
שאלות ותשובות
30 תוצאות
-
מי שיוצא מביתו אחרי בדיקת חמץ, מתי צריך לשרוף את החמץ, האם ביום י"ד במקום שמתארחים או בליל י"ד אחרי הבדיקה?
-
האם יש עניין שגם בנים אחרי בר מצווה ישתתפו בבדיקת חמץ יחד עם האבא?
כן, שישמעו את הברכה מהאבא, יתחילו לבדוק איתו בחדר ואז ימשיכו ויבדקו בחדר שלהם.
לעמוד השאלה709 צפיות -
מותר להסתפר בערב פסח אחר חצות?
-
האם צריך לבדוק את החמץ גם בחצר הבית?
-
אם המצב לא יאפשר יציאה לשריפת חמץ, מה עלי לעשות?
במצב הנוכחי יש לצמצם את כמות החמץ המיועד לשריפה ולהסתפק בפתיתים של הבדיקה (או כמות דומה), ואין חובה להוסיף את הלולב וכד'. למי שאינו יכול לצאת לשרוף את החמץ קיימים פתרונות מעשיים כגון לשרוף (בזהירות!) במרפסת, או על הגז בתוך סיר וכד' כמו בשרפת חלה. אמנם מי שחושש או אינו יכול לעשות כך, יכול להשליך את החמץ לבית הכיסא – העיקר שלא תהיה אפשרות להשתמש בו בשום אופן.
לעמוד השאלה1479 צפיות -
האם בליל בדיקת חמץ - צריך לכבות את האור כדי לבדוק את הבית?
-
אב שהוא בכור, וגם יש לו בן מתחת לגיל מצוות בכור האם הסיום מסכת פוטר את האב מלצום גם עבור הבן?
אם האב הוא בכור, ויש לו בן בכור, במקרה זה, צריכה האם להתענות, כדי לפטור אותה מהתענית, יכולה לשמוע עבור בנה את ה'סיום' הנערך בבית הכנסת – באמצעות הטלפון. בנוסף לכך, יביא לה בעלה משהו מן המאכלים שחולקו בעת 'סעודת המצווה' בבית הכנסת. בכך תצא ידי חובתה. ובמקום צער, וכל שכן במעוברת ומניקה - לא תתענה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
244 צפיות -
האם מותר לפני פסח לאכול מצות מוכנות עם שוקולד הנמכרות בחנויות?
-
הערב אסיים מסכת. ברצוני לשמור סיום לערב פסח. אפשר ללמוד בפה עד הסוף ובכל זאת לעשות סיום רק אז, או שחובה להשאיר כמה שורות ולא ללומדן כעת?
-
האם יש לעשות בדיקת חמץ גם בארונות בגדים, אם כן, מתי אפשר לעשות את זה?
מקומות שאין דרך להכניס בהם חמץ, אולם מצוי שנכנסים אליהם במהלך הסעודה – צריכים בדיקה. כגון, ארון מגבות, ארון בגדי תינוקות. דבר זה תלוי בכל בית, לפי מנהגו ודרכו. בבית עם ילדים קטנים, יש לבדוק בכל מקום שידם של הילדים מגיעים – כולל, ארונות בגדים, אמבטיה וכדומה. אם קשה לבדוק בלילה אחד את כל ארונות הבית. במיוחד, שכאמור – צריך להוציא את כל החפצים קודם הבדיקה ולהחזיר אותם לאחרי הבדיקה. המנהג הראוי הוא, לבדוק את מקומות הללו במשך הלילות הקודמים לליל בדיקת חמץ. הבדיקה תיעשה בלילה, ולאור הנר. ובמקומות שקשה לבדקם לאור הנר יבדוק באמצעות פנס שאורו טוב. הבדיקה נעשית ללא ברכה. יש להיזהר שבכל המקומות שבדק שלא להכניס בהם חמץ כלל, ובליל י"ד אין צורך לבדוק שוב באותם המקומות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2473 צפיות -
לא עשיתי אתמול בערב בדיקת חמץ, אפשרי לעשות היום בערב פסח?
-
בכור שנולד בניתוח קיסרי צריך להתענות בערב פסח?
-
אני בכור, ובערב פסח אני הולך לברית, האם סעודת הברית יכולה להיות במקום סיום מסכת?
נסתפקו הפוסקים, האם סעודת ברית מילה פוטרת מתענית בכורות, לכן ראוי לכתחילה להיפטר מהתענית על ידי שמיעת סיום מסכת דווקא, מאחר וזהו מנהג ישראל, אמנם בדיעבד ניתן להסתפק בסעודת מצווה כ'ברית מילה' וכדומה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
941 צפיות -
האם בכור רק מאביו חייב לשמוע סיום מסכת בערב פסח?
-
האם גם בנות בכורות צריכות לצום (או לשמוע סיום) בערב פסח?
-
מהו סדר ביעור חמץ כשחל ערב פסח בשבת?
ביעור החמץ (שריפת החמץ) בשנה זו הוא ביום שישי י"ג בניסן כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה), לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא' (אלא למחרת בשבת, כדלהלן), אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. בבוקר שבת קודש י"ד בניסן משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה (בכדי שיוכלו לסיים את אכילת החמץ בסעודת הבוקר בזמן). ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ". מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
746 צפיות -
בחורים הלומדים בישיבה האם חייבים בבדיקת חמץ בישיבה ובביתם, והאם צריכים למכור חמצם בנפרד מאביהם?
בחורים שיוצאים מהישיבה לפני פסח צריכים לבדוק היטב את החמץ בלילה שלפני יציאתם בלי ברכה, אך אם מוכרים את החדר לגוי – אין צורך לעשות שם בדיקת חמץ. אם אביהם בודק את החמץ בביתם, ישמעו ממנו הברכה ויכוונו לצאת ממנו ויסייעו בבדיקה. לגבי מכירת חמץ ניתן להרשות את האב למכור וניתן למכור בנפרד.
לעמוד השאלה1104 צפיות -
האם אפשר לאכול ביצים בערב פסח?
-
האם כשערב פסח חל בשבת, אומרים את סדר קרבן פסח ביום שישי או בשבת?
את סדר קרבן פסח אומרים בזמן הקרבת הקרבן, ולכן גם כשחל ערב פסח בשבת אומרים זאת בשבת אחרי מנחה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
146 צפיות -
עד מתי ניתן להסתפר בערב פסח?
אסרו חכמים לעשות מלאכה בערב פסח מחצות היום, שמחצות הוא זמן הקרבת קרבן פסח וכיוון שכל אדם שמקריב קרבן אותו היום הוא יום טוב עבורו, הרי שזמן הקרבת קרבן פסח הינו ים טוב עבור כלל ישראל ואסורים בעשיית מלאכה מדברי חכמים. איסור זה נותר בעינו אף לאחר החורבן. וכיוון שמצווה להסתפר בערב יו"ט כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול וכן מצוה ליטול את ציפורניו לכבוד הרגל, לכן יש לעשות זאת לפני חצות היום, אולם מי ששכח להסתפר יכול להסתפר לאחר חצות רק על-ידי גוי. אך ליטול ציפורניו ולצחצח את הנעליים ניתן בדיעבד אף לאחר חצות.
לעמוד השאלה2526 צפיות -
האם מותר לגזוז ציפורניים בערב פסח אחר חצות?
-
האם בערב פסח שחל בשבת, מותר לאחסן חמץ שנשאר מסעודת שבת בבוקר במקום המכור לגוי? או לתת אותם לגוי במתנה בשבת קודם זמן הביעור?
עקרונית, אחסון חמץ במקום המכור לגוי זה מורכב הלכתית. ולמעשה בבתי חב"ד במקום צורך גדול (כשיש חשש שיתקעו עם הרבה חמץ) – עליהם להתייעץ מבעוד מועד עם הרב אצלו מכרו את חמצם. לתת במתנה גמורה לגוי (העובד בבית חב"ד או גוי אחר) את החמץ הנשאר – מותר, כמפורש בשו"ע, וזה הפתרון למי שלא מכר חמצו בחו"ל.
לעמוד השאלההרב יצחק איתן מזרחי
39 צפיות -
האם ניתן בערב פסח שחל בשבת, לבקש מגוי שיכין את השולחנות והסלטים לליל הסדר מבעוד מועד, בשבת עצמה?
איסור הכנה משבת לחול תקף גם באמירה לנכרי. אמנם, במקום הפסד – אדמו"ר הזקן מתיר באופן זה (של אמירה לנכרי). ויש להתייעץ על כך בפרטות (לגבי הדבר המבוקש לעשות על ידי גוי בשבת) עם רב הבקיא. כל הנ"ל עד השקיעה (של שבת), אך אחרי השקיעה - מותר לעשות אפילו מלאכות דאורייתא ע"י נכרי; ואם אין מספיק ידיים עובדות, או שאין נכרי כלל – מותר לעשות מלאכות המותרות בשבת ע”י ישראל, כגון: סידור השולחנות, עריכת הסלטים והצלחות וכו’. כמו כן, ניתן לפני השבת לסכם עם הגוי מראש לשעת הכנה של המקום לליל הסדר, תוך נתינת האפשרות והאמצעים בידו לשכור הרבה פועלים ולעשות זאת לאחר השקיעה, בזמן שמותר בו מלאכה ע”י נכרי (כדלעיל). לגבי חימום המאכלים מבעוד מועד בשבת עצמה ע”י גוי - ניתן לשים פלטה/ארון חימום וכדומה על שעון שבת, שתדלק בשבת עצמה, וטרם ההדלקה יניח עליה הגוי את המאכלים לחימום.
לעמוד השאלההרב יצחק איתן מזרחי
18 צפיות -
מהו סדר ערב שבת הגדול (יום שישי) כשחל ערב פסח בשבת?
ביום שישי י"ג בניסן בתפלת שחרית אומרים 'מזמור לתודה' (כיוון שעדיין אינו 'ערב פסח'). אומרים את פרשת "זאת חנוכת המזבח" עד "כן עשה את המנורה", שהיא כנגד שבט לוי. כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ", לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא', אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. באמירת שנים מקרא אומרים את שתי ההפטרות – של פרשת השבוע, ו"וערבה לה'". לפני מנחה אומרים "הודו ו"פתח אליהו", כבכל ערב שבת. לפני הדלקת נרות יש לתת לצדקה עבור שני הימים – השבת והיום-טוב. ברכת הדלקת נרות כבכל ערב שבת. כיוון שערב פסח חל בשבת, במהלך יום שישי ישנם כמה וכמה דברים הנחוצים לעשותם קודם כניסת השבת וחשוב לוודא שאכן בוצעו (וזאת כמובן בנוסף לסידורים הטכניים כגון הכנת שעון השבת וכוונו שידלקו האורות בכל משך זמן הסדר וכדומה). להלן יפורטו עיקרי הדברים וישמשו כתזכורת: מכירת חמץ וסימון המקומות בהם ישנם דברים המכורים לנכרי; טבילת כלים והגעלת כלים; ניקוי השואב אבק, המטאטא, המכונית והמחסן; בדיקת הכיסים של הבגדים מחמץ (בנוסף יש לבדוק גם בשבת את הכיסים של הבגדים שלובשו בשבת); תספורת וגזיזת הציפורניים; הכנת בגדי (השבת ו)החג: גיהוץ, הסרת תוויות ומדבקות, כפתורי רזרבה; צחצוח נעליים, קשירת הציצית; צליית הזרוע (גרון עוף שהוסר ממנו רוב הבשר); בישול הביצה; הכנת החרוסת (אגוזים, תפוחים ואגסים); הכנת מי מלח; שטיפת וייבוש החסה; הפרשת תרומות ומעשרות וכן הפרשת חלה מן המצות באם לא הפרישו; בדיקת המצות מפני כפולות ונפוחות; שקילת ה"כזיתים" (מצה כ-30 גרם. מרור כ-17 גרם)הכנת החזרת; הכנת נרות שבת ונרות לחג; הכנת נר שידלק עד צאת השבת עבור הדלקת נרות בליל החג.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
756 צפיות -
האם אני יכול לבקש מגוי לבער עבורי את החמץ - להשליך את החמץ באשפה רחוקה בשבת ערב פסח?
בחו"ל, אם זה לא רשות הרבים גמורה אלא כרמלית - מותר, ועדיף לתת לגוי את החמץ קודם במתנה גמורה.
לעמוד השאלההרב יצחק איתן מזרחי
115 צפיות -
בקביעות שערב פסח חל בשבת, האם ביום שישי מותר להסתפר כל היום?
-
האם צריך לעשות בדיקת חמץ בחדר שמוכרים את כולו לגוי?
-
בבדיקת חמץ מוקדמת שעושים בארונות וכדומה, האם גם אישה יכולה לעשות את הבדיקה?
לכתחילה ראוי שבדיקה זו תיעשה על ידי האבא, בעל הבית – (ויכול להיעזר, גם על ידי שלוחו, או בנו – מעל גיל בר מצוה). לעת הצורך, ניתן גם למנות את אשתו לבדוק את החמץ.
לעמוד השאלה1403 צפיות -
הבן הגדול בבית, נולד אחרי שהיתה הפלה, האם חייב בתענית בכורות?
כן, אף שאינו בכור לדיני ירושה, צריך להתענות בתענית בכורות, בפועל נהוג לשמוע סיום מסכת ולאכול, ולא לצום.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
241 צפיות -
כשערב פסח חל בשבת מתי מתענים "תענית בכורות"?
בקביעות שנה שערב פסח חל בשבת, אין מתענים תענית בכורים ביום שישי מפני כבוד השבת, אלא מקדימים את התענית ליום חמישי י"ב בניסן. ופשט המנהג, שבמקום להתענות משתתפים הבכורים בסיום מסכת עם סעודת מצווה, ובכך פוקעת התענית, ואף קטן שעתיד להגדיל בערב פסח שחל בשבת ישתתף בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
878 צפיות