לכל ההלכה יומית
אמרו חכמים "אין תורמין . . מן התלוש על המחובר" טעם הדבר הוא משום שנאמר במעשר: "ראשית דגנך תירשך ויצהרך" - דבר הנאסף כ"דגנך" (-שהוא לשון אסיפה בערימות), ולכן הפרשה על המחובר אינה מועילה ויש להפריש לאחר שיתלשו הפירות. עם זאת, במקרים מסוימים כתבו הפוסקים שיכול להתנות שכשיתלוש את הפירות תחול ההפרשה, ובלבד שהפירות שהפריש קיימים בשעה שתולש מהעץ (כיוון שרק בעת התלישה חלה ההפרשה), וכן ההפרשה חלה רק על הפירות שכבר הגיעו לשליש גידולם בעת ההפרשה, אלא שבמקרה זה אין מברכים על ההפרשה, ולכן לכתחילה אין לעשות זאת.
דברים יח, ד; תרומות פ"א מ"ה; קידושין סב, א ורש"י שם ד"ה מחובר; רמב''ם הל' תרומות פ''ה ה''ט; מנחת שלמה ח''א סו''ס נה, ובמעדני ארץ סי' ב (קנ, ב).
ראו גם מאותו שבוע
-
מה קובע את גיל העץ לעניין שנות ערלה?
יום א'
-
מתי בודקים את הפרי קודם הברכה או קודם האכילה?
יום ג'
-
מהו סדר הקדימה בברכות?
יום ד'
-
האם מברכים "שהחיינו" על ריבות?
יום ה'
-
אין נתונים