
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם נוהגים להשאיר מעט אוכל בצלחת בסיום האוכל?
כן, אין לקנח את הצלחת לגמרי שלא ישאר בה כלום, אלא יש להשאיר מעט.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
810 צפיות -
האם יין שנשאר בגביע משבע ברכות, אפשר להחזיר לבקבוק?
צריך קודם להוסיף יין לגביע, כדי לתקן שלא ייקרא פגום ואחר כך ניתן להחזירו לבקבוק.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
368 צפיות -
האם מותר לקרוא בעלון היומי שלכם בשעת הסעודה?
בקריאה בעיניים מותר, אך יש להיזהר לא לקרוא בפה בשעת האכילה ממש מחשש סכנה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
267 צפיות -
האם ישנה חובה לשבת בשעת האכילה?
מן הדין אין חיוב לשבת כשאוכלים, אך מצד דרך ארץ יש להקפיד לשבת בשעת האכילה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
295 צפיות -
האם מותר לאכול ארוחה בגינה ציבורית?
איסור האכילה ברחוב, הוא כי לא מכבד את עצמו, וממילא אם זה בצורה מקובלת ומכובדת, זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
799 צפיות -
האם מותר לעשות דיאטה, שלא לצורך רפואי?
אסור לאדם לסגף את עצמו ולהימנע ממאכל מסוים לשם סיגוף, אלא באם עושה זאת לצורך עבודת ה'. דנו הפוסקים האם לאור האמור מותר לעשות דיאטה ללא מטרה בריאותית, או שזה נכלל באיסור ההסתגפות. ויש מן האחרונים שכתבו, שבמאכלים שיש תאווה לאכלם - אם ההימנעות היא לשפר את התדמית ומראה הגוף, אין זה נחשב כסיגוף הגוף אלא "החלפת תאווה בתאווה" ולכן אין בכך איסור חבלה. וכן המצער עצמו במטרה להיגמל מהרגלים של אכילה מופרזת, אין למחות בידו. אולם, אם ההימנעות היא מאכילת מאכלים בסיסיים תוך צער עצמי ברעבון לא שגרתי, כתבו האחרונים שיש בכך איסור חבלה וסיגוף בעצמו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
439 צפיות -
האם את חתיכת המוציא שמברכים עליה צריך דווקא לטבול במלח או שאפשר גם לבזוק מלח מעליה עם היד?
אנו נוהגים על פי הקבלה דווקא לטבול שלוש פעמים במלח, ולא להניח את המלח על הפרוסה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
298 צפיות -
מדוע אנו נוהגים לשים מלח על השולחן בשעת האכילה?
כיון שהשולחן דומה למזבח, והאכילה היא כקרבן ונאמר 'על כל קרבנך תקריב מלח'.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
307 צפיות -
מהו המקור לאי אכילת קצה הלחם או החלה?
אין לזה מקור בהלכה, אבל הובא ב"טעמי המנהגים" וז"ל: "ונראה דעל כן נוהגין דהפת שיש לו קצה אחד או שני קצוות, חותכין מעט מהקצוות כדי לבטל כחם [דהחיצונים], ורמז לזה, כל ערל לא יאכל בו".
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
876 צפיות -
האם יש עניין בהלכה לאכול ארוחת בוקר?
ארוחת בוקר ('פת שחרית') הינה ארוחה חשובה מבחינה בריאותית, ומביאה הרבה רפואות, ולכן אף נאמר שמי שאינו אוכל פת שחרית אלא מאחר סעודתו (עד אמצע היום) כ'זורק אבן לחמת'.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
718 צפיות -
האם יש עניין שהשומעים ברכת "המוציא" מבעל הבית יברכו בעצמם על הפרוסה כשתבוא לידם?
אכן, נוהגים שכל אחד ואחד יברך לעצמו, כשמגיעה הפרוסה לידו. (אף שמן הדין יוצאים המסובים מבעל-הבית אף בברכת "המוציא", אלא שמפני שקשה להיזהר מהפסק, וכן כיון שצריך שתהיה כוונת המברך להוציא ידי-חובה וכוונת היוצא לצאת ידי-חובה לכן נוהגים שכל אחד ואחד יברך לעצמו, כשמגיעה הפרוסה לידו).
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
367 צפיות -
האם מותר לאכול מכלים שבורים?
-
האם ישנה בעיה לחלק לחם מיד ליד בחדר אוכל של ישיבה?
ההלכה היא רק לגבי פרוסת המוציא שמניחים לפני האדם והוא נוטל לבד, ולאבל נותנים ביד. אבל לחלק לחם וכדומה לאכילה אין בזה בעיה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
362 צפיות -
האם מותר להתנזר ממאכלים מסוימים ללא סיבה מיוחדת?
נאמר בפרשת נזיר: "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש". וביאר רבי אלעזר הקפר שהתורה מתייחסת לנזיר כ"חוטא" בכך שציער עצמו מן היין. וכן כתבו הראשונים והובא הדבר אף להלכה שחייב האדם לשמור על בריאותו ואין לו רשות לאדם לסגף את עצמו ואפילו אסור לו למנוע עצמו ממאכל מסוים לשם סיגוף, אלא אם יש צורך בדבר לעבודת ה', ובפרט בדורותינו שנמנעים אף מתעניות של תשובה, ועבודת התשובה נעשית מתוך שמירה על בריאות הגוף. עם-זאת, מצווה התורה: "קדושים תהיו", ופירש הרמב"ן, שגם בהנאות העולם הזה הכשרות והמותרות לפי ההלכה יש לאדם לרסן את עצמו שלא יצרוך אותם לספק תאוותיו אלא לעבודת ה'.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
393 צפיות -
האם צריך לשתות כוס מים בשתי לגימות ולא אחת?
כן, כך רצוי בשתי לגימות בכוס רגילה, אך כוס גדולה אפשר ביותר וכוס קטנה אפשר גם בלגימה אחת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
446 צפיות -
האם יש להקפיד לאכול מאכל חם בסעודת שבת ביום?
-
האם יש איסור לאכול ברחוב?
-
בירכתי על מאכל מזונות שנאכל כקינוח בסוף הסעודה, כעת לאחר ברכת המזון אני רוצה להמשיך לאכול את המאכל מזונות, צריך לברך שוב מזונות?
-
האם יש עניין לאכול בחנוכה מאכלים שעשויים בשמן, ומדוע?
-
האם יש עניין להשכיב את הבקבוקים הריקים הנמצאים על השולחן?
-
האם מותר לבשל לסעודה מפסקת דגים עם שום?
-
נטלתי ידיים לסעודת מלווה מלכה בבית הוריי ובמהלך הסעודה החלטתי להמשיך את הסעודה באוטובוס בדרך לביתי. אבל לא כיוונתי על כך כשנטלתי את ידי, האם זה מותר?
-
בארוחת בוקר עם המוציא, צריך לברך על גרנולה בנפרד?
-
אדם שכבר שבע לגמרי, ואוכל עוד, צריך לברך על אכילתו?
מי שהיה כבר שבע קודם שאכל, ואכל אכילה גסה, אם נהנה גרונו מאותה אכילה מברך לפניו ולאחריו, אבל אם נפשו קצה עליו, ואין גרונו נהנה מאכילתו, אינו מברך כלל לא לפניו ולא לאחריו שאכילה כזו אינה חשובה אכילה כלל.
לעמוד השאלה291 צפיות -
האם יש חובה לעשות סעודה בחנוכה?
לגבי חנוכה לשון הרמ"א הוא: "ויש אומרים שיש קצת מצוה בריבוי הסעודות, משום דבאותן הימים היה חנוכת המזבח. ונוהגין לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודת מצוה".
לעמוד השאלה431 צפיות -
האם רק על קינוח שברכתו מזונות מברכים בתוך הסעודה, או שמברכים גם על מאכלים משאר הברכות שנאכלים לשם הנאה בסיום הסעודה?
על כל מאכל שנאכל כקינוח מברכים בנפרד, גם דברים שברכתם שהכל אדמה או העץ, (למעט פת שנילושה במי פירות, כיוון שיש אומרים שברכתה המוציא אף שלהלכה מברכים מזונות על כל פנים בתוך הסעודה לא יברך עליהם בנפרד).
לעמוד השאלה518 צפיות -
קינוח המוגש בסיום הארוחה, האם מותר לחכות לאכלו אחר ברכת המזון כדי לברך עליו גם ברכה אחרונה, או שאין לעשות כך כיוון שזה גורם לברכה שאינה צריכה?
מותר, ואף יותר טוב להשאיר את הקינוח לאחר ברכת המזון כדי לברך אחר הקינוח את הברכה האחרונה המיוחדת לו ולא לפוטרו בברכת המזון, ובפרט בשבת ויום טוב שיש להרבות בהם בברכות כדי להגיע למאה ברכות.
לעמוד השאלה776 צפיות -
האם הכלל ש'אי אפשר לאכילה בלא שתיה' שלכן לא מברכים על שתיה באמצע האוכל, הוא רק באכילת לחם או בכל אכילה?
-
האם מותר לאכול ולשתות עם תפילין?
ע״פ עיקר הדין מותר לאכול ולשתות אכילת ארעי עם התפילין, אמנם בפועל נהגו הרבה להחמיר לא לאכול ולשתות אפילו ארעי שהרי ממילא אנו חולצין את התפילין ולא לובשים אותם כל היום.
לעמוד השאלה764 צפיות -
האם למנהג חב"ד צריך לאכול סעודה שלישית בשבת?
מנהג חב"ד לאכול מזונות וכדומה ללא נטילת ידיים והמוציא, ויש להקפיד בזה, אך אפשר לעשות זאת לפני מנחה.
לעמוד השאלה989 צפיות -
אדם שמתכנן לאכול לחם, אך עד שהלחם מגיע אוכל דברים אחרים, האם כשמגיע הלחם הוא צריך לברך ברכה אחרונה לפני שנוטל ידיים על הלחם?
אכן צריך קודם לברך ברכה אחרונה על מה שאכל לפני כן, אלא אם כן אוכל דברים לצורך פתיחת התיאבון לסעודה, שאז זה חלק מהסעודה ונפטר בברכת המזון.
לעמוד השאלה92 צפיות -
האם סעודת האפשערניש (תספורת) היא סעודת מצווה? האם יש עניין לאכול בה בשר?
-
אם התפללתי ערבית באמצע סעודה, האם עלי ליטול ידיים ולברך שוב?
-
האם יש עניין ששולחן שבת יהיה בעל ארבע רגליים?
-
אפשר לעשות לחם משנה בשבת על שני לחמניות מזונות?
-
מה הכמות המינימלית שאני צריכה לאכול בסעודות שבת כדי לצאת לידי חובתי?
מי שיכול, יש לו לאכול בסעודת שבת לפחות מעט יותר מכביצה - 57 סמ"ק - פת, ואין הבדל בין גברים לנשים בדין זה.
לעמוד השאלה609 צפיות -
היוצא באמצע סעודתו לבית אחר על דעת לחזור, האם צריך ליטול ידיו שוב כשחוזר?
אם הסיח דעתו מלשמור את ידיו יטול שוב עם ברכה, אם לא הסיח דעתו אינו צריך ליטול.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
107 צפיות -
האם יש חובה לאכול לחם בחול המועד?
-
מהו השיעור שצריך לאכול תיכף מיד אחר הברכה, בכדי שלא ייחשב הפסק?
כשם שאסור לדבר בין הברכה לעשיית המצווה כך אסור לדבר בין הברכה לאכילה, משום שהדיבור נחשב ל"הפסק", ואם טעה ודיבר, חייב לחזור ולברך. אלא שאמרו בגמרא שאם דיבר בצרכי הסעודה, כגון שאמר "הביאו מלח", אינו צריך לחזור ולברך, משום שאינו נחשב ל"הפסק". כמו"כ אסור ללכת ממקום למקום בין הברכה לאכילה, שגם ההליכה נחשבת ל"הפסק". אם ההליכה היא לצורך האכילה, כגון, שנאלץ לאכול במקום שאסור לברך בו, רשאי לעשות זאת בתנאי ששני המקומות הינם בבית אחד. ודנו הפוסקים עד מתי אין להפסיק בין הברכה לאכילה, יש שסברו עד שיאכל כזית, אולם ממשמעות אדמוה"ז עולה שאין להפסיק עד שיבלע, גם אם אכל פחות מכזית.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
373 צפיות -
כאשר בסעודה נגעתי במקומות מכוסים, האם צריך ליטול ידיים פעם נוספת על מנת שאוכל להמשיך לאכול?
לדעת אדמו"ר הזקן בסידור, אם רצונך להמשיך באכילת לחם, צריך ליטול ידיים (או את היד שנגעה) כמו לסעודה ולברך על נטילת ידיים ללא שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
433 צפיות -
אדם האוכל פת פחות מכביצה האם מתחייב בנטילת ידיים?
-
האם יש עניין להחמיר לא לזרוק אף פרורים של לחם שפחות מכזית, שלא במקום הילוך בני אדם?
פירורי לחם פחות מכזית מותר להשליך בצורה מכובדת. דרך בזיון או במקום הילוך בני אדם הוי קשה לעניות.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
307 צפיות -
הצוות שלי בעבודה רוצים לחגוג הצלחה משותפת בארוחת צהריים במסעדה יחד. האם יש איסור לקיים אירוע כזה בימי בין המצרים?
-
האם ישנו חיוב סעודה בראש חודש?
בראשי-החדשים היו מקריבים בבית המקדש שעיר כפרה, בטעם הקרבתו אמרו חכמים, שלאחר שאמר ה' ללבנה "לכי ומעטי את עצמך", ניחם אותה ה' בזה שישראל ימנו על פיה את החודשים, ומשעדיין לא התנחמה אמר ה' לישראל: "הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח" . מעבר לכך נמנה ראש-חודש בתורה יחד עם שאר המועדים שמקריבים בהם קרבנות מוסף, ואף היו תוקעים בו בחצוצרות, כאמור: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות". ומצינו בדברי הנביאים שהיו נוהגים לערוך סעודות לכבוד ראש-חודש. וגם כיום אסור להצטער ולהתענות בו וכן אין חתן-וכלה מתענים בו ביום חופתם, אלא ביום שלפניו, ואף שאין בו חיוב אכילת פת, מצווה להרבות בסעודת ראש חודש, וביחוד לאור הוראת הרבי שבכל ראש חודש יערכו בכל מקום התוועדויות של שמחה והחלטות טובות ולברך איש את רעהו בכל הברכות הטובות.
לעמוד השאלה421 צפיות -
האם מותר לאכול בראש השנה זיתים ומלפפון חמוץ?
-
אשתי הכינה מטבוחה קצת חריפה לראש השנה. האם מותר לאכול ממנה בחג?
כן. לא נזהרים ממאכלים חריפים אלא ממאכלים חמוצים (אמנם יש מחמירים גם בדברים חריפים שנרגש חריפותם).
לעמוד השאלה529 צפיות -
האם מותר לאפות עוגה עם שברי אגוזים לראש השנה?
למדו חכמים, שישנה משמעות בעלת השלכות מרחיקי לכת לדברים הנעשים בפתיחת השנה החדשה. משום כך, מובא בגמרא שיש דברים שכדאי לאכלם בראש-השנה לסימן טוב. מנגד, יש דברים שטוב להימנע מאכילתם בראש-השנה. בין הדברים שכתבו הפוסקים שראוי להימנע מהם היא, אכילת אגוזים ולוזים. ונמקו זאת בשני טעמים: ראשית, מפני שאגוז שווה בערכו המספרי ל"חטא". שנית, מפני שטבעם של האגוזים, להרבות רוק וליחה המפריעה בתפילה ובתקיעות. ועל-פי-זה, יש שנהגו להימנע אף מאכילת פיסטוקים, שקדים, ובוטנים, אך גרעיני חומוס "ארבעס" אוכלים. ויש מן הפוסקים שכתבו שהאמור הוא באכילת האגוז לבד, אולם ניתן לערב אגוזים בעוגה או בתבשיל כשאין טעמם ניכר כל-כך, אך גם בזה יש רבים שהורו להחמיר.
לעמוד השאלה2437 צפיות -
האם אדם המשתתף בברית חייב לאכול בסעודת הברית?
-
האם יש עניין לעשות שבע ברכות דוקא בערב?
-
האם יצאתי ידי חובה כאשר אמרו דבר תורה בסעודה, ואני לא שמעתי?
מצד "זה השולחן אשר לפני ה'", דהיינו, אמירת דבר תורה בשולחן כדי שלא יהיה בזבחי מתים - יצאת ידי חובה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
292 צפיות