לכל ההלכה יומית
נאמר בפרשת נזיר: "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש". וביאר רבי אלעזר הקפר שהתורה מתייחסת לנזיר כ"חוטא" בכך שציער עצמו מן היין. וכן כתבו הראשונים והובא הדבר אף להלכה שחייב האדם לשמור על בריאותו ואין לו רשות לסגף את עצמו ואפילו אסור לו למנוע עצמו ממאכל מסוים לשם סיגוף, אלא אם יש צורך בדבר לעבודת ה', ובפרט בדורותינו שנמנעים אף מתעניות של תשובה, ועבודת התשובה נעשית מתוך שמירה על בריאות הגוף. עם-זאת, מצווה התורה: "קדושים תהיו", ופירש הרמב"ן, שגם בהנאות העולם הזה הכשרות והמותרות לפי ההלכה יש לאדם לרסן את עצמו שלא יצרוך אותם לספק תאוותיו אלא לעבודת ה'.
ויקרא יט, ב ופירוש הרמב"ן שם; במדבר ו, יא; תענית יא, א-ב; ב"ק צא, ב; רמב"ם הלכות דעות פ"ג ה"א; טוש"ע ונ"כ חו"מ סת"כ; שו"ע אדמוה"ז או"ח סקנ"ה ס"א וחו"מ הל' נזקי גוף ונפש ודיניהם ה"ד; תניא ח"א פ"ז ואגה"ת פ"ג; קונטרס עץ-החיים ספכ"ה; לקו"ש חכ"א ע' 132 והערה 42 שם
ראו גם מאותו שבוע
-
ישנה הקפדה להציב את הבימה דווקא באמצע בית הכנסת?
יום א'
-
אב המבקש מבנו דבר שאינו בריא לו – האם על הבן לקיים את דבריו?
יום ב'
-
הורה המסרב לעבור טיפול רפואי – האם הבן יאלצו לקבלו?
יום ג'
-
האם מותר לעשות דיאטה, שלא לצורך רפואי?
יום ה'
-
האם מותר לשאול את המוכר אודות מחירו של מוצר, כשאינו מתכוון לקנותו?
יום ו'