דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם מותר לעבוד בפורים, כאשר מדובר בעבודה שמקבלים עליה שכר גבוה בהרבה מהשכר הרגיל?

אף אם מעיקר הדין היה אולי מקום לדון ולהתיר לעבוד בכזה רווח גדול, אך למעשה יש להימנע מכך, כיוון שהעושה מלאכה בפורים אינו רואה סימן ברכה.

מקור:

  • ראה מגילה ה, ב
  • שו"ע או"ח סתרצ"ו ס"א (דמעיקר הדין מלאכה מותרת אלא שנהגו שלא לעשות מלאכה) ט"ז שם סק"א (שהתיר לעשות מסחר)
  • שיירי כנה"ג הגהות הב"י אות ה (שלמעשה אין להתיר מסחר), שעה"צ שם סק"ג בשם פרמ"ג (דכל דבר שיהיה בו הפסד שרי, דכל דבר שמחה מותר בפורים). ולעניין שאינו רואה ברכה ראה שיירי כנה"ג א ובמ"א ב (מח' הרמב"ם והב"י האם כשעושה מלאכה בהיתר איננו רואה סימן ברכה).
הרב מנחם כהן

הרב מנחם כהן

רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 62 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם צריך לברך ברכה אחרונה על תמר אחד גדול?

    כדי להיות חייב בברכה אחרונה בוודאות, צריך שיהיה כזית בפרי (27 סמ''ק), בד''כ בתמר אין כזית, אלא אם כן הוא ממש ענק. (לכן לא מומלץ לאכול תמר אחד שלם כי נכנסים לספק ברכה כי יש דיעה שעל פרי שלם מברכים ברכה אחרונה אף שאין בו כזית, אלא שלא נפסקה ההלכה כדיעה זו).

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1687 צפיות
  • מתי מקיימים את מצוות סעודת פורים כשפורים חל בערב שבת?

    לכתחילה יש להתחיל את הסעודה בבוקר, מפני כבוד השבת. ויש להיזהר שלא לשכוח להתפלל תפלת מנחה. אם לא הספיק בבוקר יאכל סעודת פורים בשעות הצהרים המוקדמות, וישתדל להתחיל לפני תחילת שעה עשירית (כלומר, שלוש שעות זמניות לפני השקיעה), כדי שיוכל לאכול סעודת שבת לתיאבון. אם גם את זה לא הספיק, יאכל לאחר מכן. אך ראוי שיסיים את סעודתו לפני השקיעה, כדי שיוכל לנהוג על פי הסדר הרגיל: ברכת המזון, תפילת ערבית, קידוש וסעודת שבת. האוכל סעודת פורים לאחר חצות, ראוי שיתפלל מנחה לפני כן.

    לעמוד השאלה
    465 צפיות
  • מותר בשבת להשתמש בקומפרס בכדי להקל על הכאבים של הקטן?

    קטן המצטער ביותר (אף אם אין לו דלקת), מותר לתת לו טיפול רפואי באמצעות 'קומפרס' (compress), אך יש להיזהר שלא ייסחטו נוזלים. ואם הדרך היחידה להקל את הכאב, היא להעביר מגבון שממנו נסחט חומר מרגיע – יש לעשות זאת רק בשינוי (כלאחר יד).

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    105 צפיות
  • האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?

    א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    764 צפיות
צור קשר בוואטסאפ