האם מותר לומר תודה לאחר החזרת הלואה או שיש בזה חשש ריבית?
לדעת אדה"ז צריך להזהר בזה.
מקור:
- שו"ע אדה"ז הל' ריבית ס"ט

הרב חיים קיז'נר
לכל השו"ת
לדעת אדה"ז צריך להזהר בזה.
מקור:
הרב חיים קיז'נר
פעולות שאלה ותשובה
אם הבעל חוב לא תובע כלום ולאחר שפנה מיוזמתו לבעל חובו ושטח בפניו את ספקו והבעל חוב משיבו שאינו זוכר אם אכן חייב לו, מן הדין פטור מלשלם, אבל אם רוצה לצאת ידי שמיים, חייב לשלם. ואם גם החייב מסופק בעצם החוב ואינו זוכר אם חייב כלל, כיון שבעל החוב לא תובעו, פטור מלשלם גם בדיני שמיים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
צריך להחזיר ביצה, ובפרט כיום שרוב הביצים אינן מופרות, ואיסור אכילתן הוא רק משם מראית עין.
לעמוד השאלהסכום כסף שייחדוהו לצדקה ועדיין לא באו לידי העניים או למוסד הצדקה, יכול לתתם בהלוואה בין עבורו ובין לאדם אחר אך ינהג במעות אלו כבמעותיו שלו, ולכן ייתן את ההלוואה רק כאשר ניתן לסמוך על הלווה שיחזיר הלוואתו מיד כשיבואו עניים לפניו ויתן להם את הצדקה. ואם לבסוף לא היה באפשרות הלווה הנזקק לפרוע חובו לצדקה, אין המלווה חייב לפרוע את חובו של הלה מכיסו.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
ללוות מקופת צדקה שמיועדת למטרה מסויימת אדה"ז אסר זאת באגרת שלו. כדלקמן. משא"כ ללוות מקופה כללית יש מקום ללוות בשעת הצורך ולציין בפתק את החוב. וזה לשון אדה"ז באגרת א': "ראה ראינו את עני מקצת בני עמנו הממונים על קופת אה"ק, ואין עני אלא מן הדעת, שמחמת חסרון הידיעה הם מתחסדים וחפצים להרבות במצות ולעשות גמ"ח ממעות אה"ק. והיא מצוה הבאה בעבירה, כי הוא איסור גמור ועון פלילי הוא עפ"י דין תוה"ק, כמבואר בדברי רז"ל, אפילו להלוות בשכר אסור וכל שכן בחנם, אפילו לבטוח גדול, הן לאחרים הן להגבאים לעצמן, אפילו למצוה רבה, כי המעות הן כבר של חכמי אה"ק, וכל היכי דקיימו ברשותא דמרייהו קיימי, ואסור להוציאם שלא מדעתם." עכ"ל.
לעמוד השאלה