דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

Votre panier est vide.

שאלות ותשובות

50 תוצאות

  • כאשר אני מזמן ומסיים את ברכת בונה ברחמיו ירושלים, המסובים עונים אמן אחר אמירת האמן שלי או יחד?

    סיום הברכה היא במילים 'בונה ברחמיו ירושלים', אמירת אמן בברכה זו אינה חלק מנוסח הברכה, אלא עניית אמן אחר הברכה, וממילא גם המסובים צריכים לומר אמן מיד בסיום הברכה ולא לחכות לאמירת האמן, כיוון שצריך לענות אמן מיד בסיום הברכה.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    327 צפיות
  • האם לפני ברכת המזון יש עניין להשאיר את כל הכלים עדיין על השולחן, או קודם לפנות את השולחן ואז לברך?

    יש המקפידים לפנות את הכלים הריקים לפני ברכת המזון, אבל בחב"ד לא מקפידים על כך.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    384 צפיות
  • האם צריך לענות אמן אחר ברכה רביעית בברכת המזון?

    אין עונים אמן אחר אל יחסרנו וכן על שאר הרחמן שנהגו לומר, וכותב כ"ק אד"ש: "ואולי שסומכים על סוף הברכה ונאמר אמן, אף שגם בזה לא ראיתי שהשומעים ידייקו לענות אז אמן".

    לעמוד השאלה
    הרב אורי ליפש

    הרב אורי ליפש

    מו"צ בבני ברק, מדריך חתנים ומגשר מוסמך // לדף הרב

    582 צפיות
  • האם אפשר לברך את ברכת המזון בעמידה?

    ברכת המזון מברכים בישיבה דוקא.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1053 צפיות
  • טעיתי ובברכת המזון של סעודת מלווה מלכה אמרתי רצה והחליצנו, האם עלי לברך שוב?

    אם נזכר לפני שסיים את הברכה יחזור לראש הברכה, אך אם כבר סיים את הברכה (ובודאי אם כבר סיים את ברכת המזון כולה) ימשיך הלאה ואינו חוזר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    792 צפיות
  • למה מסירים את הסכינים מהשולחן בברכת המזון?

    לשון אדה"ז: כי השלחן דומה למזבח ובמזבח נאמר לא תניף עליהם ברזל לפי שהברזל מקצר ימיו של אדם והמזבח מאריך ימי האדם ואינו בדין שיונף המקצר על המאריך וגם השולחן מאריך ימיו של אדם ומכפר עונותיו בהכנסת אורחים שגדול כחה של לגימה שמשרה שכינה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    351 צפיות
  • עבר 72 דקות מאז שאכלתי לחם אבל אני עדיין שבע. האם אפשר לברך ברכת המזון?

    כן צריך לברך כל זמן שלא נהיה רעב שוב.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    467 צפיות
  • האם אנחנו נוהגים להשאיר לחם על השולחן בברכת המזון?

    כן.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    143 צפיות
  • האם מותר לסמן משהו כשאני באמצע ברכת המזון?

    אסור, אין לעשות שום דבר באמצע ברכת המזון, אפילו דבר קל שלא מפריע לכוונת הברכה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    750 צפיות
  • אני עובדת בגן ילדים פרטי לא דתי. אין לי אפשרות לברך ברכת המזון בזמן העבודה, האם אני יכולה לאכול בארוחת בוקר לחם?

    חובה לברך אחר אכילת לחם, אך ניתן להמתין (בשעת הדחק) ולברך כל זמן שעדיין את שביעה (אפילו אחר כמה שעות). באם אין אפשרות כלל לברך אין לאכול לחם.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    384 צפיות
  • האם הדין שבשעת ברכת המזון יש להסיר את הסכין, אמור גם בסכין העשוי מפלסטיק?

    המגן אברהם הביא שדווקא של ברזל ולא של שאר דברים, אך החקרי הלכות (הרב פיקרסקי) כתב שלאו דווקא כיון שרבינו לא חילק. ולכן ראוי להיזהר אף בזה.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    205 צפיות
  • האם חייבים להתיישב במקום בברכת המזון?

    מצוות עשה מן התורה לברך ברכת המזון לאחר שאכל ושבע, כפי שנאמר: "ואכלת ושבעת וברכת". מפאת חשיבותה של ברכת-המזון קבעו חכמים לאומרה במקום בו ישב בעת אכילתו, ולכתחילה אסור לאדם לצאת ממקום סעודתו לפני שיברך ברכת-המזון אפילו כשבכוונתו לשוב, שמא ישכח לשוב למקומו ולברך. ואם שכח לברך ויצא לדרכו, או שטעה וסבר שניתן לברך במקום אחר, אפילו אם נסע מרחק רב, עליו לחזור למקום סעודתו כדי לברך ברכת-המזון. ורק כשאינו יכול לחזור, או אם הוא נמצא במרחק כזה שעד שיחזור כבר יתעכל המזון שבמעיו, רשאי לברך שלא במקום אכילתו. ואם יש לו שם מעט לחם, במקום לחזור למקום סעודתו, יכול לאכול מעט מן הלחם, ולאחר מכן לברך ברכת-המזון, ואם לא שמר את ידיו והסיח דעתו מלאכול עוד, ייטול ידיו ויברך המוציא לפני כן. ולצורך מצווה עוברת מותר לצאת אף קודם ברכת-המזון. את ברכת-המזון יש לברך בישיבה, שעל ידי כך יוכל לכוון יותר. ואף מי שאכל בעמידה או תוך כדי הליכה, עליו להתיישב לברכת-המזון. ובשעת הברכה לא יסב דרך גאווה וקלות ראש, אלא ישב באימה ובצורה מכובדת. ובדיעבד, אם בירך בעמידה או הליכה או הסבה, יצא ידי חובה. והמהלך בדרך ואוכל דרך הילוכו אינו חייב להתיישב לברכה, מפני שאם יתעכב יש חשש שהמחשבות על איחורו יטרידו את כוונתו.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    378 צפיות
  • האם מותר לברך ברכת המזון מתוך הפלאפון?

    לא, אלא אם כן ממש אין אף סידור אחר, אזי יעביר את המכשיר למצב טיסה וכך ניתן.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1065 צפיות
  • האם צריך לברך ברכת המזון על אותו כיסא שאכלתי עליו, או שאפשר גם במקום אחר בתוך החדר?

    כל החדר שאכל בו נחשב כמקומו, ולכן אין צורך לברך באותו המקום ממש, ואפילו לכתחילה יכול לברך במקום אחר בתוך אותו החדר.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1073 צפיות
  • כשמברכים ברכת המזון ביום חול צריכים להיות על השולחן לחם ומלח או רק בשבת?

    גם ביום חול.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    179 צפיות
  • מי שאכל לחם ללא מלח האם חייב במים אחרונים?

    כן, יש בזה עניינים עמוקים על פי קבלה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    219 צפיות
  • נטלתי ידיים להמוציא אכלתי פחות מכביצה וממש לא מתחשק לי לאכול לחם אני חייב בברכת המזון?

    אם אכלת כזית, חייב לברך ברכת המזון. פחות מכזית לא מברכים ברכה אחרונה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    778 צפיות
  • אדם שצריך לאכול ביום הכיפורים, האם צריך להגיד יעלה ויבוא בברכת המזון?

    על אף שלא מוזכר בברכת המזון, 'יעלה ויבוא' ליום כיפור, בכ"ז יש להזכיר יעלה ויבוא, ויאמר 'ביום הכיפורים הזה ביום סליחת העוון הזה ביום מקרא קדש הזה'. אך אין מקדשים ולא בוצעים על לחם משנה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1396 צפיות
  • האם מותר שיהיה סכין חד פעמי על השולחן בזמן ברכת המזון?

    אין איסור בסכין חד פעמי, האיסור הוא רק בברזל.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    935 צפיות
  • אכלתי לחם במקום אחד ועברתי למקום אחר ושכחתי לברך ואני ממשיך לאכול לחם במקום השני מה עלי לעשות?

    לברך ברכת המזון במקום השני.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    235 צפיות
  • האם אישה שיש לה ספק אם ברכה ברכת המזון צריכה לחזור ולברך?

    נחלקו בזה הפוסקים ולמעשה ראוי שלא תברך ותשמע מאדם אחר, ואם אין אדם אחר, אז אין לברך מחמת הספק.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    788 צפיות
  • התחלתי ברכת המזון ונזכרתי שלא אכלתי לחם בסעודה, מה עלי לעשות?

    יש להפסיק את ברכת המזון ולומר "ברוך שם".

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    624 צפיות
  • האם נכון לומר שיר המעלות בברכת המזון בכל יום ואם כן אז מהו המקור לכך?

    אכן יש חסידים שנוהגים כן לומר תמיד 'שיר המעלות', כ"ק אד"ש אמר שכך היה מנהגו של רבי הלל מפאריטש וכך נהגו הרבה מצדקי וחסידי פולין. אך בהיום יום וספר המנהגים כתוב לומר על נהרות בבל ביום חול היינו בימים שאומרים תחנון.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    356 צפיות
  • אישה יכולה להוציא גברים בברכת המזון כאשר הם אינם מבינים עברית ואינם יכולים לקרוא בעצמם את הברכה?

    אישה איננה יכולה להוציא גבר ידי חובה בברכת המזון, הדרך הנכונה היא שהיא תגיד בקול והם יאמרו אחריה מילה במילה בלחש.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    517 צפיות
  • אכלתי המוציא ביום האחרון של חנוכה לפני השקיעה ונמשכה סעודתי עד הערב, האם עלי לומר על הניסים?

    אם אכל כזית לחם לפני השקיעה, עליך לומר ועל הניסים בסוף הסעודה גם אם כבר לילה כיון שהולכים לפי תחילת הסעודה, אלא אם כן התפלל כבר ערבית שאז אינו אומר ועל הניסים.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הראל

    הרב מנחם מענדל הראל

    רב בית כנסת חב"ד, דרום צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    373 צפיות
  • אדם שהתפלל מעריב לפני שסיים סעודת פורים צריך לומר "ועל הניסים" בברכת המזון?

    לא.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    234 צפיות
  • המתארחים במלון האם רשאים לצרף סועדים משלחן אחר ולזמן?

    חיוב הזימון הוא רק כשיושבים השלושה יחדיו. ובחדרי האוכל בישיבות וכדומה, שכולם באים לאכול בשעה קבועה בחדר האוכל על דעת להצטרף, אף על פי שאוכלים בשולחנות נפרדים, מצטרפים כולם לזמן. אך במסעדות ובבתי מלון כשבכל שלחן סועדת משפחה לעצמה, אינם מצטרפים לזימון עם סועדים משלחן אחר, אלא אם ירצו לזמן ע"י צירוף סועדים אחרים יקראו להם בטרם הברכה שיישבו ויאכלו עמהם מעט, ועל-אף שאין מחויבים במקרה זה להביא את עצמם לידי חיוב זימון, יש בדבר מצווה.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    623 צפיות
  • האם מותר לעשות זימון בשלושה בלי יין, כשיש יין על השולחן?

    עושים זימון על יין גם בפחות מעשרה, אבל מותר לעשות גם בלי יין. ובכל אופן אין לפרוש מזימון בגלל זה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    375 צפיות
  • האם מי שענה לזימון באמצע שאכל, צריך לזמן שוב בסיום אכילתו?

    לא צריך לזמן שוב.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    165 צפיות
  • שתיתי מים ולפני שברכתי בורא נפשות נכנסתי לחדר אחר ואני שומע שעושים זימון, האם עלי לענות לזימון?

    כן, עונה ברוך שאכלנו כרגיל כיוון ששתה, אך אינו יכול להצטרף לזימון - כלומר אם יש רק שני אנשים לא יכול להיות השלישי כיוון ששתה בחדר אחר ולא איתם.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    459 צפיות
  • מי שהסיח דעתו מהאכילה וכבר אמר שיר המעלות וחגר אבנט והתחרט ורוצה להמשיך לאכול, האם יכול להמשיך בסעודתו?

    כל עוד לא נטל מים אחרונים או אמר זימון יכול עוד לאכול, וכן ראו מעשה רב אצל כ"ק אד"ש שלאחר אמירת שיר המעלות שתה מן המים.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    629 צפיות
  • כאשר מברכים ברכת המזון עם שני כיסויים, האם הכיסוי השני צריך להיות דווקא כובע או שיכול להיות גם פיסת טישו וכיו"ב?

    לכתחילה צריך שיהיה משהו מכובד.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    243 צפיות
  • האם צריך להגביה את עצמו באמירת ברוך שאכלו משלו כשעונה לזימון?

    מן הדין אין צורך להגביה את עצמו בשעת הזימון, יש נוהגים שכאשר מזכירים את ה' בזימון בעשרה מגביהים את עצמם מעט.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    413 צפיות
  • האם בכל פעם שמזמנים צריך להיות על כוס יין?

    אכן המנהג לזמן על הכוס, גם בזימון בשלושה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הראל

    הרב מנחם מענדל הראל

    רב בית כנסת חב"ד, דרום צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    331 צפיות
  • כשעושים זימון בסיום הסעודה, האם אסור לאכול עד שהמזמן מסיים את ברכת 'הזן את הכל'?

    אכן, יש להמתין עד לאחר שהמזמן סיים את ברכת הזן.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    291 צפיות
  • שלושה שאכלו יחד, ואחד רוצה כבר לברך, האם הוא יכול לזמן והשניים האחרים שבאמצע האוכל יענו לו?

    אם השניים מסכימים להפסיק ולענות לו לזימון יכול לזמן, הם צריכים לחכות ולא להמשיך לאכול עד שיסיים את הברכה הראשונה.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    361 צפיות
  • האם ניתן לזמן בברכת המזון עם יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות לע"ע ואינם מברכים ברכת המזון, ויצטרפו לשלושה או עשרה?

    מעיקרו נתקן הזימון שאחד מברך והשאר שומעים, ולכן ניתן לזמן במקרה זה, וטוב שיברך בקול להוציאם ידי חובה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    315 צפיות
  • האם צריך להסיר את הסכינים לפני ברכת המזון, או שמספיק לכסות?

    אדמו"ר הזקן כותב בשולחן ערוך: "נוהגים לכסות הסכין בשעת ברכת המזון".

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    467 צפיות
  • אכלתי סעודה שלישית עם פת והמשכתי עם שתית מים וקפה עד השעה 23:30 בלילה, וכבר התחלתי להרגיש מעט רעב, האם אני עדיין יכול לברך ברכת המזון?

    במצב הזה כבר לא ניתן לברך ברכה אחרונה (אף אם שתה הרבה בינתיים).

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    260 צפיות
  • כשמזמן בעשרה, האם צריך שכל העשרה יברכו דווקא, או שמספיק שיש עשרה אפילו שהם עדיין באמצע סעודה?

    אפשר, אם הם מסכימים לעצור את אכילתם. צריכים לשמוע מהמזמן את הברכה הראשונה ואחר כך יכולים להמשיך לאכול.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    170 צפיות
  • האם כשמזמנים על כוס צריך להגביה את הכוס שלושה טפחים?

    כן, המנהג לכתחילה להגביה את הכוס שלושה טפחים.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    394 צפיות
  • שנים שאכלו לחם והשלישי אכל מאכל שברכתו 'שהכל', האם אפשר לצרפו לזימון?

    אם השלישי אכל כזית 'שהכל' יחד עם שניים שאכלו לחם, הוא מצטרף בתנאי שעדיין לא בירך ברכה אחרונה על אכילתו.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    548 צפיות
  • האם יש חובה לשתות לפני שמברכים ברכת המזון?

    טוב לשתות לפני שמברך ברכת המזון כיוון שיש דעה שאם צמא חייב בברכת המזון מן התורה רק כאשר שתה, אך ההלכה לא נפסקה כשיטה זו ולכן למעשה גם אם לא שתה יכול לברך.

    לעמוד השאלה
    הרב אייל פלד

    הרב אייל פלד

    מו"ץ וראש כולל הוראה בעמנואל. דיין ורב בית כנסת חב"ד בישוב עינב. וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    591 צפיות
  • ברכתי ברכת המזון במהירות ולא כיוונתי, אני יכול לברך שוב?

    אי אפשר לברך שנית.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    229 צפיות
  • בזימון בשלושה בברכת המזון, האם אפשר לצרף כשלישי מישהו שלא אכל עמנו?

    אם השלישי לא אכל כלום, הוא לא משלים לזימון. אם השלישי אכל כל מאכל כשיעור שהוא התחייב בברכה אחרונה, אפילו מים, אז מצטרף לזימון בשלושה.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    440 צפיות
  • האם יש עניין הלכתי לחייל שנמצא בשירות צבאי, להתפלל או לברך ברכת המזון עם כובע חליפה על מדי הצבא?

    יש עניין במידת האפשר ללבוש כובע חליפה על מדי הצבא בזמן תפילה וברכת המזון.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    163 צפיות
  • אכלתי לחם ובטעות ברכתי אחר האכילה בורא נפשות, האם אני חייב לחזור ולברך ברכת המזון?

    צריך לחזור ולברך ברכת המזון, כיוון שברכת בורא נפשות לא פוטרת אכילת המוציא אפילו בדיעבד.

    לעמוד השאלה
    הרב שרגא נתן דהן

    הרב שרגא נתן דהן

    דיין ומו"צ בבית שמש וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    650 צפיות
  • אפשר לברך ברכת המזון במקום אחר, לא במקום שאכלתי?

    לכתחילה אין לצאת מהמקום שאכל עד שיברך, ואם יצא עליו לחזור למקומו ולברך.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    338 צפיות
  • נטלתי ידיים לסעודה ואכלתי רק חתיכה קטנה של לחם, האם עלי לברך ברכת המזון?

    על אכילת פחות מכזית לא צריך לברך, ואין חיוב לחייב את עצמו. אבל תמיד חשוב לזכור שכדי לברך "על נטילת ידיים" צריך לדעת מראש שמתכננים לאכול כביצה לחם, כשאכילת כל כזית היא בכדי אכילת פרס.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    309 צפיות
  • מי הם הנחשבים כסועדים המצטרפים לזימון?

    שבעה שאכלו לחם ושלושה שאכלו עמהם כ'זית' פירות או ירקות או אפילו שתו כשיעור 'רביעית' מצטרפים לזימון עשרה, אך לגבי צירוף שלישי שלא אכל לחם לזימון שלושה נחלקו הראשונים, ולמעשה לכתחילה יבקשו מהשלישי שיאכל עמהם לחם או לכל הפחות מיני מזונות, ובדיעבד גם אם אכל שאר מאכלים יזמנו עמו. שניים מתוך שלשה שסיימו סעודתם והשלישי טרם סיים, יפסיק בסעודתו ויענה לזימון, ורק לאחר "הזן את הכל" ימשיך לאכול. כמו-כן חובת היחיד להמתין לרבים עד שיסיימו סעודתם, ואם נצרך לצאת ומאריכים בסעודה כגון בסעודת נישואין, רשאי לברך לפני שמזמנים אך ראוי שיצרף אליו עוד שניים מן הסועדים לכל הפחות ויברך עמהם בזימון.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    107 צפיות
צור קשר בוואטסאפ