לכל ההלכה יומית
אמרו חכמים: "הריני שלא אוכל בשר ושלא אשתה יין כיום שמת בו אביו", כלומר הנודר שלא יאכל כיום שבו נפטר אביו נדרו נדר. ממשמעות דברי הגמרא שאת יום הפטירה היו מציינים כיום תענית. וכך אף נפסק להלכה בשלחן ערוך. וכתבו הפוסקים שמי שקשה עליו התענית – יפדה בממון ויחלקם לעניים. אלא שכבר פשט המנהג מחמת חולשת הדורות להקל שלא להתענות ביום זה, וכותב הרבי שמנהגנו לסיים מסכת ביום היארצייט בכדי לחוש לדעת השלחן ערוך שיש להתענות, וכפי שמצינו בתענית בכורות שנדחית התענית מפני סיום מסכת כך גם בתענית היארצייט שבמקורה קלה מתענית בכורות יש לערוך סיום מסכת ובכך נפטרים מחיוב התענית.
נדרים יב, א; טוש”ע ונ"כ או”ח סתקס"ח; ב"י יו”ד סשע"ו; רמ”א יו”ד סשע"ו ס"ד; ערוה"ש שם סי"ג; פני ברוך ע’ תלה-ו; שיחות קודש תשל"ז ח"א ע' 424; התוועדויות תשמ"ט ח"ב ע' 184
ראו גם מאותו שבוע
-
אור שכבה בשבת, האם ניתן לאפשר לקטן להדליקו?
יום ב'
-
האם מותר לחתום בעט שנמצא על השולחן ללא רשות בעליו?
יום ג'
-
השוכר דירה וקבע בה מזוזות, האם מותר לו לקחתם כשעובר דירה?
יום ד'
-
האם מותר בשבת לשפוך מים על נעלי עור שהתלכלכו בבוץ?
יום ה'
-
שקית קמח המונחת על גלידה במקפיא, האם ניתן להשתמש בגלידה בשבת?
יום ו'