לכל ההלכה יומית
טעם תקנת ברכה זו הוא, מפני שבתי כנסיות שבימיהם היו בשדות ששם מצויים מזיקים, וחששו שישנם אנשים שמאחרים ושוהים לאחר שהסתיימה תפילת הציבור, ואם יישארו יחידים בבית הכנסת יסתכנו, לכך האריכו תפילת הציבור, כדי שיהא פנאי ליחיד לגמור תפילתו, בעוד שהש"ץ אומר ברכה זו. (וגם כיום שבתי הכנסיות הם בישוב, ולא שייך כלל טעם זה – אומרים אותו, לפי שתקנת חכמים לא בטלה אע"פ שבטל הטעם שבגללו תקנו). ועל פי הסוד מבואר שהיא כעין חזרת הש"ץ, ומה שלא תקנו חזרת הש"ץ בתפלת ערבית הוא מפני שמלכתחילה נתקנה ערבית כ'תפלת רשות' (- כמובן שהיום היא חובה גמורה, אך מתחלה כך היה מעמדה), ולכן לא ראו צורך שהשליח ציבור יוציא ידי 'חובה', אך תפלת ערבית של שבת אין מעמדה כתפלת ערבית בימות החול, ועשו בה כעין 'חזרת הש"ץ'.
ראה תקו"ז תיקון ה (כ, א). שו"ע אדה"ז או"ח סרס"ח סי"ג סט"ו וסרס"ט ס"ב וראה שע"ת שם סקי"ג. כה"ח שם אותיות לח, נ.
ראו גם מאותו שבוע
-
מהי ברכת 'מעין שבע'?
יום א'
-
האם ביו"ט מברכים ברכה 'מעין שבע'?
יום ג'
-
היכן תקנו לומר ברכה 'מעין שבע'?
יום ד'
-
מהי ההנגה בעת ברכת 'מעין שבע'?
יום ה'
-
מהי חומרת הדיבור בברכת 'מעין שבע'?
יום ו'