לכל ההלכה יומית
כאמור בהלכה הקודמת היחס לאיסור צער בעלי חיים הוא כאל איסור מן התורה. עם זאת, במקום הצורך לא נאמר איסור צער בעלי חיים. אדמוה"ז מבאר שלמדים זאת מן העובדה, שהתורה התירה שחיטת בעלי חיים לצורך מאכל האדם. ומכאן למדו הפוסקים על יתר צרכי האדם, כגון צרכים רפואיים הנעשים באמצעות שימוש בבעלי חיים. אחד התחומים בהם התעוררה שאלת צער בעלי חיים, היא בעניין ניסויים על בעלי חיים לצורך פיתוח רפואי. ולאור האמור כתבו כמה מן הפוסקים להתיר זאת מאחר ותרופות רבות התגלו במרוצת השנים על ידי ניסויים בבעלי חיים, ויש בכך תועלת ברורה, לכן נכלל הדבר כצורך האדם, ואין בכך איסור.
שבת קכח, ב וברש"י וברי"ף שם; ב"מ לב, א; טוש"ע ונ"כ חו"מ סער"ב ס"ט; שו"ת שבות יעקב ח"ג סע"א; שו"ע אדמוה"ז חו"מ הל' עוברי דרכים וצער בעלי חיים ס"ד והל' שמירת גו"נ סוף ס"ח; שו"ת שרידי אש יו"ד סצ"א.
ראו גם מאותו שבוע
-
האם קרם ידיים נחשב לחציצה בנטילת ידיים?
יום א'
-
האם מותר להרוג בעל חי המזיק לאדם, או שיש בזה משום איסור צער בעלי חיים?
יום ב'
-
האם מותר לצוד או לדוג דגים, לשם משחק ולא למטרת אכילתם?
יום ד'
-
אשה שהדליקה נרות שבת, האם יכולה לבקש מבעלה שיעשה עבורה מלאכה?
יום ה'
-
האם מותר לבקש לעשות פעולה האסורה עבורי בשבת, ממי שעבורו היא מותרת?
יום ו'