מתי מבטלים את החמץ כשערב פסח חל בשבת?
לאחר בדיקת חמץ מבטלים את החמץ שלא נמצא בבדיקה ואומרים "כל חמירא" הראשון (המופיע בסידור לאחר הבדיקה). וביום שישי לאחר שריפת החמץ אומרים רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור, אך אין אומרים 'כל חמירא'. את נוסח זה (כל חמירא שלאחר הביעור) אומרים בשבת קודש י"ד בניסן קודם "סוף זמן ביעור חמץ" (המופיע בלוחות), לאחר ניקוי וכילוי החמץ ורחיצת הפה.
מקור:
- הנה, תקנו חכמים שיבטלו את החמץ בליל י"ד-בניסן לאחר בדיקת-חמץ ובכך לא יישכח ביטול-החמץ
- בדורות האחרונים תקנו שגם בי"ד-בניסן לאחר ביעור-החמץ יבטלו את החמץ, כיוון שיתכן שמקצת מן החמץ נשמט ונשכח, ולכן חוזרים ומבטלים את החמץ לאחר ביעור-החמץ. ביטול-החמץ בליל-י"ד כולל רק את החמץ שלא נמצא בבדיקה. שכן, החמץ המיועד לאכילה בערב ובבוקר, דעתו עליו ואיננו מופקר מבחינתו. וכן את החמץ שנמצא בבדיקה לא מבטלים, שהרי מתכוונים להשביתו בשריפה. ולכן בערב מבטלים רק את החמץ שלא נמצא בבדיקת-חמץ, ואילו בבוקר מבטלים את החמץ לחלוטין, לכן כשע"פ חל בשבת, מבטלים רק בשבת. ראה שו"ע אדה"ז או"ח סתל"ד ס"י
- וראה ספר 'הלכה למעשה' פסח פי"ז.

הרב ליאור רוזנבוים