לכל ההלכה יומית
נאמר בתורה: "לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך", וכשם שאדם מוזהר שלא לעשות מלאכה בשבת, כך מוזהר שבנו לא יעשה מלאכה עבורו. וצוו חז"ל: "קטן שבא לכבות אין שומעין לו, מפני ששביתתו עליהן", וכן נפסק להלכה שקטן המכבה דליקה לדעת אביו – "צריך למחות בידו". חיוב זה הוא לא רק עבור הוריו, אלא על כל אדם: מלאכה אסורה כגון אור שכבה בשבת, ורוצה הקטן להדליקו בפני מבוגרים יש חיוב עליהם למחות בו גם אם לא הגיע לגיל חינוך, כיוון שכוונתו בעשייתו היא עבור הגדולים. ואם עושה זאת רק להנאתו כגון שמדליק ומכבה אור בחדר שלא נמצאים בו אנשים, אם הגיע לחינוך חיוב המחאה היא על הוריו.
שבת קכא, א; טוש"ע ונ"כ או"ח סשל"ד, סכ"ה; שו"ע אדמוה"ז או"ח סשל"ד סכ"ו וסשמ"ג ס"א-ב
ראו גם מאותו שבוע
-
מודע נוהגים לערוך סיום מסכת ביום ה"יארצייט"?
יום א'
-
האם מותר לחתום בעט שנמצא על השולחן ללא רשות בעליו?
יום ג'
-
השוכר דירה וקבע בה מזוזות, האם מותר לו לקחתם כשעובר דירה?
יום ד'
-
האם מותר בשבת לשפוך מים על נעלי עור שהתלכלכו בבוץ?
יום ה'
-
שקית קמח המונחת על גלידה במקפיא, האם ניתן להשתמש בגלידה בשבת?
יום ו'