דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל ההלכה יומית

י"ט חשון התשע"ז

מה נכון יותר לנהוג לגבי ברכת האורז?

נאמר בגמרא: "הכוסס את האורז מברך עליו 'בורא פרי האדמה', טחנו אפאו ובישלו .. 'מזונות", וביארו הראשונים שלמרות שאינו ממיני דגן ברכתו "מזונות" משום שהוא מזין ומשביע. ולעומתם יש שכתבו לברך "בורא פרי האדמה". ולכל הדעות הברכה האחרונה של האורז היא "בורא נפשות". אלא שיש שהסתפקו האם האורז שלנו הוא האמור בתלמוד, או שמא הוא הדוחן. ומפני הספק הכריע אדמו"ר הזקן שירא שמיים לא יאכל אורז אלא בתוך הסעודה. ומי שרוצה לאכלו חוץ לסעודה, יברך עליו "שהכול". אולם יש שכתבו בשם הגרז"ש דווארקין ע"ה, שכשחסידים היו אוכלים אורז חוץ לסעודה, ברכו 'מזונות', 'אדמה' ו'שהכול' על מאכלים אחרים ואח"כ אכלו את האורז.

מקורות:

נדה יז, א; שו"ע אדמוה"ז חו"מ דיני שמירת גוף ונפש ובל תשחית ס"ז; אג"ק כ"ק אדמו"ר מהוריי"ץ ח"א ע' רד; לשמע אזן ע' רנה; אג"ק כ"ק אד"ש ח"ב עמ' קמ-קמד; בקדש פנימה ע' 16; (ואין לומר שבשבת קל יותר - עפ"י המסופר בשמועות וסיפורים ח"ב ע' 49-50)

ראו גם מאותו שבוע

צור קשר בוואטסאפ