לכל ההלכה יומית
חז"ל למדו שאסור לבן ארץ-ישראל לחו"ל, והדבר אף נפסק להלכה. ובטעם האיסור כתבו הראשונים, שהיציאה מהארץ מפקיעה את האדם ממצוות התלויות בארץ ואסור לאדם להביא את עצמו למצב זה, מה גם שבכך נוטש הוא את קדושת-הארץ, וכן מבטל הוא את מצוות יישוב-הארץ. עם זאת מנו הפוסקים כמה צרכים שבגינם מותר לצאת את הארץ, כגון: לשאת אישה, לצורך פרנסה, וללמוד תורה, וכן לשם כיבוד אב ואם. ויש שכתבו אף שמותר לצאת מהארץ לצורך ביקור חברים, אלא שכתבו הפוסקים להחמיר בכך. ובכמה הזדמנויות עורר הרבי אודות היציאה מארץ הקודש, שיש לעשותה ע"י קבלת היתר מרב שיכריע בכל מקרה לגופו האם הדבר אפשרי.
גיטין עו, ב; ע"ז יג, א ותוד"ה "ללמוד תורה" שם; רמב"ם הל' מלכים פ"ה ה"ט לח"מ שם סי"ב; רמב"ן עה"ת במדבר לג, נג; טוש"ע ונ"כ או"ח סתקל"א ומג"א שם סק"ז; שו”ת התשב"ץ ח"ג סרפ"ח; אבני נזר יו"ד סתנ"ד; התוועדויות תשמ"ב ח"ד ע' 2172 , תשמ"ז ח"ד ע' 309 , תשמ"ט ח"ד ע' 17 ; מנח"י ח"ג סכ"ו אות ז.