לכל ההלכה יומית
נאמר: "וכי תמכרו ממכר לעמיתך, או קָנֹה מיד עמיתך". ודרשו חכמים: "כשאתה מוכר, מכור לישראל חברך.. באת לקנות, קנה מישראל חברך". וכתבו הפוסקים שבמקרה שהקנייה מיהודי כרוכה בטרחה בלבד, כלומר כשהמחיר, השירות וטיב העבודה שווים אך היהודי פחות נגיש, יש לטרוח ולקנות מיהודי דווקא. דין זה אמור אף בהעסקת פועלים - שיש להעדיף פועל יהודי. וכן ידועה גישת הרבי שיש להעדיף לנסוע בחברה יהודית דווקא. כמו כן, יש שכתבו שיש לטרוח ולהעדיף קונה או מוכר שומר תורה ומצוות דווקא ולקנות או למכור דווקא ממנו, ובהלכה הבאה אי"ה יבואו הדברים ביתר הרחבה, עד כמה יש להפסיד לצורך העדפת היהודי.
ויקרא כה, יד ובפירוש רש"י שם; ב"מ ס, ב; וראה ירושלמי הוריות פ"ג ה"ג; ספה"מ לרס"ג עשין עשה צה וביאור הרב פערלא שם; תשב"ץ ח"ג קנא שו"ת רמ"א ס"י; לקו"ש חכ"ב עמ' 332 , וראה גם במק"מ ח"ב עמ' 441 ; אהבת חסד ח"א ה, ז ובהע' יב; מנח"י ח"ג סי' קכט. מעדני שלמה מהדורה ב' ע' קנו בשם הגרשז"א דלא כדמשמע משו"ת חת"ס חו"מ סי' קלד; בינה ודעת פכ"ד הע' כז; "אם אסק שמיים – ליקוט הלכות השכיחות בטיסה" להרש"י שיחי' פרידמאן; העו"ב אהלי תורה תשצח עמ' 43
ראו גם מאותו שבוע
-
האם ניתן לשער באופן כללי את הרווחים ולהפריש מהם מעשר, או שיש לערוך חישוב מדויק?
יום א'
-
מי שאיבד דבר מה והתייאש ממנו ומצאו – האם עליו להפריש ממנו מעשר?
יום ב'
-
עד כמה צריך להשקיע כסף, כדי להעדיף את העסקה עם יהודי?
יום ד'
-
האם מותר ביום טוב לקלף פרי או ירק באמצעות מקלף?
יום ה'
-
כובע שהתלכלך מאבק, האם מותר לנקותו בשבת?
יום ו'