
שאלות ותשובות
19 תוצאות
-
מי שיוצא מביתו אחרי בדיקת חמץ, מתי צריך לשרוף את החמץ, האם ביום י"ד במקום שמתארחים או בליל י"ד אחרי הבדיקה?
-
הערב אסיים מסכת. ברצוני לשמור סיום לערב פסח. אפשר ללמוד בפה עד הסוף ובכל זאת לעשות סיום רק אז, או שחובה להשאיר כמה שורות ולא ללומדן כעת?
-
האם צריך לבדוק את החמץ גם בחצר הבית?
-
האם בכור רק מאביו חייב לשמוע סיום מסכת בערב פסח?
-
בכור שנולד בניתוח קיסרי צריך להתענות בערב פסח?
-
לא עשיתי אתמול בערב בדיקת חמץ, אפשרי לעשות היום בערב פסח?
-
האם בליל בדיקת חמץ - צריך לכבות את האור כדי לבדוק את הבית?
-
בבדיקת חמץ מוקדמת שעושים בארונות וכדומה, האם גם אישה יכולה לעשות את הבדיקה?
לכתחילה ראוי שבדיקה זו תיעשה על ידי האבא, בעל הבית – (ויכול להיעזר, גם על ידי שלוחו, או בנו – מעל גיל בר מצוה). לעת הצורך, ניתן גם למנות את אשתו לבדוק את החמץ.
לעמוד השאלה1198 צפיות -
אני בכור, ובערב פסח אני הולך לברית, האם סעודת הברית יכולה להיות במקום סיום מסכת?
נסתפקו הפוסקים, האם סעודת ברית מילה פוטרת מתענית בכורות, לכן ראוי לכתחילה להיפטר מהתענית על ידי שמיעת סיום מסכת דווקא, מאחר וזהו מנהג ישראל, אמנם בדיעבד ניתן להסתפק בסעודת מצווה כ'ברית מילה' וכדומה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
861 צפיות -
אב שהוא בכור, וגם יש לו בן מתחת לגיל מצוות בכור האם הסיום מסכת פוטר את האב מלצום גם עבור הבן?
אם האב הוא בכור, ויש לו בן בכור, במקרה זה, צריכה האם להתענות, כדי לפטור אותה מהתענית, יכולה לשמוע עבור בנה את ה'סיום' הנערך בבית הכנסת – באמצעות הטלפון. בנוסף לכך, יביא לה בעלה משהו מן המאכלים שחולקו בעת 'סעודת המצווה' בבית הכנסת. בכך תצא ידי חובתה. ובמקום צער, וכל שכן במעוברת ומניקה - לא תתענה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
176 צפיות -
האם מותר לפני פסח לאכול מצות מוכנות עם שוקולד הנמכרות בחנויות?
-
האם גם בנות בכורות צריכות לצום (או לשמוע סיום) בערב פסח?
-
האם יש לעשות בדיקת חמץ גם בארונות בגדים, אם כן, מתי אפשר לעשות את זה?
מקומות שאין דרך להכניס בהם חמץ, אולם מצוי שנכנסים אליהם במהלך הסעודה – צריכים בדיקה. כגון, ארון מגבות, ארון בגדי תינוקות. דבר זה תלוי בכל בית, לפי מנהגו ודרכו. בבית עם ילדים קטנים, יש לבדוק בכל מקום שידם של הילדים מגיעים – כולל, ארונות בגדים, אמבטיה וכדומה. אם קשה לבדוק בלילה אחד את כל ארונות הבית. במיוחד, שכאמור – צריך להוציא את כל החפצים קודם הבדיקה ולהחזיר אותם לאחרי הבדיקה. המנהג הראוי הוא, לבדוק את מקומות הללו במשך הלילות הקודמים לליל בדיקת חמץ. הבדיקה תיעשה בלילה, ולאור הנר. ובמקומות שקשה לבדקם לאור הנר יבדוק באמצעות פנס שאורו טוב. הבדיקה נעשית ללא ברכה. יש להיזהר שבכל המקומות שבדק שלא להכניס בהם חמץ כלל, ובליל י"ד אין צורך לבדוק שוב באותם המקומות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2305 צפיות -
אם המצב לא יאפשר יציאה לשריפת חמץ, מה עלי לעשות?
במצב הנוכחי יש לצמצם את כמות החמץ המיועד לשריפה ולהסתפק בפתיתים של הבדיקה (או כמות דומה), ואין חובה להוסיף את הלולב וכד'. למי שאינו יכול לצאת לשרוף את החמץ קיימים פתרונות מעשיים כגון לשרוף (בזהירות!) במרפסת, או על הגז בתוך סיר וכד' כמו בשרפת חלה. אמנם מי שחושש או אינו יכול לעשות כך, יכול להשליך את החמץ לבית הכיסא – העיקר שלא תהיה אפשרות להשתמש בו בשום אופן.
לעמוד השאלה1424 צפיות -
בחורים הלומדים בישיבה האם חייבים בבדיקת חמץ בישיבה ובביתם, והאם צריכים למכור חמצם בנפרד מאביהם?
בחורים שיוצאים מהישיבה לפני פסח צריכים לבדוק היטב את החמץ בלילה שלפני יציאתם בלי ברכה, אך אם מוכרים את החדר לגוי – אין צורך לעשות שם בדיקת חמץ. אם אביהם בודק את החמץ בביתם, ישמעו ממנו הברכה ויכוונו לצאת ממנו ויסייעו בבדיקה. לגבי מכירת חמץ ניתן להרשות את האב למכור וניתן למכור בנפרד.
לעמוד השאלה1000 צפיות -
מותר להסתפר בערב פסח אחר חצות?
-
האם מותר לגזוז ציפורניים בערב פסח אחר חצות?
-
עד מתי ניתן להסתפר בערב פסח?
אסרו חכמים לעשות מלאכה בערב פסח מחצות היום, שמחצות הוא זמן הקרבת קרבן פסח וכיוון שכל אדם שמקריב קרבן אותו היום הוא יום טוב עבורו, הרי שזמן הקרבת קרבן פסח הינו ים טוב עבור כלל ישראל ואסורים בעשיית מלאכה מדברי חכמים. איסור זה נותר בעינו אף לאחר החורבן. וכיוון שמצווה להסתפר בערב יו"ט כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול וכן מצוה ליטול את ציפורניו לכבוד הרגל, לכן יש לעשות זאת לפני חצות היום, אולם מי ששכח להסתפר יכול להסתפר לאחר חצות רק על-ידי גוי. אך ליטול ציפורניו ולצחצח את הנעליים ניתן בדיעבד אף לאחר חצות.
לעמוד השאלה2367 צפיות -
האם אפשר לאכול ביצים בערב פסח?