הלוותי לחברי סכום כסף, וחברי רוצה להחזיר את הכסף בחפצים אך איני מעוניין בכך, האם אני חייב לקבלם?
אינך חייב לקבל את החפצים, סתם הלוואה צריך להחזיר בדיוק כפי שניתנה, אלא אם כן סוכם מראש שיחזיר בחפצים.
מקור:
- שו"ע חו"מ סי' ע"ד ס"ו - ז'

הרב שלמה הלפרן
לכל השו"ת
אינך חייב לקבל את החפצים, סתם הלוואה צריך להחזיר בדיוק כפי שניתנה, אלא אם כן סוכם מראש שיחזיר בחפצים.
מקור:
הרב שלמה הלפרן
פעולות שאלה ותשובה
אמרו חכמים: "מלוה .. שלא בעדים עובר משום ולפני עור לא תתן מכשול .. וגורם קללה לעצמו". כלומר, יש חיוב להעמיד עדים בשעת ההלוואה, וכל המלווה ללא עדים הרי הוא עובר בלפני עיוור לא תתן מכשול, משום שהלוואה ללא תיעוד יכולה לגרום ללווה לכפור בחובו ולומר שלא קיבל הלוואה. ואף במקרה שהלווה הינו תלמיד חכם אין לסמוך על אמינותו, כי יתכן שישכח מחמת טרדת לימודו. ונפסק להלכה שלכתחילה ראוי לכתוב שטר בעת מתן המעות. אולם יש הסוברים כי הצ'ק בימינו הוא בדומה לשטר חוב, ולכן אם יש צ'ק ביטחון אין צורך בעדים. אך הטוב ביותר הוא כתיבת שטר והחתמת הלווה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
כיוון שישנו ספק האם הוחזר מלוא הסכום מותר לתת את הנותר ואין בעיה בכך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
צריך לכתוב שטר, שבו יהיה רשום שפלוני הלווה לפלוני סכום כזה וכזה, ושיחתום על זה הלווה. אחרת הלווה עלול להכשל בכך שלא ישלם.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
אם לא קצבו זמן, ולא מוכח מסוג השימוש בחפץ וכדומה שזה לזמן מסוים, אין הגבלת זמן, וכלשון הרמ"א: "לא קצב לו זמן להחזיר, יכול המקבל להחזיר לו כשירצה. ואם הוא דבר הצריך לנותן, כגון שהוא אתרוג בימי החג, ואמר: על מנת שתחזירנו לי, בודאי נותנו שיחזירנו לו בעוד שצריך לו וצריך להחזיר לו מיד".
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ