוצא ידי חובה מהש"ץ או שכשיגיע לקריאת שמע צריך לכפול "ה' אלוקיכם אמת"?
כיוון שעדיין לא התחיל לקרוא קריאת שמע, לא יכול לצאת ידי חובה בתיבות אלו שאומר הש"ץ, ולכן כשיגיע לקריאת שמע יאמר אני ה' אלוקיכם אני ה' אלוקיכם אמת, וכך יוכל להשלים שיהיו רמ"ח תיבות בקריאת שמע.
לעמוד השאלה793 צפיות -
האם ואיך אשה משלימה בקריאת שמע רנ'ב תיבות כנגד רנ'ב איברים?
אשה אינה צריכה להוסיף יותר משלוש מילים, כמו האיש, מאחר והכוונה אינה דווקא לרמ"ח איברים שלהאדם הספציפי, אלא באופן כללי (על דרך "רמ"ח אברין דמלכא" - אין לאשה יותר מצוות וכו'), מה גם שלא לכל הדעות המספר הוא רנ"ב, ולכן גם בברכה לרפואה אומרים לאשה "בכל אברי'ה" ולא מספר ספציפי
לעמוד השאלה672 צפיות -
במנין שהש"ץ בטעות לא כפל את המילים "ה' אלוקיכם אמת" וכבר המשיך הלאה, מה יעשו הציבור?
-
הנכנס לבית הכנסת כשאוחזים בקריאת שמע, האם צריך לקרוא עם הציבור?
הנכנס לבית הכנסת ורואה את הציבור קוראים קריאת שמע יקרא עמהם אף אם הוא כבר קרא קריאת שמע, שלא יראה כאילו אינו רוצה לקבל על עצמו עול מלכות שמים. מן הדין עליו לקרוא רק פסוק ראשון ויש אומרים גם ברוך שם, אך טוב שיקרא איתם את כל קריאת שמע.
לעמוד השאלה503 צפיות -
יהודי שאינו מבין עברית כלל, האם עדיף שיקרא קריאת שמע באנגלית או בלשון הקודש?
-
האם בקריאת שמע שקוראים בבוקר לפני שאוכלים מזונות, צריך להניח תפילין?
מנהג אנ"ש בדורנו לקרוא קריאת שמע קטנה (קודם התפילה) אף בלא תפילין, והרבי יישב מנהג זה.
לעמוד השאלה1545 צפיות -
האם צריכים להוריד את המשקפיים כששמים יד על העיניים בקריאת שמע?
-
האם שמים יד ימין על העיניים בקריאת שמע בקורבנות לפני תפילת שחרית?
-
במקרה שלא התפללתי מעריב ומגיע זמן חצות, האם יש לקרוא קריאת שמע לבדה קודם חצות?
-
1. בסוף קריאת שמע האם צריכים לכפול גם את המילה "אני" (שלפני ה' אלוקיכם אמת) 2.האם צריכים לכפול את המילים הנ"ל בקריאת שמע שאומרים עם ר"ת, ובקר"ש שעל המיטה?
1.המתפלל ביחיד כופל את המילים אני ה' אלוקיכם ומסיים פעם אחת אמת. 2. בר"ת - לא, בק"ש שעל המיטה - כן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
766 צפיות -
האם מותר לענות על קדיש וברכו, כשאוחזים בברכות קריאת שמע או בקריאת שמע בתפילת מעריב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא, וכן ברכו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
350 צפיות -
אני בעלת תשובה, אך בעלי שלא חזר בתשובה, מסרב להתיר לי בימים האחרונים לקרוא שמע ישראל שעל המיטה כשהוא ישן, שלא אדליק את אור הלילה, אפילו לא אור פנס ואקרא. שאלתי: אם אקרא בחדר הסמוך שהוא בדיוק ממול חדר השינה, או אשב בפתח חדר השינה, האם זה בסדר?
-
האם באמירת הוידוי בק"ש שעל המיטה מכים על החזה?
-
האם מותר לענות שלום בקריאת שמע בין הפרקים, לאדם שדורש בשלומי?
מן הדין מותר כדברי רבי יהודה במשנה וכפי שנפסק בשולחן ערוך, אך כותב אדמו"ר הזקן שמי שלא מקפיד על עניית חבירו אין לו להפסיק ולענות לו, ולכן בפועל כיון שהיום לא מקפידים על אי אמירת שלום, אין אומרים שלום כלל בברכות קריאת שמע ובקריאת שמע.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
506 צפיות -
האם מותר בתפילה לרמוז באמצע ברכות קריאת שמע?
רמיזה שלא לדבר מצוה אסורה אפילו בפסוקי דזמרא, ולכן מובן שכן הוא בודאי לברכות קריאת שמע. אך רמיזה לדבר מצוה מותר, ואסורה רק בפרשה ראשונה של קריאת שמע, וכמובן גם בשמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
650 צפיות -
אדם שנזכר באמצע ברכות קריאת שמע של תפילת ערבית, שכבר התפלל ערבית?
-
מאיזה שעה בבוקר כבר אפשר להתחיל תפילה?
כבר בעלות השחר. אמנם, קריאת שמע צריכה להיקרא משיכיר את חבירו בריחוק ד' אמות, ותפילת שמונה עשרה לכתחילה צריכה להיות אחרי הנץ. זמנים אלו משתנים מזמן לזמן וממקום למקום והם מופיעים בלוחות.
לעמוד השאלה1247 צפיות -
אדם שקם בבוקר וגילה שעוד זמן קצר מאוד עובר זמן קריאת שמע, ואין לו פנאי לברך את כל ברכות התורה קודם, מה יעשה?
-
האם יש עניין להגיד קריאת שמע שעל המיטה באותם בגדים שלובשים במשך היום?
-
האם צריך להגיד קריאת שמע שעל המיטה אם אני לא ישן בלילה?
המנהג בפועל לומר תמיד קריאת שמע שעל המיטה (למעט בליל שבעי של פסח, ליל שבועות וליל הושענא רבה).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1807 צפיות -
האם צריך לעמוד בקריאת שמע של תפילת שחרית?
לא. וכתבו הפוסקים שה"מחמיר" על עצמו ונעמד במיוחד לצורך קריאת שמע בעמידה, הרי הוא עובר על דברי חכמים, שכן זה שהתירו לקרוא קריאת שמע בישיבה, אינו בכדי להקל, אלא משום שלא ראו חכמים מעלה כלל, בעמידה בקריאת שמע. ועל פי פנימיות העניינים יש עניין דווקא שיקרא קריאת שמע וברכותיה כשהוא מיושב.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
594 צפיות -
אם אמרתי קריאת שמע על המיטה ואחר כך נטלתי ידיים לסעודה, האם צריך לומר שוב קריאת שמע?
-
אחרי שקוראים "קריאת שמע שעל המיטה" מותר לכתוב?
-
איזה יד צריך 'איטר יד' להניח על העיניים באמירת "שמע ישראל"?
-
האם מותר לקרוא קריאת שמע שעל המיטה בשכיבה?
מדינא - מותר כשמושכב על צידו, כשכבר קרא קריאת שמע של ערבית בזמנה, אבל בכל זאת כתבו הפוסקים להדר לומר אותו בעמידה, או לפחות בישיבה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1514 צפיות -
האם נהוג לומר את הפסוק 'בידך אפקיד רוחי' בקריאת שמע שעל המיטה ג' פעמים?
בסידור לא מופיע לאומרו ג' פעמים, אמנם רבים נוהגים לאומרו ג' פעמים, וכן כתוב בפשטות בספר פוקח עורים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
781 צפיות -
אדם שלא כיוון בפסוק שמע ישראל בקריאת שמע או בפסוק פותח את ידיך באשרי צריך לחזור?
אכן אדם שלא כיוון בפסוק פותח את ידיך או בפסוק שמע ישראל וברוך שם עליו לחזור ולקרוא את הפסוק שוב בכוונה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
403 צפיות -
האם אישה יכולה לומר קריאת שמע עבור התינוק בזמן שמניקה?
יכולה רק אם לא נגעה במקומות המכוסים, באם היא נגעה במקומות המכוסים איננה יכולה לומר קריאת שמע ולא דבר שבקדושה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
870 צפיות -
אני נמצא בפרשה שניה של קריאת שמע וחבר בא וביקש ממני מפתחות לשם מצוה אחרת, האם מותר לי לסמן לו היכן נמצאים המפתחות?
בפרשה שניה מותר לצורך מצוה, בפרשה ראשונה אסור אף לצורך מצוה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
265 צפיות -
חזרתי מהכנסת ספר תורה. האם אני אומר בקריאת שמע תחנון?
-
אם שכח לומר ברכות התורה ונזכר אחרי שחרית האם יכול לומר ברכות התורה?
-
בעת קריאת שמע של שחרית, באסיפת כנפי הציצית האחוריות, האם גם איטר יד (שמאלי) אוסף קודם את הכנף השמאלית האחורית, או שיתחיל מהימנית אחורית?